Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
Embargo tot woensdag 14 april 15.00 uur
LANDELIJK KEURMERK VOOR TAXIBEDRIJVEN GELANCEERD
Rosmalen, 14 april 2004 Vanaf 14 april 2004 kent Nederland een landelijk
keurmerk voor taxibedrijven: het TX-keurmerk. Dit keurmerk dat op
initiatief van Koninklijk Nederlands Vervoer is ontwikkeld, zorgt ervoor
dat de consument een duidelijke keuze voor kwaliteit kan maken. Een
TX-keurmerk bedrijf levert gegarandeerde kwaliteit. De passagier die in een
TX-keurmerk taxi stapt, wordt zorgeloos naar de plek van bestemming
gebracht. Veiligheid, comfort en goede omgangsvormen staan hoog in het
vaandel bij een taxibedrijf dat het TX-keurmerk voert.
Op de KNV Taxidag 2004 reikte minister Karla Peijs van Verkeer & Waterstaat
aan de eerste bedrijven het certificaat uit, waardoor zij zich houder van
het TX-Keurmerk mogen noemen. Deze bedrijven hebben aan een pilot-project
meegedaan waarbij het gehele bedrijf werd doorgelicht op de aspecten die
als norm gelden voor het TX-Keurmerk. De pilot-bedrijven zijn
representatief voor de taximarkt, het zijn taxicentrales, kleinere
taxibedrijven, maar ook grotere bedrijven die zich met alle soorten
taxivervoer bezig houden.
Het TX-keurmerk is een uiterlijk kenmerk van de kwaliteit die bij deze
bedrijven aanwezig is. Het eisenpakket voor het keurmerk richt zich op
veiligheidsaspecten, comfort en imagobepalende factoren. Met het
TX-keurmerk kan de consument in een oogopslag kiezen voor een goed bedrijf.
Het TX-logo aan de buitenkant van de wagen zegt: hier zit u goed, in een
comfortabele, schone auto bij een chauffeur die de route goed kent en in
bezit is van een door de branche erkend vakdiploma. U wordt kortom vervoerd
op een wijze die u mag verwachten.
Na het vrijgeven van de taximarkt zijn vele nieuwe bedrijven toegetreden.
Niet al deze nieuwe bedrijven kunnen zich op kwalitatief gebied meten met
de gerenommeerde taxibedrijven. Het resultaat hiervan is dat door slechte
dienstverlening van enkele bedrijven, de gehele bedrijfstak imagoschade
oploopt. Dit komt ook doordat de consument moeilijk het onderscheid kan
zien tussen een kwaliteitstaxi en een taxi waarbij de kwaliteit niet voorop
staat. Met het TX-keurmerk voldoen de initiatiefnemers aan de vraag van de
branche, de consument en de minister om de consument een handvat aan te
reiken om een goede keuze te maken voor verzorgd vervoer. Dit betekent een
belangrijke kwaliteitsimpuls voor de taxibranche die op termijn zal leiden
tot een verbetering van het imago.
Voor de redactie (