Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Embargo tot woensdag 14 april 15.00 uur

LANDELIJK KEURMERK VOOR TAXIBEDRIJVEN GELANCEERD

Rosmalen, 14 april 2004 Vanaf 14 april 2004 kent Nederland een landelijk keurmerk voor taxibedrijven: het TX-keurmerk. Dit keurmerk dat op initiatief van Koninklijk Nederlands Vervoer is ontwikkeld, zorgt ervoor dat de consument een duidelijke keuze voor kwaliteit kan maken. Een TX-keurmerk bedrijf levert gegarandeerde kwaliteit. De passagier die in een TX-keurmerk taxi stapt, wordt zorgeloos naar de plek van bestemming gebracht. Veiligheid, comfort en goede omgangsvormen staan hoog in het vaandel bij een taxibedrijf dat het TX-keurmerk voert.

Op de KNV Taxidag 2004 reikte minister Karla Peijs van Verkeer & Waterstaat aan de eerste bedrijven het certificaat uit, waardoor zij zich houder van het TX-Keurmerk mogen noemen. Deze bedrijven hebben aan een pilot-project meegedaan waarbij het gehele bedrijf werd doorgelicht op de aspecten die als norm gelden voor het TX-Keurmerk. De pilot-bedrijven zijn representatief voor de taximarkt, het zijn taxicentrales, kleinere taxibedrijven, maar ook grotere bedrijven die zich met alle soorten taxivervoer bezig houden.

Het TX-keurmerk is een uiterlijk kenmerk van de kwaliteit die bij deze bedrijven aanwezig is. Het eisenpakket voor het keurmerk richt zich op veiligheidsaspecten, comfort en imagobepalende factoren. Met het TX-keurmerk kan de consument in een oogopslag kiezen voor een goed bedrijf. Het TX-logo aan de buitenkant van de wagen zegt: hier zit u goed, in een comfortabele, schone auto bij een chauffeur die de route goed kent en in bezit is van een door de branche erkend vakdiploma. U wordt kortom vervoerd op een wijze die u mag verwachten.

Na het vrijgeven van de taximarkt zijn vele nieuwe bedrijven toegetreden. Niet al deze nieuwe bedrijven kunnen zich op kwalitatief gebied meten met de gerenommeerde taxibedrijven. Het resultaat hiervan is dat door slechte dienstverlening van enkele bedrijven, de gehele bedrijfstak imagoschade oploopt. Dit komt ook doordat de consument moeilijk het onderscheid kan zien tussen een kwaliteitstaxi en een taxi waarbij de kwaliteit niet voorop staat. Met het TX-keurmerk voldoen de initiatiefnemers aan de vraag van de branche, de consument en de minister om de consument een handvat aan te reiken om een goede keuze te maken voor verzorgd vervoer. Dit betekent een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de taxibranche die op termijn zal leiden tot een verbetering van het imago.

Voor de redactie (