Gemeente Houten
---
Nieuwe procedure aanvraag verblijfsvergunning
---
Vreemdelingen die langer dan drie maanden in Nederland willen
verblijven, vragen vanaf 13 april 2004 hun verblijfsvergunning aan via
de gemeente. Gemeenten identificeren de vreemdelingen, nemen de
aanvragen van vreemdelingen in ontvangst, verstrekken
verblijfsaantekeningen en reiken het verblijfsdocument uit aan
vreemdelingen. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) verzorgt de
administratieve verwerking en de beoordeling van de aanvragen, en
voert alle correspondentie met de vreemdelingen.
---
Door de verschuiving van toelatingstaken vragen vreemdelingen voortaan
hun verblijfsdocument aan bij de gemeente. De gemeente heeft een apart
"immigratieloket" bij de afdeling Burgerzaken, waar de vreemdelingen
hun aanvraag indienen. De IND heeft voor de nieuwe situatie landelijk
geldende aanvraagformulieren en nieuwe voorlichtingsmiddelen
ontwikkeld. De gemeente reikt de aanvraagformulieren uit. Vervolgens
nemen zij de ingevulde aanvragen in ontvangst, innen de leges en maken
een verblijfsaantekening in het paspoort van de vreemdeling. De IND
beoordeelt vervolgens de aanvragen en verzorgt de verblijfsdocumenten.
Bij een positieve beschikking reikt de gemeente het verblijfsdocument
uit aan de vreemdeling.
Informatielijn
Voor alle vragen, ook tijdens de behandeling van de aanvraag, kunnen
vreemdelingen bij de IND terecht; ook als zij hun aanvraag bij de
gemeente hebben ingediend. Via het telefoonnummer 0900 1234561 (EUR
0,10 p.m.) kunnen vreemdelingen al hun vragen aan de IND stellen. De
informatielijn van de IND is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot
17.00 uur. Via internet is de informatie te zien op Externe link
www.ind.nl. Vanuit het buitenland is de IND bereikbaar via +31 20
8893045.
---