Ministerie van Verkeer en Waterstaat


http://www.minvenw.nl

Proef verbetering doorstroming knooppunt Muiderberg A1/A6

Rijkswaterstaat start op 15 april 2004 een proef bij het knooppunt Muiderberg A1/A6. Voor het verkeer op de A1/A6 betekent dit van maandag tot en met vrijdag een nieuwe verkeerssituatie. De verwachting is dat door een soepelere samenvoeging van het verkeer A1/A6 en een optimale benutting van de wisselstrook een betere doorstroming van het verkeer wordt gerealiseerd. De proef bij knooppunt Muiderberg A1/A6 is door Rijkswaterstaat met de politieke bestuurders in de omgeving van de A1 en de A6 afgestemd. Deze hebben op het voornemen positief gereageerd.

In de nieuwe verkeerssituatie maakt het verkeer op de A6 geen gebruik meer van de wisselstrook. In ruil daarvoor kan het verkeer tussen 06.00 uur en 09.00 uur met twee rijstroken invoegen op de A1. Het verkeer op de A1 vanuit .t Gooi heeft in de hele ochtendspits - dus vanaf 06.00 uur - de beschikking over de wisselstrook. Tegelijk wordt de meest rechterrijstrook op de A1 voor de samenvoeging met de A6 uit het verkeer genomen. Beide verkeersstromen behouden twee rijstroken. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers op de A1 zoveel mogelijk de wisselstrook te gebruiken zodat het positieve effect op de doorstroming maximaal is. De nieuwe verkeerssituatie geldt alleen van maandag tot en met vrijdag. Bij een ongeval of een incident is het mogelijk dat de verkeerssituatie wordt gewijzigd, daarmee kan het zijn dat bijvoorbeeld het verkeer van de A6 toch in de ochtendspits gebruik moet maken van de wisselstrook.

In de huidige situatie ontstaat de file op het punt waar het verkeer vanaf de A6 richting Amsterdam de A1 oprijdt. De verwachting is dat de nieuwe verkeerssituatie leidt tot een betere doorstroming voor het verkeer op de A1 en op de A6 waardoor de file later begint en eerder afbouwt. Rijkswaterstaat baseert dit op het effect van een soepelere samenvoeging van het verkeer A6 op de A1 en een betere benutting van de wisselstrook.

De proef wordt eind mei geëvalueerd. Daarbij wordt gekeken naar de afname van de totale filelengte van de A1/A6 en naar het gebruik van de wisselstrook. De uitkomsten van deze evaluatie worden besproken met de bestuurders in de regio. In het geval van negatieve uitkomsten wordt de proef stopgezet. Blijken de uitkomsten positief dan wordt de verkeerssituatie definitief.