Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 14 april 2004

Herfstaanpak NS succesvol

De herfstaanpak van NS in 2003 met verbeterde techniek en organisatie, in combinatie met de campagne 'Treinen door de herfst', is succesvol gebleken. Er was minder schade aan de treinen en minder overlast voor de reizigers, die meer begrip en tevredenheid toonden. NS verwacht dat treinreizigers in de komende herfst nog prettiger kunnen reizen, omdat de investering in betere techniek op grote schaal wordt voortgezet.

Vandaag heeft NS op het 'Gladde sporen seminar' in Utrecht de resultaten bekend gemaakt van de evaluatie van de aanpak van de herfstproblemen in het afgelopen najaar. Over het geheel genomen kijkt NS met tevredenheid terug op de herfst van 2003. NS gaat met optimisme, maar blijvend alert, de komende herfst tegemoet. Het investeringsprogramma van 17 miljoen euro wordt voortgezet. Succesvolle elementen uit de herfst van 2003 worden gehandhaafd of uitgebreid. De modernisering van ABS op treinen gaat door tot in 2005. Mogelijk wordt dit voor een deel van de treinen nog gewijzigd in het aanbrengen van zandstrooiers. De capaciteit om beschadigde treinwielen snel te herstellen wordt verder uitgebreid: vóór de komende herfst komt er een zesde 'kuilwielenbank' bij, in Eindhoven. In internationaal verband wordt verder gestudeerd op oorzaken en oplossingen van gladde sporen. En de reizigers zullen ook komend najaar weer uitgebreid geïnformeerd worden.

In de bijlage vindt u een overzicht van de belangrijkste conclusies uit de evaluatie van de herfstmaatregelen 2003.


***

|Noot aan| |