Afspraken over taakverdeling geestelijke gezondheidszorg en politie

Utrecht 14-04-2004 - Altrecht geestelijke gezondheidszorg, Centrum Maliebaan verslavingszorg en Politie Regio Utrecht ondertekenen op 14 april een convenant waarin afspraken zijn gemaakt over de hulpverlening aan mensen met psychische problemen en/of verslavingsproblemen die de openbare orde verstoren. De belangrijkste afspraken betreffen verbetering van de crisisinterventie, de onderlinge communicatie, de wederzijdse ondersteuning en de komst van een cliëntregistratiesysteem.

Het convenant is een regionale uitwerking van de afspraken die in januari 2003 zijn gemaakt tussen GGz Nederland en de Raad van Hoofdcommissarissen. Aanleiding voor het maken van landelijke afspraken was de onduidelijkheid over de taken van politie en geestelijke gezondheidszorg. Het gaat hierbij om mensen met psychische problemen en/of verslavingsproblemen die de openbare orde verstoren of (gevoelens van) onveiligheid veroorzaken. Een aantal van deze personen verblijft onterecht of te lang in een politiecel, terwijl ze snel hulp nodig hebben.

Crisisinterventie

In het convenant is afgesproken dat cliënten van Altrecht en Centrum Maliebaan rechtstreeks contact kunnen opnemen met de crisisdienst. Ook de naaste omgeving van cliënten heeft die mogelijkheid. Interventie door de politie is dan in eerste instantie niet meer nodig. De cliënt moet dan wel beschikken over een crisisinterventieprotocol, waarin afspraken tussen cliënt en behandelaar zijn vastgelegd over hulpverlening tijdens een crisis. Daarnaast is afgesproken dat de politie een persoon, na telefonisch overleg met de crisisdienst, rechtstreeks naar één van de locaties van Altrecht kan brengen voor beoordeling en indicatiestelling. In de oude situatie kon de crisisdienst een persoon alleen op het politiebureau of op zijn verblijfplaats screenen.

Cliëntregistratiesysteem

Altrecht, Centrum Maliebaan en Politie Regio Utrecht hebben afgesproken om met andere ggz-organisaties een regionaal cliëntregistratiesysteem te ontwikkelen. In dit registratiesysteem worden gegevens verzameld van de specifieke groep cliënten met psychische problemen en/of verslavingsproblemen die regelmatig met de politie in aanraking komt. Hulpverleners en politie kunnen door het raadplegen van de databank mensen adequaat doorverwijzen zodat zij snel hulpverlening kunnen krijgen.

Het convenant wordt ondertekend door de heer A. P. J. Höppener, psychiater, voorzitter raad van bestuur Altrecht, de heer P. van der Linden, bestuurder Centrum Maliebaan en de heer P. Vogelzang, hoofdcommissaris van de Politie Regio Utrecht. Tijdstip en plaats: 14 april 2004 om 13.30 uur, Bureau Woutzicht (Bergstraat 58 Utrecht).