Per 1 januari 2006 tourniquets en chipkaart op alle Amsterdamse
metrostations
14 april 2004 - Lisa Neves Gonçalves
De Amsterdamse metrostations hebben per 1 januari 2006
toegangspoortjes (tourniquets). Het college van B&W heeft voor het
plaatsen van de toegangspoortjes ruim 43 miljoen euro beschikbaar
gesteld. Het is de bedoeling dat op die datum ook de landelijke
OV-chipkaart bij de Amsterdamse metro wordt ingevoerd.
Met de combinatie toegangspoortjes/OV-chipkaart zal het aantal
zwartrijders in de metro flink verminderen. Indirect gevolg is dat de
sociale veiligheid zal toenemen.
Op verzoek van de gemeente Amsterdam heeft het ROA (Regionaal Overleg
Amsterdam, opdrachtgever voor het openbaar vervoer in Amsterdam) in
2003 voor het plaatsen van toegangspoortjes een subsidieaanvraag
ingediend bij de minister van Verkeer en Waterstaat. Door de minister
is op 4 december 2003 een subsidie van ruim 28 miljoen euro in het
vooruitzicht gesteld. Om de totale projectkosten van ruim 43 miljoen
euro rond te kunnen krijgen hebben het ROA en de gemeente Amsterdam
elk een bijdrage gereserveerd.
In het programakkoord 2002-2006 is de veiligheid in de metrostations
als belangrijke doelstelling geformuleerd, met daarbij het gebruik van
toegangspoortjes als instrument. Wethouder Mark van der Horst
(Verkeer, Vervoer en Infrastructuur): "De meeste incidenten bij de
metro komen voort uit betalingsconflicten bij kaartcontroles. De
verwachting is dan ook dat het aantal incidenten zal dalen als de
poortjes in gebruik zijn. Dit vergroot het gevoel van veiligheid van
reizigers en maakt het reizen per metro een stuk aangenamer."
De gemeenteraad heeft eind 2003 besloten dat de plaatsing van
toegangspoortjes moet samenvallen met de invoering van de OV-chipkaart
in de metro: zonder OV-chipkaart geen toegangspoortjes. Aangezien de
invoering van de OV-chipkaart voor de metro op 1 januari 2006 kan
plaatsvinden, vindt het college dat nu kan worden begonnen met de
voorbereidingen voor het aanschaffen en plaatsen van toegangspoortjes
en de bijbehorende apparatuur (kaartlezers).
Voor metrolijn 51, de Amstelveenlijn, komen op de bovengrondse
stations geen toegangspoortjes, maar wel check-in/check-out palen voor
het lezen van de OV-chipkaart.
Het GVB introduceert de OV-chipkaart op 1 januari 2006 in de metro.
Amsterdam wil dat reizigers tot 1 april 2006 nog met een strippenkaart
de metro in kunnen. Daarna is de strippenkaart niet meer geldig bij de
metro. Er komt ook nog een proef waarbij het GVB in 2006 de chipkaart
ook op enkele bus- en tramlijnen zal invoeren. De verwachting is dat
de OV-chipkaart in 2008 in heel Nederland wordt gebruikt.
Behandeling in Raadscommissie voor Verkeer, Vervoer en Infrastructuur
is op 21 april en in de gemeenteraad op 26 mei.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam