CNV Dienstenbond gaat problemen bij Aldi inventariseren; eerste
overleg met Aldi constructief verlopen
13-04-2004
In navolging van het principe-akkoord dat CNV Dienstenbond op 24 maart
jl. afsloot met Aldi, heeft op woensdag 7 april het eerste overleg op
holdingniveau met Aldi plaatsgevonden.
Dit overleg verliep in een constructieve sfeer. Afgesproken is dat in
eerste instantie alle bestaande problemen zullen worden
geïnventariseerd. Die zullen worden besproken met de holding. Verder
zijn er concrete afspraken gemaakt over de uitvoering van de
filiaalleiderscontracten.
Filiaalleiderscontracten
Er zijn een aantal hoofdlijnen besproken. Deze zijn:
1. de filiaalleider is er zelf verantwoordelijk voor dat hij of zij
zich inroostert voor maximaal 37 uur (uitzondering: die districten
waar met de OR is afgesproken dat ATV wordt gespaard gedurende 1 of 2
uur per week, daar is de inroostering resp. 38 of 39 uur per week)
2. de bezetting in de winkels zal worden aangepast. De filiaalleider
mag niet meer structureel 5 uur overwerken, dus deze uren dienen door
anderen te worden herbezet.
3. de filiaalleider zal meer leiding moeten gaan geven en vaker een
beroep moeten doen op de vervanger
4. in enkele filialen zal een 2e filiaalleider worden aangesteld, in
verband met ruimere openingstijden
5. als het nodig is, wordt er extra scholing ingezet t.a.v.
planning, inroostering en takenverdeling
6. de organisatie en de filiaalleiders zullen moeten wennen aan de
nieuwe situatie.
Alle opmerkingen die tijdens de ledenvergadering van 31 maart j.l. aan
de orde zijn geweest en die ons eveneens via de mail bereikten, nl.
dat er toch verplicht zou moeten worden overgewerkt of dat gesteld
werd dat er minimaal 10 dagdelen zou moeten worden gewerkt etc. etc.
zijn niet aan de orde.
Aldi zal hetgeen onder de punten 1 tot en met 6 is opgemerkt, intern
doorcommuniceren met de directeuren en de districtsleiders in de
regios; dan komt het ook bij de filiaalleiders.
De Ondernemingsraden krijgen een instemmingsverzoek, zij krijgen
hierbij de tijd om te reageren.
Overleg
Afgesproken is dat de vakbonden in eerste instantie alle problemen die
er in het land leven zullen inventariseren. Die worden daarna op 17
mei a.s. besproken met de holding. Vervolgens wordt gekeken hoe deze
problemen het beste verder besproken en behandeld kunnen worden.
Het is dan ook van belang dat u nu aan ons laat weten tegen welke
zaken u aanloopt of recent aangelopen bent. Geef ze aan ons door,
zodat wij deze kunnen aankaarten bij Aldi. Uiteraard doen we dat
zonder naam en toenaam.
Alleen als het gaat om specifieke individuele kwesties zullen we deze
(maar alleen als u dat wilt) bij uw eigen organisatie voorleggen.
U kunt uw reacties kwijt bij Aletta Bulsink (a.bulsink@cnvdibo.nl),
bij Gert-Jan Seffinga (g.seffinga@cnvdibo.nl) of bij Richard Leloux
(r.leloux@cnvdibo.nl).
Telefonisch zijn wij bereikbaar onder nummer:
Aletta Bulsink 055-5772640
Gert-Jan Seffinga 0512-583440
Richard Leloux 023-5651052
Dienstenbond CNV