15-04-2004 Rol van Novem: Kennisverspreiding
Netwerken met energie
Netwerken met energie
Vermindering van huishoudelijk energiebeslag via tailoring.
Projectleiding: KNN Milieu bv
Andere betrokken partijen: Rijksuniversiteit Groningen (Basiseenheid
Psychologie, Centrum voor Energie en Milieukunde), Essent, gemeente
Groningen, Gasunie, IVEM, ProGAMMA, Smeets en Graas, Barataria, Global
Action Plan Nederland.
Doelstelling
Vermindering door gedragsverandering van minimaal 5% van het directe
en 5% van het beïnvloedbare deel van het indirecte energiegebruik van
huishoudens. Dit door gebruik te maken van een combinatie van
informatie (op maat), doelstelling en feedback. Nevendoel is het
verkrijgen van inzicht in de mogelijkheden om reboundeffecten te
voorkomen of om gebruik te maken van reboundeffecten door middel van
beloningssystemen.
Doelgroep: ongeveer 300 huishoudens/computerbezitters in de stad
Groningen.
Looptijd: oktober 2001 - mei 2003.
Aanpak
Uit recent onderzoek blijkt dat nieuwe informatietechnologieën
effectief kunnen worden ingezet om energiebesparing te bereiken.
Voorlichting op maat via internet is naar verwachting effectiever dan
algemene voorlichtingscampagnes.
De werving van deelnemers aan het project vond plaats via twee
kanalen: (beperkte) publiciteit via het huis-aan-huisblad en brieven
aan huishoudens uit het klantenbestand van Essent. Ook free publicity
leverde deelnemers op.
De huishoudens kregen algemene informatie over de energieproblematiek
in de vorm van overredende communicatie. In aanvulling daarop
ontvingen ze informatie op maat op basis van hun bezit van apparaten
en hun huidige gedrag ("tailoring"). Het ging hierbij niet alleen om
direct energiegebruik (b.v. "korter douchen") maar ook om indirect
energiegebruik (b.v. "minder vlees eten"). De deelnemers kregen een
lijst met voor hen relevante besparingsopties waaruit ze zelf een
keuze maakten.
Het energiebesparingspercentage is gemeten met behulp van de
milieukundige vragenlijsten op de website www.mijnenergieadviseur.nl.
Door middel van vragen over bezit en actueel gedrag werd vastgesteld
hoe hoog het energiegebruik van de deelnemers was. Door herhaling
konden veranderingen worden vastgesteld.
Tweemaal kregen de deelnemers via de internetsite feedback op de
bereikte besparingen (totaal en per optie), waarbij het resultaat werd
gerelateerd aan het gestelde doel van 5%. Een deel van de deelnemers
heeft naast individuele feedback ook éénmaal groepsfeedback ontvangen
(eigen besparing in relatie tot die van de groep). Voor de deelnemers
in de controlegroep is een aparte website gemaakt zonder informatie
over (het belang van) energiebesparing.
Om de deelnemers betrokken te houden bij het project is regelmatig
contact met hen opgenomen via herinneringsbrieven en telefoon. Verder
konden de deelnemers telefonisch en per e-mail contact zoeken met een
helpdesk.
Resultaten in het kort
* De deelnemers in de experimentele groep hebben gemiddeld 8,1%
bespaard op het directe energieverbruik en 3,9% op het
beïnvloedbare deel van het indirecte energieverbruik.
* Met een intelligent beloningssysteem kan het reboundeffect worden
omgezet in een acceleratie-effect.
* De deelnemers waren over het algemeen positief over de website: ze
vonden de informatie duidelijk en begrijpelijk.
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de resultaten en
aanbevelingen.
Zie het origineel
Meer informatie
Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met Klaas
Jan Noorman van KNN Milieu te Groningen.
E-mail: k.j.noorman@fwn.rug.nl of u kunt kijken op de website mijn
eigen energieadviseur.
Novem