april 2004
Jan Hendrikstraat opnieuw ingericht (13 april)
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft vandaag besloten om
de Jan Hendrikstraat te vernieuwen volgens de uitgangspunten van De
Kern Gezond. De Jan Hendrikstraat maakt deel uit van de huidige
parkeerroute. Met de herinrichting wordt continuïteit gebracht in het
ruimtelijk beeld van de parkeerroute en hiermee wordt de kwaliteit van
de openbare ruimte verbeterd. De totale kosten voor de nieuwe
inrichting bedragen 1,17 miljoen euro. De uitvoering van de
werkzaamheden begint in mei.
Verkeer
Het gemotoriseerde verkeer rijdt na de vernieuwing in beide richtingen
samen met de tram op één rijstrook. Ter hoogte van de kruising met de
Prinsegracht komen twee rijstroken. Aan beide zijden worden
fietsstroken aangelegd. Op de Laan komt aan de kant van de
parkeergarage voor de voetgangers een oversteekplaats met
verkeerslichten.
Inrichting
Na de herinrichting zijn er 17 parkeerplaatsen en een laad/losplaats
voor het hotel. Van de 9 parkeerplaatsen die aan de kant van de Grote
Kerk komen, worden 5 plaatsen gehandhaafd als taxistandplaats en 3
plaatsen tijdens de nachtelijke uren. Ook de laad- en losplaats dient
tijdens de nachtelijke uren als standplaats voor 2 taxi's. Een
definitieve locatie voor taxi's op de Prinsegracht wordt betrokken bij
de planvorming voor de herinrichting van deze straat.
Het planten van bomen op de Jan Hendrikstraat is nagenoeg onmogelijk,
vanwege de aanwezige kabels en leidingen. Alleen aan de zijde van de
Fortisbank kunnen vier bomen worden geplant. De verlichting is gelijk
aan die in de Torenstraat en wordt aangebracht op de
bovenleidingmasten van de HTM.
Uitvoering
Wethouder Bruno Bruins: "De uitvoering van de werkzaamheden start in
mei van dit jaar. Op verzoek van de bewoners wordt de herinrichting
uitgevoerd voorafgaand aan de voltooiing van het Souterrain. Om de
bereikbaarheid van de binnenstad tijdens de werkzaamheden te kunnen
garanderen, kunnen de werkzaamheden pas plaatsvinden als de
herinrichting van de Brouwersgracht is afgerond."
Gemeente Den Haag