Ministerie van Defensie


Brieven aan de Kamer
---

Stand van zaken DTO

14-4-2004 12:47:00

In mijn brief "Uitbesteding DTO" van 6 november 2002 (Kamerstuk 28 044, nr. 4) heb ik gemeld de Defensie Telematica Organisatie (DTO) vooralsnog niet uit te besteden en DTO een doelmatigheidstaakstelling op te leggen. DTO is vervolgens, uitgaande van de volumegegevens van 2002, belast met een tariefdaling die oploopt tot 64 miljoen structureel vanaf 2006 (prijspeil 2003). Deze tariefdaling is verwerkt in de defensiebegroting-2004. De taakstelling is vervolgens nader uitgewerkt in een plan van aanpak DTO. Zoals toegezegd in de brief van 6 november 2002 informeer ik u hierbij over de stand van zaken.

Plan van aanpak Het plan van aanpak gaat uit van een 4-sporenbenadering: verbetering bedrijfsvoering, concentratie van diensten, technologie en standaardisatie alsmede interdepartementale samenwerking. Het plan is opgedeeld in concrete projecten en/of maatregelen. Aan de hand van de vier sporen volgt hieronder de stand van zaken.

Spoor 1: Bedrijfsvoering DTO Onder het eerste spoor vallen de maatregelen die zijn gericht op de verbetering van de DTO-bedrijfsvoering waaronder het productie- en het afleveringsproces. Waar mogelijk wordt kostbare inhuur vervangen door eigen medewerkers, verder wordt er kritisch naar de overhead gekeken. Het aantal regiokantoren wordt verminderd van acht naar vier en de rekencentra worden opnieuw gestructureerd.

Spoor 2: Verdere concentratie van diensten bij DTO In het tweede spoor wordt de dienstverlening gecentraliseerd om economische schaalvoordelen te bereiken. In dit kader wordt het technisch beheer van alle Defensie PC-werkplekken aan DTO overgedragen. Het beheer van de werkplekken van de Koninklijke landmacht is reeds in 2001 overgedragen. Begin 2004 hebben vervolgens de Koninklijke marine en de Koninklijke marechaussee het beheer aan DTO overgedragen. De Koninklijke luchtmacht volgt in de loop van 2004. Daarnaast bestaat het voornemen om de telefonietaken zoveel mogelijk aan DTO over te dragen. Hoe dit precies vorm gaat krijgen, is nog niet bekend.

Spoor 3: Technologie en standaardisatie Binnen spoor drie worden belangrijke bezuinigingen behaald. Zo wordt het aantal servers en serverplekken teruggebracht. Ook het project Mulan (Mijn Uniforme Logische Aansluiting op het Net) draagt bij aan de doelmatigheid van DTO door de kwalitatieve en technische verbetering van de werkplekken en van de computernetwerken. Over het project Mulan heb ik u geïnformeerd in mijn brief van mei 2003 (Kamerstuk 28 044, nr. 44). Door deze maatregelen worden alle werkplekken bij Defensie voorzien van een uniforme en gestandaardiseerde ICT-kantoorwerkplek. De integrale werkplekdienstverlening wordt in één contract met DTO overeengekomen. De standaardisatie vertaalt zich in aanzienlijk lagere beheerkosten. De implementatie van Mulan zal naar verwachting eind 2004 doch uiterlijk begin 2005 aanvangen.

De invoering van de gestandaardiseerde werkplek maakt het mogelijk om de meer dan 1.500 servers die thans op meer dan 200 locaties binnen Defensie worden gebruikt op slechts drie locaties te concentreren. Hiermee kan tevens een drastische reductie van het aantal gebruikte servers worden gerealiseerd. Als gevolg hiervan is beduidend minder beheerscapaciteit nodig wat zich vertaalt in een lagere kostprijs.

Spoor 4: Interdepartementale samenwerking Dit spoor is vooral gericht op het intensievere medegebruik van andere Departementen van het "Netherlands Armed Forces Integrated Network" (Nafin) onder andere binnen de sector Openbare Orde en Veiligheid. Nafin is immers een gesloten en beveiligd netwerk. Door een vergroting van het aantal gebruikers kunnen de tarieven omlaag.

Infrastructuur Om deze plannen (vooral de sporen 3 en 4) mogelijk te maken zijn aanpassingen van het Nafin-netwerk noodzakelijk gebleken. Nafin bestaat uit een glasvezelnetwerk met transmissieapparatuur en een zogenaamde schakel- en Lan-interconnectlaag (Nafnet). Inmiddels is DTO begonnen met de bedrijfsmatige vervanging van de grotendeels verouderde transmissieapparatuur uit 1995 om ook de komende jaren de hoge eisen aan betrouwbaarheid en beschikbaarheid te kunnen garanderen, niet alleen voor het eigen defensiegebruik maar ook ten behoeve van andere departementen, zoals Binnenlandse Zaken (politie) en Justitie. De kosten van deze vervangingsinvestering, die ook zouden zijn gemaakt als er geen taakstelling was geweest, bedragen 24 miljoen. De kosten zijn een onderdeel van de reguliere bedrijfsplannen en worden verwerkt in de tarieven binnen de opgedragen taakstelling.

Naast het op het vereiste kwaliteitsniveau brengen van de transmissieapparatuur moet ook de inmiddels afgeschreven Nafnet-apparatuur worden vervangen. Bijkomend voordeel hiervan is dat met de thans voorhanden zijnde moderne apparatuur een eenvoudiger uit te breiden netwerkarchitectuur kan worden gerealiseerd. Hiermee wordt externe dienstverlening beter mogelijk. Deze nieuwe schakellaag staat bekend onder de naam NieuwNet, de term Nafnet komt hiermee te vervallen. Binnen het NieuwNet-concept wordt het huidige, grote, aantal servers vervangen door een kleiner aantal grotere servers, onder gelijktijdige inkrimping van het aantal serverlocaties. De kosten van NieuwNet en van de nieuwe servers bedragen samen 21 miljoen. Ook deze kosten worden binnen de opgedragen taakstelling in de tarieven opgenomen. Deze investeringen vergroten de doelmatigheid waardoor de tarieven kunnen dalen.

Tussenbalans De tarieven zijn in 2003 structureel met ruim 24 miljoen verlaagd. Het DTO bedrijfsplan-2004 voorziet in een verdere structurele tariefsreductie van 22 miljoen. Het resterende deel van de structurele taakstelling, 18 miljoen, wordt in 2005 gehaald, zodat de tarieven ten opzichte van 2002 in 2005 in totaal 64 miljoen lager zullen zijn. Zoals gesteld is de viersporen benadering opgenomen in het (driejaren)plan van aanpak van DTO. De financiële informatie over 2003 duidt erop dat de financiële opbrengst van deze maatregelen eerder wordt gerealiseerd dan in het driejarenplan was voorzien. Op grond van het thans voorliggende programma en de thans beschikbare informatie wordt de taakstelling van 64 miljoen per 1 januari 2006 haalbaar geacht.

Voortzetting Er is geen aanleiding te veronderstellen dat DTO de doelmatigheidstaakstelling niet zal halen. DTO kan de ingeslagen weg vervolgen. Indien de situatie daartoe aanleiding geeft, zal ik u nader informeren.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Nieuws