Afspraken over taakverdeling geestelijke gezondheidszorg en politie
Utrecht 14-04-2004 - Altrecht geestelijke gezondheidszorg, Centrum
Maliebaan verslavingszorg en Politie Regio Utrecht ondertekenen op 14
april een convenant waarin afspraken zijn gemaakt over de
hulpverlening aan mensen met psychische problemen en/of
verslavingsproblemen die de openbare orde verstoren. De belangrijkste
afspraken betreffen verbetering van de crisisinterventie, de
onderlinge communicatie, de wederzijdse ondersteuning en de komst van
een cliëntregistratiesysteem.
Het convenant is een regionale uitwerking van de afspraken die in
januari 2003 zijn gemaakt tussen GGz Nederland en de Raad van
Hoofdcommissarissen. Aanleiding voor het maken van landelijke
afspraken was de onduidelijkheid over de taken van politie en
geestelijke gezondheidszorg. Het gaat hierbij om mensen met psychische
problemen en/of verslavingsproblemen die de openbare orde verstoren of
(gevoelens van) onveiligheid veroorzaken. Een aantal van deze personen
verblijft onterecht of te lang in een politiecel, terwijl ze snel hulp
nodig hebben.
Crisisinterventie
In het convenant is afgesproken dat cliënten van Altrecht en Centrum
Maliebaan rechtstreeks contact kunnen opnemen met de crisisdienst. Ook
de naaste omgeving van cliënten heeft die mogelijkheid. Interventie
door de politie is dan in eerste instantie niet meer nodig. De cliënt
moet dan wel beschikken over een crisisinterventieprotocol, waarin
afspraken tussen cliënt en behandelaar zijn vastgelegd over
hulpverlening tijdens een crisis. Daarnaast is afgesproken dat de
politie een persoon, na telefonisch overleg met de crisisdienst,
rechtstreeks naar één van de locaties van Altrecht kan brengen voor
beoordeling en indicatiestelling. In de oude situatie kon de
crisisdienst een persoon alleen op het politiebureau of op zijn
verblijfplaats screenen.
Cliëntregistratiesysteem
Altrecht, Centrum Maliebaan en Politie Regio Utrecht hebben
afgesproken om met andere ggz-organisaties een regionaal
cliëntregistratiesysteem te ontwikkelen. In dit registratiesysteem
worden gegevens verzameld van de specifieke groep cliënten met
psychische problemen en/of verslavingsproblemen die regelmatig met de
politie in aanraking komt. Hulpverleners en politie kunnen door het
raadplegen van de databank mensen adequaat doorverwijzen zodat zij
snel hulpverlening kunnen krijgen.
Het convenant wordt ondertekend door de heer A. P. J. Höppener,
psychiater, voorzitter raad van bestuur Altrecht, de heer P. van der
Linden, bestuurder Centrum Maliebaan en de heer P. Vogelzang,
hoofdcommissaris van de Politie Regio Utrecht. Tijdstip en plaats: 14
april 2004 om 13.30 uur, Bureau Woutzicht (Bergstraat 58 Utrecht).