Secretarie
Bestuurscommunicatie
informatie
| |Postbus 16200 | | |3500 CE Utrecht | | |Telefoon: (030) 286 1132 | | |Fax: (030) 286 1143 | | |Internet: www.utrecht.nl |Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders
13 april 2004
Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.
1. Recht van Initiatief: Julianapark
Het Comité Julianapark doet in het kader van het recht van initiatief een voorstel voor een heropeningsfeest van het vernieuwde park. De grote renovatie van het Julianapark wordt binnenkort afgesloten en het park wordt waarschijnlijk op 26 maart heropend. Het Comité bestaat 12,5 jaar en door het organiseren van het heropeningsfeest wil men ook wat aandacht besteden aan de vrijwilligers van het Comité. Het feest zal worden georganiseerd in samenwerking met de beide Scoutinggroepen uit Zuilen. Het college heeft besloten het voorstel te honoreren, maar niet voor het gevraagde bedrag van EUR 30.000. Dienst Stadsbeheer zal in samenwerking met de indieners het feest plannen en heeft voor de uitvoering een bedrag van EUR 15.000 ter beschikking.
2. Voorbereiding nieuwbouwwijk De Hagen (Leidsche Rijn) Het college heeft het voorlopig ontwerp vastgesteld voor het Stedenbouwkundig Plan voor de nieuwbouwwijk De Hagen in Leidsche Rijn. De Hagen ligt in het noorden van Vleuterweide (deelplan 3), ten oosten van de wijk 'Achter´t Spoor' (Vleuten). Binnenkort start de inspraak over het plan. De Hagen is ontworpen door Jo Crepain, in nauwe samenspraak met de 'Overleggroep Wijk Achter ´t Spoor'. Het plan omvat 122 woningen in de categorieën sociale huur, goedkope koop, middeldure koop en dure koop. In de koopsector zijn 18 patiowoningen opgenomen. Ook komt in de wijk een brandweergarage.
Inspraak is mogelijk van 14 april tot en met 18 mei 2004. De inspraakavond vindt plaats op donderdag 29 april 2004 (van 18.00 tot 21.00 uur) in het Wijkservicecentrum Vleuten De Meern. Het Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig Plan ligt ter inzage in het Informatiecentrum Leidsche Rijn (Verlengde Vleutenseweg 32a) en in het Wijkservicecentrum (Dorpsstraat 19 te Vleuten).
3. Opknapbeurt bedrijventerrein Lage Weide.
Het college wil een bedrag van EUR 182.000 beschikbaar stellen uit de middelen voor Grotestedenbeleid voor een opknapbeurt van een deel van bedrijventerrein Lage Weide. Er wordt ook geld ingezet worden vanuit de Dienst Stadsbeheer en de afdeling Economische Zaken. Daarnaast is aan de provincie een bijdrage gevraagd om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren. In totaal zal een bedrag van bijna EUR 1 miljoen worden geïnvesteerd in dit bedrijventerrein. Deze opknapbeurt is nodig om de aantrekkingskracht van Lage Weide als bedrijventerrein te versterken. Ook de toegankelijkheid van het terrein en de openbare ruimte moeten worden verbeterd. De opknapbeurt wordt in nauw overleg met de Ondernemersvereniging Lage Weide uitgevoerd. Zo heeft de ondernemersvereniging aangegeven dat de bocht in de Elektronweg moet worden verbreed. De Uraniumweg en omgeving moeten opnieuw worden ingericht. Ook de situatie rond de Isotopenweg/Leptonenweg zal worden aangepakt waarbij de toegankelijkheid tot het bedrijventerrein wordt verbeterd en de openbare ruimte opnieuw wordt ingericht. Uitvoering van de werkzaamheden staat gepland voor 3e en 4e kwartaal 2004; de Ondernemersvereniging Lage Weide zal bij de verdere uitwerking en uitvoering betrokken blijven.
4. Leidraad voor beoordeling subsidieaanvragen cultuurconvenant De tijdelijke adviescommissie van gemeente en provincie die meerjarige subsidieverzoeken voor het cultuurconvenant 2005 - 2008 beoordeelt, heeft over deze aanvragen advies uitgebracht aan het college van burgemeester en wethouders en het college van gedeputeerde staten. Dit advies is voor deze colleges leidraad voor het beleid met betrekking tot de culturele instellingen in stad en regio.
Vorig jaar hebben beide colleges een gemeenschappelijke adviescommissie van deskundigen ingesteld, onder voorzitterschap van de heer Paul Schnabel, om de subsidieverzoeken inhoudelijk en op gelijke wijze te beoordelen. Gekeken is niet alleen naar de kwaliteit en organisatiekant van de afzonderlijke projectaanvragen maar ook naar de samenhang en de betekenis voor het culturele klimaat. Het gaat om 46 subsidieaanvragen van 44 verschillende instellingen in de categorieën beeldende kunst, muziek, theater, dans, film en multi-disciplinair.
Naar het oordeel van de commissie zijn 26 aanvragen subsidiabel en 20 aanvragen niet subsidiabel. De commissie heeft afgezien van nadere prioriteitstelling. Naar de mening van de commissie hoort dit thuis bij de colleges van GS en b en w. Het vereist een beleidsvisie op het totale kunstbestel in stad en regio en inzicht in onderhandelingsposities. In totaal is ruim EUR 3,1 miljoen subsidie aangevraagd bij de provincie en ruim EUR 5,8 miljoen bij de gemeente.
Het advies van de commissie is uitgangspunt bij de bestuurlijke gesprekken met het rijk over het af te sluiten convenant. In mei komt het college van burgemeester en wethouders met een strategische notitie "Beleidsinzet" die in juni voor advies aan de raadscommissie Maatschappelijke Ontwikkeling zal worden voorgelegd. Deze notitie is een belangrijke bouwsteen voor het bepalen en toewijzen van de subsidies naar de aanvragers binnen de stad Utrecht. De provincie Utrecht gebruikt de adviezen van de onafhankelijke commissie komend najaar, wanneer het nieuwe Cultuurprogramma 2005-2008 wordt opgesteld. Het Cultuurconvenant Midden Nederland wordt naar verwachting in december 2004 met het rijk ondertekend.
5. Bouwplan Dorpstraat 9 Vleuten
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om conform artikel 17 van de WRO een bouwvergunning en vrijstelling van het bestemmingsplan Vleuten Noord te verlenen ten behoeve van het realiseren van een parkeerplaats voor zes bedrijfsauto's en een fietsenstalling ten behoeve van de tijdelijke huisvesting van het wijkteam Leidsche Rijn van de politie Utrecht aan de Dorpsstraat 9 in Vleuten. De fietsenstalling en de parkeerplaatsen zullen worden omheind. Dit gebeurt conform de richtlijnen die de politie moet hanteren bij het inrichten van politieposten. De op het perceel aanwezig bomen zullen worden gehandhaafd, evenals de de struiken tussen het perceel en de aanliggende woning aan de Dorpsstraat 11. De tijdelijke vestiging van het wijkteam Leidsche Rijn is noodzakelijk door de uitbreiding van de wijken Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn als gevolg van de bouw van de woningen in de Vinex-locatie Leidsche Rijn. Op deze wijze kan er een betere service en dienstverlening worden gegeven in afwachting van het realiseren van het definitieve politiebureau in 2008. Het wijkteam van de politie is, inclusief de toezichthouders al gevestigd in het zestiger jaren deel van het oude gemeentehuis en is toegankelijk via een nieuwe ingang aan de Dorpsstraat. Het Wijkservicecentrum Vleuten-De Meern houdt haar ingang aan het Dorpsplein.
6. Voorontwerp Hieronymusplantsoen ter inspraak Het college van burgemeester en wethouders heeft het voorontwerp van het Hieronymusplantsoen vrijgegeven voor inspraak. Het voorontwerp is een voorstel de inrichting van het plantsoen aan te passen. Het Hieronymusplantsoen is het eerste deel van het Singelgebied, ook wel Zocherplantsoen genoemd, dat wordt opgeknapt. Het ontwerp is tot stand gekomen in samenspraak met bewoners tijdens een tweetal bijeenkomsten op 22 november 2003 en 21 januari van dit jaar. Het ontwerp en een uitgebreide beschrijving van de maatregelen liggen ter inzage op het Wijkbureau Binnenstad aan de Drift 10. Mensen kunnen daar van maandag tot en met vrijdag terecht tijdens kantooruren. Bewoners hebben vier weken de gelegenheid om eventuele op- en aanmerkingen op het ontwerp schriftelijk kenbaar te maken. Zij kunnen hun schrijven richten aan Dienst Stadsbeheer, projectorganisatie Singelgebied, ter attentie van de projectsecretaris Christa Hielkema, postbus 8375, 3503 RJ in Utrecht. De reacties worden waar mogelijk verwerkt in het definitief ontwerp. De uitvoering van de werkzaamheden start in de zomer van 2004, na de bouwvakvakantie.
Het Hieronymusplantsoen is de eerste van de zeven deelgebieden die aan bod komen. Daarna volgen nog Weerdsingel OZ, Lepelenburg, Ledig Erf en tot slot het Willems- en Pelmolenplantsoen. Het Lucasbolwerk zal door de planvorming rondom de bouw van de parkeergarage als laatste aan bod komen. Het opknappen van de grote stadsparken is één van de tien beloften die het college heeft gedaan aan de stad. Gedurende deze collegeperiode zijn of komen het Zocherplantsoen, Park Transwijk, Park de Gagel, Park de Watertoren, het Julianapark en het Wilhelminapark aan de beurt. Aan het begin van de collegeperiode is hiervoor EUR 16 miljoen beschikbaar gesteld. Meer informatie is te vinden op www.utrecht.nl/parken.
7. Veiligheid vereist kwaliteit
Veiligheid vereist kwaliteit is de titel van een strategisch beleidsdocument van de Brandweer Utrecht. Kwaliteit van optreden, kwaliteit van bedrijfsvoering, kwaliteit van interne en externe samenwerking, kwaliteit van management is de rode draad van dit document. Het zijn vele kwaliteitsaspecten die de komende jaren aandacht behoeven om de publieke taak van de dienst op het terrein van de fysieke veiligheidszorg te optimaliseren. Kwaliteitsontwikkeling vraagt investeringen. Materieel en immaterieel. De belangrijkste doelstelling is: komen tot een slagvaardige, kwalitatief hoogwaardige en efficiënte brandweerorganisatie voor de stad Utrecht.
In het document worden de belangrijkste externe en interne ontwikkelingen geschetst. Tevens is een tussenbalans opgemaakt: waar staat Brandweer Utrecht nu? Tegen het decor van de interne en externe ontwikkelingen en de huidige stand van zaken in de ontwikkeling van de dienst zijn de belangrijkste strategische opgaven en doelen voor de komende twee jaar geformuleerd. Inmiddels heeft al een succesvolle reorganisatie plaatsgevonden bij de Brandweer. De strategische opgaven en doelen zijn geconcretiseerd in een aantal tactische doelstellingen per onderdeel van de dienst voor 2004 en 2005. Per onderdeel wordt bovendien aangegeven welke middelen voor 2004 zijn geraamd en hoe binnen de financiële kaders in de komende jaren de doelstellingen zijn te realiseren.
8. Andere locatie voor parkeergarage 'Vaartsche Rijn' De gemeente gaat op zoek naar een alternatieve locatie voor de parkeergarage Vaartsche Rijn. Dit omdat uit het haalbaarheidsonderzoek blijkt dat een garage op die locatie te hoge kosten met zich meebrengt. Niet alleen is de bouw ervan kostbaar, ook lijkt een garage met 200 plekken een groot tekort te gaan lijden op de exploitatie. In een aanvullend onderzoek is gekeken naar andere mogelijke locaties in de buurt. Deze lagen echter nog verder van het centrum af, waardoor ook bij die locaties een te groot exploitatietekort wordt verwacht. Het college heeft daarom besloten te kijken naar de mogelijke ontwikkeling van een parkeergarage op een locatie dichterbij de binnenstad. Twee locaties komen hiervoor in aanmerking: het voormalig DELA-terrein en een garage onder het voorplein van het Spoorwegmuseum. De eerste locatie heeft de gemeente al in het vizier voor de ontwikkeling van een parkeergarage voor belanghebbenden. Het voorplein van het Spoorwegmuseum kwam eerder al in aanmerking voor een kort-parkeren garage. Onderhandelingen daarover met de directie van het Spoorwegmuseum zijn in het verleden op niets uitgelopen. Het college wil echter bekijken of deze opnieuw kunnen worden vlotgetrokken.
9. Voortgang bedrijfsdiagnose
Voorjaar 2003 heeft het onafhankelijke onderzoeksbureau Cebeon een zogeheten bedrijfsdiagnose uitgevoerd in opdracht van het college van burgemeester en wethouders. Dit om inzicht te krijgen in waar en op welke wijze de gemeentelijke organisatie efficiënter kan werken. Door vergelijking met andere steden is gekeken naar afwijkingen en mogelijke verklaringen daarvoor, als basis voor vervolgonderzoek.
Op basis van de eerste diagnose in oktober 2003 en van aanvullende suggesties vanuit de organisatie, besloot het college toen om nog vóór de Voorjaarsnota vervolgonderzoek te laten doen, om te beginnen naar de terreinen 'wijkgericht werken' en 'algemene ondersteuning'. Cebeon heeft die vervolgonderzoeken nu afgerond en hun bevindingen aan het college gerapporteerd. Zo is in kaart gebracht wat er op de onderzochte werkterreinen in efficiencywinst, vergeleken met referentiegemeenten, maximaal haalbaar is.
Op basis van de bevindingen van Cebeon zijn voorstellen aan het college gedaan ter verbetering van de doelmatigheid. Het college heeft nu principebesluiten genomen over efficiencymaatregelen op het terrein van 'wijkgericht werken' en 'algemene ondersteuning'. Dit betekent dat 'ja' is gezegd tegen de voorstellen maar dat nu nog niet tot uitvoering wordt overgegaan. De directeuren van de betrokken diensten zijn gevraagd de voorstellen met hun ondernemingsraden te bespreken en bij het college terug te komen met een definitief advies over de timing en wijze van uitvoering. Vervolgens zal het college het Georganiseerd Overleg raadplegen. Daarna neemt het college besluiten over de al dan niet aangepaste adviezen.
Op het terrein van wijkgericht werken gaat het om de volgende efficiencyvoorstellen: De huidige tien wijken en tien wijkraden blijven behouden. Het aantal wijkbureaus zou met twee kunnen worden verminderd om naar schatting EUR 500.000 te besparen. Dit door 'natuurlijke momenten' te benutten. Noordoost moet verhuizen vanwege de komst van een hostel en zou kunnen samengaan met Oost. Bij de komst van een stadskantoor kan worden bezien of samengaan van Binnenstad met West zinvol is; Alle vakdiensten gaan meer 'van binnenuit' wijkgericht werken; gemeentebreed moet zo 20% worden bespaard op de coördinatie ervan; De vakdiensten moeten gemandateerde ambtenaren afvaardigen naar de wijken om sectorgebonden projecten uit te (laten) voeren. Tevens krijgen zij de bevoegdheid om sectoroverstijgende projecten daar af te stemmen zonder voortdurend te hoeven afstemmen met hun vakdienst. Plannen maken én uitvoeren gebeurt in de wijken en volgt elkaar direct op. Zo wordt dubbelwerk uit werkprocessen gehaald; De wijkprogramma's gaan zich met name ook richten op sectoroverstijgende projecten en op het wegwerken van knelpunten. Ze worden niet meer voor één jaar maar voor twee jaar opgesteld.
Op het terrein van algemene ondersteuning gaat het om het terugbrengen van de uitgaven met een ingeschat bedrag van EUR 750.000. Het gaat onder meer om het beter toerekenen van kosten aan de diensten. Vergelijking met andere gemeenten bleek lastig omdat 'algemene ondersteuning' een ruim begrip is en gemeenten verschillende indelingen hanteren. Het college vraagt daarom ambtelijk advies over hoe dit bedrag kan worden bespaard.
'Straatreiniging' is afgerond. Het college wil hierover principebesluiten nemen op het moment dat ook wordt besloten over efficiencymaatregelen op het terrein van 'aanleg en onderhoud wegen' en 'grondexploitatie/plankosten'. De onderzoeken daarnaar worden eind april afgerond. De dit jaar nog geplande vervolgonderzoeken naar 'kunst en ontspanning', 'openbare orde en veiligheid' en ' minimabeleid' zullen nu direct worden opgestart en zijn afgerond voor 1 juli 2004. De uitkomsten ervan kunnen dan nog worden meegenomen bij de Begroting 2005.
In de loop van dit jaar wil het college besluiten over de wijze van uitvoering van efficiencymaatregelen op alle vijf genoemde terreinen van vervolgonderzoek.
---- --