15-04-2004 Rol van Novem: Kennisverspreiding
Energie besparen kun je leren
Projectleiding: gemeente 's-Hertogenbosch
Andere betrokken partijen: IVAM, De Groene Poort.
Doelstelling
5% energiebesparing door gedragsverandering bij huishoudens, te
bereiken via energielessen op basisscholen. Nevendoelen: kinderen
energiebewust maken en hun kennis en vaardigheden bijbrengen op het
gebied van energie; huishoudens informeren over (subsidiemogelijkheden
voor) duurzame energie en energiebesparende technische maatregelen.
Doelgroep: minimaal 100 huishoudens in 's-Hertogenbosch met kinderen
in groep 7. Via de energielessen worden de huishoudens indirect
bereikt. Leerlingen in groep 7 hebben voldoende niveau om invloed te
kunnen hebben op het energiegedrag van het gezin.
Looptijd: november 2001 - april 2003.
Aanpak
De interventies informatieverstrekking, zelfmonitoring, feedback en
benchmarking maken deel uit van dit project. Ze worden ingezet om het
gewoontegedrag van mensen te doorbreken.
De leerlingen kregen eens per maand een les over de mogelijkheden tot
energiebesparing, waarin ze ook tot besparing werden gestimuleerd. Ze
namen energiebesparingstips mee naar huis. Maandelijks noteerden ze de
meterstanden, waardoor zelfmonitoring mogelijk werd. Op basis van deze
gegevens werden op school maandverbruik en energiebesparing en de
genomen maatregelen besproken (feedback). Ook de ouders kregen
feedback over de besparing, met informatie over de gemiddelde
besparing van de klas (benchmarking). Naast deze vergelijking tussen
leerlingen (huishoudens) binnen een klas kon ook een vergelijking
worden gemaakt tussen klassen binnen een school en tussen scholen.
De scholen werden benaderd door Milieueducatiecentrum De Groene Poort;
de gemeente heeft de huishoudens aangeschreven. In totaal hebben
ongeveer 800 huishoudens gereageerd. Vervolgens is voor elke klas die
deelnam aan het project een groep huishoudens geselecteerd die qua
kenmerken overeenkwam met de betreffende klas: elke klas had dus een
eigen controlegroep.
De Groene Poort heeft de energielessen ontwikkeld. Het lespakket is
opgebouwd rond een aantal thema's, zoals verlichting, verwarming,
douchen/bad/wassen/drogen en duurzame energie. Er is een docenten- en
een leerlingenmap gemaakt. Voor het bijhouden van de meterstanden
waren er een projectkalender en een meterstandenkaart. Voor de ouders
zijn energiebesparingstips opgesteld. Om de meterstanden te
registreren en het energiebesparingspercentage te berekenen is een
rekenprogramma ontwikkeld. Het project is op school afgesloten met een
tentoonstelling, waarin de kinderen lieten zien wat ze gedaan en
geleerd hadden. Er was ook een slotmanifestatie.
Het project is op verschillende manieren geëvalueerd: met een enquête
onder de ouders; in een bijeenkomst met leerkrachten en
projectpartners; met peilingen, een energiedagboek en een toets onder
de leerlingen.
Resultaten in het kort
* De huishoudens hebben gemiddeld ongeveer 6% elektriciteit en 6%
gas bespaard ten opzichte van de controlegroep. De
energiebesparing bleek tweeënhalve maand na afloop van het
experiment behouden.
* De ouders waren over het algemeen positief over het project. Een
kleine meerderheid van de huishoudens denkt energie te hebben
bespaard. Vrijwel al deze huishoudens verwachten dit (misschien)
ook in de toekomst vol te houden.
* De leerkrachten vonden het project over het algemeen boeiend;
vooral de praktische onderdelen sloegen aan.
* De leerlingen vonden het een zinvol project, al verminderde het
enthousiasme in de loop van de tijd. Ze hadden meer proefjes
verwacht.
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de resultaten en
aanbevelingen.
Meer Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Frits Staats, Gemeente 's-Hertogenbosch, 073 615 52 55
Erica Derijcke of Jan Uitzinger, IVAM, 020 525 59 12
René Fraaije, De Groene Poort, 0411 61 68 61
Novem