Gemeente Houten



---

Nieuwe procedure aanvraag verblijfsvergunning

---

Vreemdelingen die langer dan drie maanden in Nederland willen verblijven, vragen vanaf 13 april 2004 hun verblijfsvergunning aan via de gemeente. Gemeenten identificeren de vreemdelingen, nemen de aanvragen van vreemdelingen in ontvangst, verstrekken verblijfsaantekeningen en reiken het verblijfsdocument uit aan vreemdelingen. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) verzorgt de administratieve verwerking en de beoordeling van de aanvragen, en voert alle correspondentie met de vreemdelingen.
---

Door de verschuiving van toelatingstaken vragen vreemdelingen voortaan hun verblijfsdocument aan bij de gemeente. De gemeente heeft een apart "immigratieloket" bij de afdeling Burgerzaken, waar de vreemdelingen hun aanvraag indienen. De IND heeft voor de nieuwe situatie landelijk geldende aanvraagformulieren en nieuwe voorlichtingsmiddelen ontwikkeld. De gemeente reikt de aanvraagformulieren uit. Vervolgens nemen zij de ingevulde aanvragen in ontvangst, innen de leges en maken een verblijfsaantekening in het paspoort van de vreemdeling. De IND beoordeelt vervolgens de aanvragen en verzorgt de verblijfsdocumenten. Bij een positieve beschikking reikt de gemeente het verblijfsdocument uit aan de vreemdeling.

Informatielijn

Voor alle vragen, ook tijdens de behandeling van de aanvraag, kunnen vreemdelingen bij de IND terecht; ook als zij hun aanvraag bij de gemeente hebben ingediend. Via het telefoonnummer 0900 1234561 (EUR 0,10 p.m.) kunnen vreemdelingen al hun vragen aan de IND stellen. De informatielijn van de IND is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Via internet is de informatie te zien op Externe link www.ind.nl. Vanuit het buitenland is de IND bereikbaar via +31 20 8893045.

---