Dienstenbond CNV

CNV Dienstenbond gaat problemen bij Aldi inventariseren; eerste overleg met Aldi constructief verlopen
13-04-2004

In navolging van het principe-akkoord dat CNV Dienstenbond op 24 maart jl. afsloot met Aldi, heeft op woensdag 7 april het eerste overleg op holdingniveau met Aldi plaatsgevonden.

Dit overleg verliep in een constructieve sfeer. Afgesproken is dat in eerste instantie alle bestaande problemen zullen worden geïnventariseerd. Die zullen worden besproken met de holding. Verder zijn er concrete afspraken gemaakt over de uitvoering van de filiaalleiderscontracten.

Filiaalleiderscontracten
Er zijn een aantal hoofdlijnen besproken. Deze zijn:
1. de filiaalleider is er zelf verantwoordelijk voor dat hij of zij zich inroostert voor maximaal 37 uur (uitzondering: die districten waar met de OR is afgesproken dat ATV wordt gespaard gedurende 1 of 2 uur per week, daar is de inroostering resp. 38 of 39 uur per week)
2. de bezetting in de winkels zal worden aangepast. De filiaalleider mag niet meer structureel 5 uur overwerken, dus deze uren dienen door anderen te worden herbezet.

3. de filiaalleider zal meer leiding moeten gaan geven en vaker een beroep moeten doen op de vervanger

4. in enkele filialen zal een 2e filiaalleider worden aangesteld, in verband met ruimere openingstijden

5. als het nodig is, wordt er extra scholing ingezet t.a.v. planning, inroostering en takenverdeling

6. de organisatie en de filiaalleiders zullen moeten wennen aan de nieuwe situatie.

Alle opmerkingen die tijdens de ledenvergadering van 31 maart j.l. aan de orde zijn geweest en die ons eveneens via de mail bereikten, nl. dat er toch verplicht zou moeten worden overgewerkt of dat gesteld werd dat er minimaal 10 dagdelen zou moeten worden gewerkt etc. etc. zijn niet aan de orde.

Aldi zal hetgeen onder de punten 1 tot en met 6 is opgemerkt, intern doorcommuniceren met de directeuren en de districtsleiders in de regios; dan komt het ook bij de filiaalleiders.

De Ondernemingsraden krijgen een instemmingsverzoek, zij krijgen hierbij de tijd om te reageren.

Overleg
Afgesproken is dat de vakbonden in eerste instantie alle problemen die er in het land leven zullen inventariseren. Die worden daarna op 17 mei a.s. besproken met de holding. Vervolgens wordt gekeken hoe deze problemen het beste verder besproken en behandeld kunnen worden.

Het is dan ook van belang dat u nu aan ons laat weten tegen welke zaken u aanloopt of recent aangelopen bent. Geef ze aan ons door, zodat wij deze kunnen aankaarten bij Aldi. Uiteraard doen we dat zonder naam en toenaam.

Alleen als het gaat om specifieke individuele kwesties zullen we deze (maar alleen als u dat wilt) bij uw eigen organisatie voorleggen.

U kunt uw reacties kwijt bij Aletta Bulsink (a.bulsink@cnvdibo.nl), bij Gert-Jan Seffinga (g.seffinga@cnvdibo.nl) of bij Richard Leloux (r.leloux@cnvdibo.nl).

Telefonisch zijn wij bereikbaar onder nummer:
Aletta Bulsink 055-5772640
Gert-Jan Seffinga 0512-583440
Richard Leloux 023-5651052