Gemeente Grave

Regionaal loket voor vreemdelingen, Cuijk centrale gemeente

Vanaf 13 april kunnen vreemdelingen zich niet langer melden bij de vreemdelingenpolitie maar kunnen zij terecht bij de gemeenten. Vanwege de doelmatigheid hebben de gemeenten Cuijk, Boxmeer, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis gekozen voor één centrale loketgemeente voor het gehele Land van Cuijk. De gemeente Cuijk heeft aangeboden deze loketfunktie te gaan vervullen. Hiervoor hebben deze gemeenten een samenwerkingsovereenkomst ondertekend.

De verandering is tot stand gekomen samen met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). De overdracht heeft verschillende voordelen. Bijvoorbeeld kortere procedures, een bredere dienstverlening aan vreemdelingen en kwalitatief betere toelatingsbeslissingen. Door de verandering zijn de immigratietaken efficiënter georganiseerd èn kan het vreemdelingentoezicht op andere vlakken verder worden geïntensiveerd. Al met al een nieuwe aanpak die procedures verkort en beslissingen verheldert.

Door te werken met een centrale loketgemeente kan de vreemdeling voor de aanmelding dus niet terecht bij zijn eigen woongemeente. Dit geldt zowel voor de verblijfsregeling als voor de eerste inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Hij of zij moet de aanvraag om verblijfsvergunning indienen bij de gemeente Cuijk. Deze gemeente neemt vanaf 13 april alle regionale aanvragen voor een verblijfsvergunning in ontvangst en beoordeelt of het aanvraagformulier correct en volledig is ingevuld en of de vereiste documenten zijn bijgevoegd. Ook de inning van administratiekosten wordt bij de gemeente Cuijk geregeld. Vervolgens stuurt deze gemeente de aanvraag door naar de IND. Wordt de aanvraag ingewilligd, dan reikt de gemeente Cuijk het verblijfsdocument uit of verstrekt een zogenaamde verblijfssticker.

Gelijktijdig met de aanvraag voor een verblijfsvergunning wordt ook de aangifte voor de eerste inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens in de centrumgemeente gedaan. De gemeente Cuijk controleert of ook het aangifteformulier correct en volledig is ingevuld en of de vereiste documenten zijn bijgevoegd.Vervolgens zorgt de woongemeente van de vreemdeling voor de feitelijke inschrijving in de bevolkingsadministratie.

EU-onderdanen zijn voor hun verblijfsregeling niet verplicht zich aan te melden. Willen zij echter aantonen dat zij verblijfsrecht hebben, dan moeten zij een aanvraag indienen voor een verblijfsdocument. Verblijven zij gedurende een half jaar meer dan 4 maanden in Nederland dan zijn ze wel verplicht zich te laten inschrijven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de woongemeente. Wordt gelijktijdig een aanvraag ingediend voor een verblijfsdocument, dan dient ook de aangifte eerste inschrijving in de centrumgemeente te worden gedaan.

Indien u een verblijfsvergunning nodig hebt kunt u een afspraak maken met de afdeling Publiekszaken van de gemeente Cuijk, Louis Jansenplein
1 te Cuijk. Dit kunt u telefonisch doen maar ook persoonlijk tijdens de openingstijden van maandag tot met vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur en op woensdag van 14.00 tot 19.00 uur. De afdeling Publiekszaken is te bereiken op nummer 0485-396723 of e-mailadres inwonerszaken@cuijk.nl.