Dynamisch gebruik van het water
14 april 2004 - Karen Buschman
Het college van B&W is akkoord met de notities `Doorvaartprofielen,
een voorwaarde voor vlot en veilig varen in Amsterdam' en `Dynamisch
gebruik van water, voortgang en prioriteiten 2003 tot en met 2005'.
Hoe druk is het Amsterdamse water?
In opdracht van Binnenwaterbeheer Amsterdam (BBA) heeft de dienst O+S
onderzoek gedaan naar de drukte op het water in Amsterdam en wat
Amsterdammers daarvan vinden. De drukste tellocaties waren Amstel/hoek
Amstelkanaal en de Blauwbrug, met in de zomer bijna 1000 boten per 24
uur. Amsterdammers storen zich vooral aan boten die te hard varen en
aan lawaai, maar over het algemeen wordt de drukte op het water als
`gezellig' ervaren.
Dit jaar wordt het onderzoek herhaald en wordt er op meer locaties
geteld. Daarnaast zullen ook factoren bij het onderzoek betrokken
worden waarmee, behalve de werkelijke drukte door de vaarbewegingen,
ook de factoren voor ervaren drukte worden belicht zoals overlast door
lawaai of hinderlijke golfslag bij te hard varen.
Mogelijk meer ruimte voor commercieel vervoer
De onderzoeksresultaten lijken enige ruimte voor uitbreiding van
commerciële vaarbewegingen mogelijk te maken, maar het is nog niet
duidelijk hoeveel. In 2004 worden de nautische voorwaarden en
inhoudelijke beleidscriteria voor een uitbreiding van het volumebeleid
in kaart gebracht en wordt de eventuele ruimte voor uitbreiding
bepaald. Dit onder de voorwaarde dat het vervolgonderzoek het beeld
van het onderzoek in 2003 bevestigt en dat voldoende aannemelijk is
dat de overlast als gevolg van uitbreiding niet verder toeneemt.
Doorvaartprofielen
Het college heeft op 13 april nieuw beleid vastgesteld voor
doorvaartprofielen voor het Amsterdamse binnenwater. Doelstelling is
het garanderen van een vlotte en veilige doorvaart op het binnenwater,
zonder dat dit ten koste gaat van het huidige veelzijdige gebruik van
het water in Amsterdam. De doorvaartbreedte wordt nu vastgelegd voor
alle vaarwegen van het Amsterdamse binnenwater. Er komen vijf
doorvaartprofielen variërend van breed (zoals 30 meter op de
Kostverlorenvaart) tot smal: minder dan 8 meter (bijvoorbeeld Krom
Boomssloot). De doorvaartbreedtes van alle vaarwegen worden opgemeten
en vervolgens worden de vaarwegen ingedeeld in vijf
doorvaartprofielen. Doorvaartprofielen worden in de toekomst gebruikt
bij inrichtings- of gebruiksplannen voor het water, zoals het bouwen
van afmeervoorzieningen of de breedte van een nieuwe ligplaats.
Pleziervaart
In de zomer met mooi weer bestaat het overgrote deel aan
vaarbewegingen in de binnenstad uit pleziervaartuigen. Amsterdammers
vinden het erg leuk dat het water voor recreatie gebruikt kan worden.
Bewoners ergeren zich niet zozeer aan de heel drukke dagen op het
water, zoals koninginnedag of gaypride, maar vooral aan mensen die
zich niet aan de vaarregels houden, zich misdragen en herrie maken.
Dit blijkt ook uit het aantal en de aard van de klachten die bij het
Meldpunt Overlast te water binnenkomen. In het kader van het project
`Aanpak overlast te water' werkt BBA samen met de waterpolitie KLPD
aan de handhaving van de regels en het geven van voorlichting over de
vaarregels. Daarnaast wordt er beleid ontwikkeld, dat pleziervaart
beter faciliteert op het gebied van varen, afmeren en onderhoud.
Eind 2004 zal BBA, samen met stadsdelen en organisaties die zich
actief inzetten voor het water in Amsterdam, een inventarisatie maken
van kansen, problemen, wensen en ideeën voor beleid dat ruimte biedt
aan pleziervaart, maar dat ook de grenzen aangeeft van wat kan en mag
op het water in Amsterdam.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam