Regionaal loket voor vreemdelingen, Cuijk centrale gemeente
Vanaf 13 april kunnen vreemdelingen zich niet langer melden bij de
vreemdelingenpolitie maar kunnen zij terecht bij de gemeenten. Vanwege
de doelmatigheid hebben de gemeenten Cuijk, Boxmeer, Grave, Mill en
Sint Hubert en Sint Anthonis gekozen voor één centrale loketgemeente
voor het gehele Land van Cuijk. De gemeente Cuijk heeft aangeboden
deze loketfunktie te gaan vervullen. Hiervoor hebben deze gemeenten
een samenwerkingsovereenkomst ondertekend.
De verandering is tot stand gekomen samen met de Immigratie- en
Naturalisatiedienst (IND). De overdracht heeft verschillende
voordelen. Bijvoorbeeld kortere procedures, een bredere
dienstverlening aan vreemdelingen en kwalitatief betere
toelatingsbeslissingen. Door de verandering zijn de immigratietaken
efficiënter georganiseerd èn kan het vreemdelingentoezicht op andere
vlakken verder worden geïntensiveerd. Al met al een nieuwe aanpak die
procedures verkort en beslissingen verheldert.
Door te werken met een centrale loketgemeente kan de vreemdeling voor
de aanmelding dus niet terecht bij zijn eigen woongemeente. Dit geldt
zowel voor de verblijfsregeling als voor de eerste inschrijving in de
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Hij of zij moet de
aanvraag om verblijfsvergunning indienen bij de gemeente Cuijk. Deze
gemeente neemt vanaf 13 april alle regionale aanvragen voor een
verblijfsvergunning in ontvangst en beoordeelt of het
aanvraagformulier correct en volledig is ingevuld en of de vereiste
documenten zijn bijgevoegd. Ook de inning van administratiekosten
wordt bij de gemeente Cuijk geregeld. Vervolgens stuurt deze gemeente
de aanvraag door naar de IND. Wordt de aanvraag ingewilligd, dan reikt
de gemeente Cuijk het verblijfsdocument uit of verstrekt een
zogenaamde verblijfssticker.
Gelijktijdig met de aanvraag voor een verblijfsvergunning wordt ook de
aangifte voor de eerste inschrijving in de gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens in de centrumgemeente gedaan. De
gemeente Cuijk controleert of ook het aangifteformulier correct en
volledig is ingevuld en of de vereiste documenten zijn
bijgevoegd.Vervolgens zorgt de woongemeente van de vreemdeling voor de
feitelijke inschrijving in de bevolkingsadministratie.
EU-onderdanen zijn voor hun verblijfsregeling niet verplicht zich aan
te melden. Willen zij echter aantonen dat zij verblijfsrecht hebben,
dan moeten zij een aanvraag indienen voor een verblijfsdocument.
Verblijven zij gedurende een half jaar meer dan 4 maanden in Nederland
dan zijn ze wel verplicht zich te laten inschrijven in de
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de woongemeente.
Wordt gelijktijdig een aanvraag ingediend voor een verblijfsdocument,
dan dient ook de aangifte eerste inschrijving in de centrumgemeente te
worden gedaan.
Indien u een verblijfsvergunning nodig hebt kunt u een afspraak maken
met de afdeling Publiekszaken van de gemeente Cuijk, Louis Jansenplein
1 te Cuijk. Dit kunt u telefonisch doen maar ook persoonlijk tijdens
de openingstijden van maandag tot met vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur
en op woensdag van 14.00 tot 19.00 uur. De afdeling Publiekszaken is
te bereiken op nummer 0485-396723 of e-mailadres
inwonerszaken@cuijk.nl.
Gemeente Grave