De Unie
Noodsituatie Mitsubishi gevolgen voor Nedcar?
Nieuwsbrief NedCar
Sittard, 15 april 2004 - Medio februari heeft Mitsubishi aangekondigd
dat het boekjaar dat op 31 maart afloopt, zwaar verliesgevend zal
worden afgerond. De voorlopige prognose luidt dat het verlies zal
oplopen tot een ongekende omvang van 774 miljoen Euro. Hiermee heeft
Mitsubishi inmiddels een zodanig slechte balanspositie opgebouwd dat
de toekomst van het bedrijf sterk afhankelijk is van nieuwe grote
investeringen.
Daimler Chrysler (DC) heeft nu de heer Renschler, CEO van Smart en de
waarschijnlijke opvolger van de heer Eckrodt als CEO van Mitsubishi,
naar Japan gestuurd. Dit met de opdracht om voor 30 april een nieuw
businessplan op te stellen waardoor Mitsubishi een kans op overleven
heeft. Vraag is nu wat een en ander gaat betekenen voor NedCar als
100% dochter van Mitsubishi.
Mitsubishi heeft al jaren te kampen met tegenvallende financiële
resultaten. Na overname van DC van 37,3% van de aandelen en de komst
van de heer Eckrodt leek een ommekeer gerealiseerd te worden. Mede
door een enorm wereldwijd kostenbesparingsprogramma leek Mitsubishi de
weg naar boven weer gevonden te hebben. Het vorige boekjaar was licht
winstgevend. Echter in het afgelopen boekjaar is Mitsubishi verder
teruggegooid dan ooit.
Vooral de prestaties in de Verenigde Staten heeft het financiële
resultaat zwaar negatief beïnvloed. Ook Japan blijft ver achter bij de
verwachtingen, vooral door tegenvallende verkopen, de daarmee gepaard
gaande overcapaciteit en leegloop.
Gelukkig heeft het turn-around programma in Europa wel zijn vruchten
afgeworpen en is in het afgelopen boekjaar voor het eerst sinds jaren
weer winst geboekt. NedCar heeft als enige productievestiging van
Mitsubishi binnen Europa hier een grote bijdrage aan geleverd door een
goede prestatie neer te zetten in het jaar 2003.
Toekomstplan Mitsubishi
Het succes in Europa is waarschijnlijk een van de weinige lichtpuntjes
die de heer Renschler bij het opstellen van zijn toekomstplan voor
Mitsubishi heeft. Vraag blijft echter of hij in staat zal zijn om een
businessplan op te stellen voor 30 april dat voldoende vertrouwen wekt
voor de aandeelhouders om opnieuw geld te investeren.
DC zal haar aandelenbelang naar alle waarschijnlijkheid nooit verder
willen uitbreiden dan de huidige 37,3 %. Dit omdat DC anders de
financiële resultaten en schuldpositie van Mitsubishi in haar
financiële resultaten en balans moet consolideren. U kunt zich
voorstellen dat dit een behoorlijke verslechtering van de
balanspositie van DC zou betekenen. Dit met alle gevolgen van dien
voor de aandelenkoers van DC en de mogelijkheden en voorwaarden voor
het aantrekken van vreemd vermogen. Een en ander betekent hogere
kosten om investering te bekostigen, onder andere voor de ontwikkeling
van nieuwe modellen. Om de huidige aandelenverhouding in stand te
houden zullen de Japanse industriële aandeelhouders voor het overgrote
deel moeten bijspringen.
Zonder bovenstaande kapitaalinjectie zal Mitsubishi niet in staat zijn
om nieuwe modellen te ontwikkelen. Dit is nodig om uiteindelijk weer
winstgevend te kunnen worden. Gezien de huidige financiële positie is
er echter geen ruimte om nieuwe modellen te ontwikkelen en te
produceren. De in 2004 geplande investeringen zijn inmiddels met 147
miljoen Euro teruggeschroefd.
Gevolgen NedCar
Een en ander heeft voor NedCar direct tot gevolg dat er nog steeds
geen duidelijkheid bestaat over een opvolger voor de huidige Space
Star. Dit model nadert het einde van zijn life cycle en dit proces zou
nog wel eens versneld kunnen worden door de introductie van de nieuwe
Colt.
De hoop was dat er eind 2003 duidelijkheid over een opvolger zou
bestaan. Deze zou dan tijdig het gat dat de Space Star achterlaat op
kunnen vullen. Tijdige opvolging van de Space Star is van cruciaal
belang voor NedCar. Dit enerzijds om
de huidige projectorganisatie op peil te houden en de hierin bestaande
kennis en deskundigheid voor NedCar te kunnen behouden. Als een
opvolger niet of te laat komt, is er geen dekking meer voor de kosten
van de projectorganisatie met alle consequenties van dien.
Anderzijds zal dit over een paar jaar ook voor de rest van NedCar
onherroepelijk consequenties hebben. Als de huidige modellen ergens
2006/2007 in de tweede helft van hun life cycle terecht komen, en dus
de te produceren aantallen gestaag zullen gaan zakken, zal dit gat
opgevuld moeten worden wil NedCar aan de kosten-doelstellingen van het
NCC project blijven voldoen. Als dit niet gebeurd zullen de vaste
kosten per auto voor NedCar te hoog worden.
Dit met alle gevolgen van dien voor de werkgelegenheid en de kansen om
na 2009 ook weer een opvolger te krijgen voor de modellen van het
NCC-project. Het toekennen van een opvolger van de Space Star is een
eerste belangrijke signaal van de aandeelhouders om ook na afloop van
de lifecycle van de nieuwe voertuigen in 2009 autos bij NedCar te
produceren.
Al met al wederom spannende tijden voor NedCar, immers als de moeder
organisatie in problemen verkeert en dreigt kopje onder te gaan, zal
dit ook gevolgen hebben voor NedCar. Wat het allemaal precies gaat
betekenen zal uiteraard afhankelijk zijn van de inhoud van het
toekomstplan en de eventuele bereidheid van aandeelhouders om wederom
te investeren. Het voert te ver om nu allerhande scenarios de revue te
laten passeren.
Duidelijk is echter wel dat het antwoord op de voor NedCar belangrijke
vragen zoals Hoe gaat de aandelenverhouding tussen DC en Mitsubishi
binnen NedCar uitzien? en Komt er een opvolger voor de Space Star? zal
moeten wachten tot er duidelijkheid geschapen wordt in Japan.
Business Proces Redesign
Wat wel inmiddels duidelijk wordt is dat uw directie mede onder
invloed van bovenstaande ontwikkelingen besloten heeft om alle
processen binnen de organisatie nog eens kritisch onder het
vergrootglas te nemen. Dit geldt met name voor een aantal
ondersteunende processen op de afdelingen als Human Resource, Finance
en Control, Production Engineering en Maintenance.
De nieuwe modellen zijn in een ander lager marktsegment gepositioneerd
dan de modellen die NedCar in het verleden heeft geproduceerd. In dit
zogenaamde B-segment kunnen mede door de hevige concurrentie
uiteindelijk lagere marges behaald worden. Omdat de kostprijs die
NedCar krijgt daarom ook lager is bestaat er minder ruimte binnen de
NedCar organisatie.
Door kritisch naar processen te kijken en zich af te vragen of en zo
ja in welke vorm je dergelijke processen naar de toekomst blijft doen,
wil uw directie uiteindelijk met minder medewerkers de benodigde taken
en processen uitvoeren.
Dit om de kosten te drukken en daarmee te kunnen voldoen aan de
kostendoelstellingen van het NCC project. Duidelijk is dat het niet
halen van deze kostendoelstelling NedCar in ieder geval geen sterke
uitgangspositie geeft voor het verwerven van nieuwe opdrachten.
Voor hoeveel medewerkers dit uiteindelijk consequenties zal hebben is
nog onduidelijk omdat dit proces pas eind november afgerond zal
worden. De omvang van de gevolgen zal ook in belangrijke mate
afhankelijk zijn van de vraag of er tijdig een opvolger voor de
huidige Space Star komt of niet.
Gezien het werkgelegenheidsbelang zullen wij dit proces samen met de
ondernemingsraad nauwgezet volgen. Uiteindelijk zullen wij overtuigd
moeten zijn van nut en noodzaak. Geheel onverwacht komt een en ander
echter ook weer niet, wij hebben immers al in 2002 een sociaal plan
afgesloten met NedCar omdat we toen deze problemen al deels konden
voorzien.
Het sociaal plan loopt in ieder geval nog tot eind 2006. U kunt de
tekst downloaden van onze NedCar pagina op internetsite
www.unie.nl/automotive.
Uiteraard zullen wij u op de hoogte blijven houden van verdere
ontwikkelingen.
Bert Keulen
Bestuurder Automotive
donderdag, 15 april 2004