http://www.minvenw.nl
Proef verbetering doorstroming knooppunt Muiderberg A1/A6
Rijkswaterstaat start op 15 april 2004 een proef bij het knooppunt
Muiderberg A1/A6. Voor het verkeer op de A1/A6 betekent dit van
maandag tot en met vrijdag een nieuwe verkeerssituatie. De verwachting
is dat door een soepelere samenvoeging van het verkeer A1/A6 en een
optimale benutting van de wisselstrook een betere doorstroming van het
verkeer wordt gerealiseerd. De proef bij knooppunt Muiderberg
A1/A6 is door Rijkswaterstaat met de politieke bestuurders in de
omgeving van de A1 en de A6 afgestemd. Deze hebben op het voornemen
positief gereageerd.
In de nieuwe verkeerssituatie maakt het verkeer op de A6 geen gebruik
meer van de wisselstrook. In ruil daarvoor kan het verkeer tussen
06.00 uur en 09.00 uur met twee rijstroken invoegen op de A1. Het
verkeer op de A1 vanuit .t Gooi heeft in de hele ochtendspits - dus
vanaf 06.00 uur - de beschikking over de wisselstrook. Tegelijk wordt
de meest rechterrijstrook op de A1 voor de samenvoeging met de A6 uit
het verkeer genomen. Beide verkeersstromen behouden twee rijstroken.
Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers op de A1 zoveel mogelijk de
wisselstrook te gebruiken zodat het positieve effect op de
doorstroming maximaal is. De nieuwe verkeerssituatie geldt alleen van
maandag tot en met vrijdag. Bij een ongeval of een incident is het
mogelijk dat de verkeerssituatie wordt gewijzigd, daarmee kan het zijn
dat bijvoorbeeld het verkeer van de A6 toch in de ochtendspits gebruik
moet maken van de wisselstrook.
In de huidige situatie ontstaat de file op het punt waar het verkeer
vanaf de A6 richting Amsterdam de A1 oprijdt. De verwachting is dat de
nieuwe verkeerssituatie leidt tot een betere doorstroming voor het
verkeer op de A1 en op de A6 waardoor de file later begint en eerder
afbouwt. Rijkswaterstaat baseert dit op het effect van een soepelere
samenvoeging van het verkeer A6 op de A1 en een betere benutting van
de wisselstrook.
De proef wordt eind mei geëvalueerd. Daarbij wordt gekeken naar de
afname van de totale filelengte van de A1/A6 en naar het gebruik van
de wisselstrook. De uitkomsten van deze evaluatie worden besproken met
de bestuurders in de regio. In het geval van negatieve uitkomsten
wordt de proef stopgezet. Blijken de uitkomsten positief dan wordt de
verkeerssituatie definitief.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat