parlementaire stukken - Antwoorden op ...
Antwoorden op kamervragen over de geplande overdracht van de
front-officetaken van de Vreemdelingendiensten aan de gemeenten
14 april 2004
Vragen van de leden Externe link Dijsselbloem en Externe link Klaas
de Vries (beiden PvdA) aan de ministers voor Vreemdelingenzaken en
Integratie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de
geplande overdracht van de front-officetaken van de
Vreemdelingendiensten aan de gemeenten. (Ingezonden 20 februari 2004)
---
Antwoord van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie), mede
namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
1. Vraag
Wat is de stand van zaken met de geplande overdracht, per 1 april
2004, van de front-officetaken van de Vreemdelingendiensten aan de
gemeenten?
1. Antwoord
De feitelijke overdrachtsdatum van de frontofficetaken is twee weken
uitgesteld.Aanvankelijk was deze datum gepland op donderdag 1 april
2004.Op advies van de Stuurgroep Reguliere Toelating en Intensivering
Toezicht (RTIT) heeft de minister voor Vreemdelingenzaken en
Integratie ingestemd om de overdrachtsdatum te verschuiven naar
dinsdag 13 april 2004.
De reden hiervoor is dat met het kiezen van het paasweekend voor de
overgang er een lang weekend beschikbaar is om de overgang van de
frontoffice van de VD naar de gemeenten zo goed mogelijk te laten
verlopen. De gemeenten zullen aldus met ingang van dinsdag 13 april
2004 de frontofficetaken gaan uitvoeren.
2. Vraag
Is er inmiddels een implementatieplan en een bijbehorende
projectbegroting?
2. Antwoord
Ja.
3. Vraag
Zijn de betrokken gemeentelijke medewerkers inmiddels geschoold? Op
welke wijze is de kwaliteitscontrole op dit opleidingstraject
gezekerd?
3. Antwoord
De betrokken medewerkers worden geschoold vanaf 16 februari 2004.Op de
invoeringsdatum zijn alle gemeenten in de gelegenheid geweest om een
aantal van hun medewerkers op te leiden. De kwaliteit van het traject
is geborgd. Inhoudelijk, door toetsing van opleidingsdeskundigen die
ook de opleiders faciliteren gedurende het opleidingstraject.
Organisatorisch, doordat het opleidingstraject wordt uitgevoerd door
een professionele opleidingsinstituut dat kennis en ervaring heeft met
het opleiden van gemeentelijke medewerkers. Aan alle cursusdeelnemers
wordt na afloop gevraagd een evaluatie in te vullen, zodat voortdurend
de kwaliteit van de cursus kan worden gecontroleerd. Daarnaast wordt
op landelijk niveau gecontroleerd of de gemeenten gebruik maken van de
cursus. Zo niet, dan wordt gerappelleerd.
4. Vraag
Is de ICT-ondersteuning voor de uitvoering van bovengenoemde taken op
1 april 2004 geregeld? Wie is verantwoordelijk voor deze
automatisering en wie financiert de ICT-ondersteuning?
4. Antwoord
In het Bestuursakkoord tussen VNG en het ministerie van Justitie is
voor wat betreft de ICT-ondersteuning een onderscheid gemaakt tussen
fase 1 en fase 2.In fase 1 beschikken de gemeenten vanaf de aanvang
over adequate informatiseringsondersteuning. Naast geautomatiseerde
ondersteuning waarmee de taken kunnen worden geregistreerd beschikken
de gemeenten over een inkijkmogelijkheid in de Basisvoorziening
Vreemdelingen (BVV).Met de BVV kan worden gecontroleerd of de
vreemdeling geregistreerd is, kunnen zijn/haar persoons- en
verblijfsgegevens worden geverifieerd en kan worden bezien welk
vreemdelingendocument is uitgereikt.
Fase 2 vangt aan als de vreemdelingenmodule is uitgeleverd aan de
gemeenten. Deze module integreert de functionaliteit van de
ICT-ondersteuning in fase 1 met een koppeling aan de GBA. Ten behoeve
van de Vreemdelingenmodule wordt in april a.s. een Logisch Ontwerp
opgeleverd. De uitlevering van dit systeem wordt in de tweede helft
van dit jaar verwacht.
De automatisering is een gedeelde verantwoordelijkheid van het
ministerie van Justitie en de gemeenten. Het Ministerie van Justitie
is verantwoordelijk voor de koppeling van de BVV met Gemnet en
internet. Daarnaast is zij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van
de vreemdelingenmodule. Beide producten financiert het ministerie ook.
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de aansluiting van de PC's op
de werkplekken met Gemnet. De initiële materiële kosten voor de
fysieke verbinding van die systemen met Gemnet worden door Justitie
vergoed. De structurele kosten worden gedekt uit de legesbedragen die
aan de gemeenten toekomen uit hoofde van de frontofficetaken, waarin
een kostencomponent voor de informatisering is opgenomen, conform de
richtlijnen van het ministerie van Financiën.
5. Vraag
Hoe denkt u de kennisoverdracht van de Vreemdelingendiensten naar de
gemeenten op zo goed mogelijk wijze te laten verlopen?
5. Antwoord
De kennisoverdracht van de Vreemdelingendiensten aan de gemeenten
verloopt over verschillende schijven. Allereerst
heeft de politie input geleverd voor de opleiding en is er een
speciale toets uitgevoerd door het opleidingsinstituut van de politie,
het LSOP, op het opleidingsmateriaal. Ten tweede worden de opleidingen
verzorgd door docenten van de Vreemdelingendiensten en van de
Immigratie- en Naturalisatiedienst. Ten derde biedt de VD de gemeenten
aan om stages te lopen en begeleidt zij op verzoek de gemeenten in de
desbetreffende politieregio. Ten vierde zijn er binnen de VD en de IND
regionale aanspreekpunten voor de gemeenten ingericht.
6. Vraag
Acht u het perspectief van overdracht per 1 april 2004 nog steeds
haalbaar? Zo neen, op welke wijze en wanneer zal een goede overdracht
alsnog plaatsvinden?
6. Antwoord
De overdracht van frontofficetaken aan de VD is haalbaar op 13 april
2004.
7. Vraag
Garandeert u dat de kwaliteit van de verstrekking van
vreemdelingendocumenten vanaf de overdrachtsdatum gewaarborgd blijft?
7. Antwoord
Ja, de kwaliteitsnormen worden gehandhaafd. Er is geen enkele reden om
aan te nemen dat de gemeenten, die immers ook paspoorten en
rijbewijzen uitreiken, de kwaliteit van de verstrekking van de
verblijfsdocumenten niet zouden garanderen.
8. Vraag
Wat zijn op dit moment de achterstanden bij de IND waar het de afgifte
van verblijfsvergunningen betreft?
9. Vraag
Kunt u garanderen dat deze achterstanden op de overdrachtsdatum zullen
zijn weggewerkt?
8 en 9. Antwoord
Vanaf 1 april 2003 zijn gefaseerd de reguliere toelatingstaken van de
vreemdelingendiensten naar de IND overgedragen. Op 13 april 2004
worden de frontofficetaken overgedragen aan de gemeenten. De gemeenten
gaan dan een rol vervullen bij het innemen van de aanvraag en het
uitreiken van de verblijfsdocumenten. De behandelduur van de aanvragen
bij de IND heeft dan ook slechts een geringe invloed op de
werkzaamheden die de gemeenten vanaf het overdrachtsmoment zullen gaan
uitvoeren.
Ten aanzien van de overdracht gerelateerde taken wordt het volgende
opgemerkt:
o per 1 april 2003 is de behandeling van aanvragen om een machtiging
tot voorlopig verblijf overgedragen aan de IND. Ten aanzien van deze
zaken kan ik meedelen dat de voorraden normaal zijn en geen sprake is
van achterstanden.
o Voorts is vanaf 1 september 2003 de behandeling van alle aanvragen
om een verblijfsvergunning regulier overgedragen aan de IND. Met de
Vreemdelingendiensten is afgesproken, dat zij de zaken van voor 1
september 2003 waarvoor zij nog verantwoordelijk zijn, zullen hebben
afgehandeld op 13 april 2004.
o De IND-voorraad van aanvragen om een verblijfsvergunning regulier
ligt momenteel nog onder normaal voorraadniveau, hetgeen betekent dat
op het moment van overdracht van de frontofficetaken naar de gemeenten
er geen sprake is van achterstanden.
o Op 1 december 2003 heeft de IND de behandeling van de aanvragen om
verlenging van de verblijfsvergunning regulier overgenomen. Met de
Vreemdelingendiensten is afgesproken, dat zij de zaken waarvoor zij
verantwoordelijk zijn van voor 1 december 2003, zullen afhandelen voor
de overdrachtsdatum aan de gemeenten.
o De IND-voorraad van aanvragen om verlenging van een
verblijfsvergunning regulier ligt momenteel nog onder normaal
voorraadniveau en op het moment van de laatste overdrachtsdatum zal
ook hierbij geen sprake zijn van achterstanden.
10. Vraag
Wat is op dit moment de bereikbaarheid van het 0900-nummer van de IND?
Op welke termijn wordt hierin een verbetering gebracht? Is de
bereikbaarheid gegarandeerd op de overdrachtsdatum?
10. Antwoord
Per 1 december 2003 is de informatievoorziening, voorzover het geen
frontoffice informatie betreft, overgegaan van de
vreemdelingendienst naar de IND. De druk op het 0900-nummer is
derhalve fors toegenomen en heeft zeker in de startfase knelpunten
veroorzaakt. De verschillende onderdelen van het 0900-nummer hebben
een voldoende bereikbaarheid met uitzondering van één onderdeel, dat
per 1 december 2003 is gestart. Via het 0900-nummer komen bij dit
onderdeel vragen binnen over aanvragen om verlenging van
verblijfsvergunningen regulier van zowel zaken die nog bij de
vreemdelingendienst in behandeling zijn als zaken die bij de IND in
behandeling zijn. Alle inspanning is erop gericht om de bereikbaarheid
van dit onderdeel op korte termijn te verbeteren door de inzet van
meer personeel. Naar verwachting zal de bereikbaarheid van dit
onderdeel op en na de overdrachtsdatum ook naar behoren zijn.
---
---
---
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties