Brieven aan de Kamer
---
Stand van zaken DTO
14-4-2004 12:47:00
In mijn brief "Uitbesteding DTO" van 6 november 2002 (Kamerstuk 28
044, nr. 4) heb ik gemeld de Defensie Telematica Organisatie (DTO)
vooralsnog niet uit te besteden en DTO een doelmatigheidstaakstelling
op te leggen. DTO is vervolgens, uitgaande van de volumegegevens van
2002, belast met een tariefdaling die oploopt tot 64 miljoen
structureel vanaf 2006 (prijspeil 2003). Deze tariefdaling is verwerkt
in de defensiebegroting-2004. De taakstelling is vervolgens nader
uitgewerkt in een plan van aanpak DTO. Zoals toegezegd in de brief van
6 november 2002 informeer ik u hierbij over de stand van zaken.
Plan van aanpak
Het plan van aanpak gaat uit van een 4-sporenbenadering: verbetering
bedrijfsvoering, concentratie van diensten, technologie en
standaardisatie alsmede interdepartementale samenwerking. Het plan is
opgedeeld in concrete projecten en/of maatregelen. Aan de hand van de
vier sporen volgt hieronder de stand van zaken.
Spoor 1: Bedrijfsvoering DTO
Onder het eerste spoor vallen de maatregelen die zijn gericht op de
verbetering van de DTO-bedrijfsvoering waaronder het productie- en het
afleveringsproces. Waar mogelijk wordt kostbare inhuur vervangen door
eigen medewerkers, verder wordt er kritisch naar de overhead gekeken.
Het aantal regiokantoren wordt verminderd van acht naar vier en de
rekencentra worden opnieuw gestructureerd.
Spoor 2: Verdere concentratie van diensten bij DTO
In het tweede spoor wordt de dienstverlening gecentraliseerd om
economische schaalvoordelen te bereiken. In dit kader wordt het
technisch beheer van alle Defensie PC-werkplekken aan DTO
overgedragen. Het beheer van de werkplekken van de Koninklijke
landmacht is reeds in 2001 overgedragen. Begin 2004 hebben vervolgens
de Koninklijke marine en de Koninklijke marechaussee het beheer aan
DTO overgedragen. De Koninklijke luchtmacht volgt in de loop van 2004.
Daarnaast bestaat het voornemen om de telefonietaken zoveel mogelijk
aan DTO over te dragen. Hoe dit precies vorm gaat krijgen, is nog niet
bekend.
Spoor 3: Technologie en standaardisatie
Binnen spoor drie worden belangrijke bezuinigingen behaald. Zo wordt
het aantal servers en serverplekken teruggebracht. Ook het project
Mulan (Mijn Uniforme Logische Aansluiting op het Net) draagt bij aan
de doelmatigheid van DTO door de kwalitatieve en technische
verbetering van de werkplekken en van de computernetwerken. Over het
project Mulan heb ik u geïnformeerd in mijn brief van mei 2003
(Kamerstuk 28 044, nr. 44). Door deze maatregelen worden alle
werkplekken bij Defensie voorzien van een uniforme en
gestandaardiseerde ICT-kantoorwerkplek. De integrale
werkplekdienstverlening wordt in één contract met DTO overeengekomen.
De standaardisatie vertaalt zich in aanzienlijk lagere beheerkosten.
De implementatie van Mulan zal naar verwachting eind 2004 doch
uiterlijk begin 2005 aanvangen.
De invoering van de gestandaardiseerde werkplek maakt het mogelijk om
de meer dan 1.500 servers die thans op meer dan 200 locaties binnen
Defensie worden gebruikt op slechts drie locaties te concentreren.
Hiermee kan tevens een drastische reductie van het aantal gebruikte
servers worden gerealiseerd. Als gevolg hiervan is beduidend minder
beheerscapaciteit nodig wat zich vertaalt in een lagere kostprijs.
Spoor 4: Interdepartementale samenwerking
Dit spoor is vooral gericht op het intensievere medegebruik van andere
Departementen van het "Netherlands Armed Forces Integrated Network"
(Nafin) onder andere binnen de sector Openbare Orde en Veiligheid.
Nafin is immers een gesloten en beveiligd netwerk. Door een vergroting
van het aantal gebruikers kunnen de tarieven omlaag.
Infrastructuur
Om deze plannen (vooral de sporen 3 en 4) mogelijk te maken zijn
aanpassingen van het Nafin-netwerk noodzakelijk gebleken. Nafin
bestaat uit een glasvezelnetwerk met transmissieapparatuur en een
zogenaamde schakel- en Lan-interconnectlaag (Nafnet). Inmiddels is DTO
begonnen met de bedrijfsmatige vervanging van de grotendeels
verouderde transmissieapparatuur uit 1995 om ook de komende jaren de
hoge eisen aan betrouwbaarheid en beschikbaarheid te kunnen
garanderen, niet alleen voor het eigen defensiegebruik maar ook ten
behoeve van andere departementen, zoals Binnenlandse Zaken (politie)
en Justitie. De kosten van deze vervangingsinvestering, die ook zouden
zijn gemaakt als er geen taakstelling was geweest, bedragen 24
miljoen. De kosten zijn een onderdeel van de reguliere bedrijfsplannen
en worden verwerkt in de tarieven binnen de opgedragen taakstelling.
Naast het op het vereiste kwaliteitsniveau brengen van de
transmissieapparatuur moet ook de inmiddels afgeschreven
Nafnet-apparatuur worden vervangen. Bijkomend voordeel hiervan is dat
met de thans voorhanden zijnde moderne apparatuur een eenvoudiger uit
te breiden netwerkarchitectuur kan worden gerealiseerd. Hiermee wordt
externe dienstverlening beter mogelijk. Deze nieuwe schakellaag staat
bekend onder de naam NieuwNet, de term Nafnet komt hiermee te
vervallen. Binnen het NieuwNet-concept wordt het huidige, grote,
aantal servers vervangen door een kleiner aantal grotere servers,
onder gelijktijdige inkrimping van het aantal serverlocaties. De
kosten van NieuwNet en van de nieuwe servers bedragen samen 21
miljoen. Ook deze kosten worden binnen de opgedragen taakstelling in
de tarieven opgenomen. Deze investeringen vergroten de doelmatigheid
waardoor de tarieven kunnen dalen.
Tussenbalans
De tarieven zijn in 2003 structureel met ruim 24 miljoen verlaagd. Het
DTO bedrijfsplan-2004 voorziet in een verdere structurele
tariefsreductie van 22 miljoen. Het resterende deel van de structurele
taakstelling, 18 miljoen, wordt in 2005 gehaald, zodat de tarieven ten
opzichte van 2002 in 2005 in totaal 64 miljoen lager zullen zijn.
Zoals gesteld is de viersporen benadering opgenomen in het
(driejaren)plan van aanpak van DTO. De financiële informatie over 2003
duidt erop dat de financiële opbrengst van deze maatregelen eerder
wordt gerealiseerd dan in het driejarenplan was voorzien. Op grond van
het thans voorliggende programma en de thans beschikbare informatie
wordt de taakstelling van 64 miljoen per 1 januari 2006 haalbaar
geacht.
Voortzetting
Er is geen aanleiding te veronderstellen dat DTO de
doelmatigheidstaakstelling niet zal halen. DTO kan de ingeslagen weg
vervolgen. Indien de situatie daartoe aanleiding geeft, zal ik u nader
informeren.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Nieuws
Ministerie van Defensie