Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

parlementaire stukken - Antwoorden op ...

Antwoorden op kamervragen over de geplande overdracht van de front-officetaken van de Vreemdelingendiensten aan de gemeenten

14 april 2004

Vragen van de leden Externe link Dijsselbloem en Externe link Klaas de Vries (beiden PvdA) aan de ministers voor Vreemdelingenzaken en Integratie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de geplande overdracht van de front-officetaken van de Vreemdelingendiensten aan de gemeenten. (Ingezonden 20 februari 2004)
---

Antwoord van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie), mede namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.


1. Vraag Wat is de stand van zaken met de geplande overdracht, per 1 april 2004, van de front-officetaken van de Vreemdelingendiensten aan de gemeenten?


1. Antwoord De feitelijke overdrachtsdatum van de frontofficetaken is twee weken uitgesteld.Aanvankelijk was deze datum gepland op donderdag 1 april 2004.Op advies van de Stuurgroep Reguliere Toelating en Intensivering Toezicht (RTIT) heeft de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie ingestemd om de overdrachtsdatum te verschuiven naar dinsdag 13 april 2004. De reden hiervoor is dat met het kiezen van het paasweekend voor de overgang er een lang weekend beschikbaar is om de overgang van de frontoffice van de VD naar de gemeenten zo goed mogelijk te laten verlopen. De gemeenten zullen aldus met ingang van dinsdag 13 april 2004 de frontofficetaken gaan uitvoeren.


2. Vraag Is er inmiddels een implementatieplan en een bijbehorende projectbegroting?


2. Antwoord Ja.


3. Vraag Zijn de betrokken gemeentelijke medewerkers inmiddels geschoold? Op welke wijze is de kwaliteitscontrole op dit opleidingstraject gezekerd?

3. Antwoord
De betrokken medewerkers worden geschoold vanaf 16 februari 2004.Op de invoeringsdatum zijn alle gemeenten in de gelegenheid geweest om een aantal van hun medewerkers op te leiden. De kwaliteit van het traject is geborgd. Inhoudelijk, door toetsing van opleidingsdeskundigen die ook de opleiders faciliteren gedurende het opleidingstraject. Organisatorisch, doordat het opleidingstraject wordt uitgevoerd door een professionele opleidingsinstituut dat kennis en ervaring heeft met het opleiden van gemeentelijke medewerkers. Aan alle cursusdeelnemers wordt na afloop gevraagd een evaluatie in te vullen, zodat voortdurend de kwaliteit van de cursus kan worden gecontroleerd. Daarnaast wordt op landelijk niveau gecontroleerd of de gemeenten gebruik maken van de cursus. Zo niet, dan wordt gerappelleerd.


4. Vraag Is de ICT-ondersteuning voor de uitvoering van bovengenoemde taken op
1 april 2004 geregeld? Wie is verantwoordelijk voor deze automatisering en wie financiert de ICT-ondersteuning?

4. Antwoord
In het Bestuursakkoord tussen VNG en het ministerie van Justitie is voor wat betreft de ICT-ondersteuning een onderscheid gemaakt tussen fase 1 en fase 2.In fase 1 beschikken de gemeenten vanaf de aanvang over adequate informatiseringsondersteuning. Naast geautomatiseerde ondersteuning waarmee de taken kunnen worden geregistreerd beschikken de gemeenten over een inkijkmogelijkheid in de Basisvoorziening Vreemdelingen (BVV).Met de BVV kan worden gecontroleerd of de vreemdeling geregistreerd is, kunnen zijn/haar persoons- en verblijfsgegevens worden geverifieerd en kan worden bezien welk vreemdelingendocument is uitgereikt. Fase 2 vangt aan als de vreemdelingenmodule is uitgeleverd aan de gemeenten. Deze module integreert de functionaliteit van de ICT-ondersteuning in fase 1 met een koppeling aan de GBA. Ten behoeve van de Vreemdelingenmodule wordt in april a.s. een Logisch Ontwerp opgeleverd. De uitlevering van dit systeem wordt in de tweede helft van dit jaar verwacht. De automatisering is een gedeelde verantwoordelijkheid van het ministerie van Justitie en de gemeenten. Het Ministerie van Justitie is verantwoordelijk voor de koppeling van de BVV met Gemnet en internet. Daarnaast is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de vreemdelingenmodule. Beide producten financiert het ministerie ook. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de aansluiting van de PC's op de werkplekken met Gemnet. De initiële materiële kosten voor de fysieke verbinding van die systemen met Gemnet worden door Justitie vergoed. De structurele kosten worden gedekt uit de legesbedragen die aan de gemeenten toekomen uit hoofde van de frontofficetaken, waarin een kostencomponent voor de informatisering is opgenomen, conform de richtlijnen van het ministerie van Financiën.


5. Vraag Hoe denkt u de kennisoverdracht van de Vreemdelingendiensten naar de gemeenten op zo goed mogelijk wijze te laten verlopen?

5. Antwoord
De kennisoverdracht van de Vreemdelingendiensten aan de gemeenten verloopt over verschillende schijven. Allereerst heeft de politie input geleverd voor de opleiding en is er een speciale toets uitgevoerd door het opleidingsinstituut van de politie, het LSOP, op het opleidingsmateriaal. Ten tweede worden de opleidingen verzorgd door docenten van de Vreemdelingendiensten en van de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Ten derde biedt de VD de gemeenten aan om stages te lopen en begeleidt zij op verzoek de gemeenten in de desbetreffende politieregio. Ten vierde zijn er binnen de VD en de IND regionale aanspreekpunten voor de gemeenten ingericht.


6. Vraag Acht u het perspectief van overdracht per 1 april 2004 nog steeds haalbaar? Zo neen, op welke wijze en wanneer zal een goede overdracht alsnog plaatsvinden?

6. Antwoord
De overdracht van frontofficetaken aan de VD is haalbaar op 13 april 2004.


7. Vraag Garandeert u dat de kwaliteit van de verstrekking van vreemdelingendocumenten vanaf de overdrachtsdatum gewaarborgd blijft?

7. Antwoord
Ja, de kwaliteitsnormen worden gehandhaafd. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de gemeenten, die immers ook paspoorten en rijbewijzen uitreiken, de kwaliteit van de verstrekking van de verblijfsdocumenten niet zouden garanderen.


8. Vraag Wat zijn op dit moment de achterstanden bij de IND waar het de afgifte van verblijfsvergunningen betreft?


9. Vraag Kunt u garanderen dat deze achterstanden op de overdrachtsdatum zullen zijn weggewerkt?

8 en 9. Antwoord Vanaf 1 april 2003 zijn gefaseerd de reguliere toelatingstaken van de vreemdelingendiensten naar de IND overgedragen. Op 13 april 2004 worden de frontofficetaken overgedragen aan de gemeenten. De gemeenten gaan dan een rol vervullen bij het innemen van de aanvraag en het uitreiken van de verblijfsdocumenten. De behandelduur van de aanvragen bij de IND heeft dan ook slechts een geringe invloed op de werkzaamheden die de gemeenten vanaf het overdrachtsmoment zullen gaan uitvoeren.
Ten aanzien van de overdracht gerelateerde taken wordt het volgende opgemerkt:
o per 1 april 2003 is de behandeling van aanvragen om een machtiging tot voorlopig verblijf overgedragen aan de IND. Ten aanzien van deze zaken kan ik meedelen dat de voorraden normaal zijn en geen sprake is van achterstanden. o Voorts is vanaf 1 september 2003 de behandeling van alle aanvragen om een verblijfsvergunning regulier overgedragen aan de IND. Met de Vreemdelingendiensten is afgesproken, dat zij de zaken van voor 1 september 2003 waarvoor zij nog verantwoordelijk zijn, zullen hebben afgehandeld op 13 april 2004. o De IND-voorraad van aanvragen om een verblijfsvergunning regulier ligt momenteel nog onder normaal voorraadniveau, hetgeen betekent dat op het moment van overdracht van de frontofficetaken naar de gemeenten er geen sprake is van achterstanden. o Op 1 december 2003 heeft de IND de behandeling van de aanvragen om verlenging van de verblijfsvergunning regulier overgenomen. Met de Vreemdelingendiensten is afgesproken, dat zij de zaken waarvoor zij verantwoordelijk zijn van voor 1 december 2003, zullen afhandelen voor de overdrachtsdatum aan de gemeenten. o De IND-voorraad van aanvragen om verlenging van een verblijfsvergunning regulier ligt momenteel nog onder normaal voorraadniveau en op het moment van de laatste overdrachtsdatum zal ook hierbij geen sprake zijn van achterstanden.


10. Vraag Wat is op dit moment de bereikbaarheid van het 0900-nummer van de IND? Op welke termijn wordt hierin een verbetering gebracht? Is de bereikbaarheid gegarandeerd op de overdrachtsdatum?

10. Antwoord Per 1 december 2003 is de informatievoorziening, voorzover het geen frontoffice informatie betreft, overgegaan van de vreemdelingendienst naar de IND. De druk op het 0900-nummer is derhalve fors toegenomen en heeft zeker in de startfase knelpunten veroorzaakt. De verschillende onderdelen van het 0900-nummer hebben een voldoende bereikbaarheid met uitzondering van één onderdeel, dat per 1 december 2003 is gestart. Via het 0900-nummer komen bij dit onderdeel vragen binnen over aanvragen om verlenging van verblijfsvergunningen regulier van zowel zaken die nog bij de vreemdelingendienst in behandeling zijn als zaken die bij de IND in behandeling zijn. Alle inspanning is erop gericht om de bereikbaarheid van dit onderdeel op korte termijn te verbeteren door de inzet van meer personeel. Naar verwachting zal de bereikbaarheid van dit onderdeel op en na de overdrachtsdatum ook naar behoren zijn.
---

---

---

---