AutoRai

13-4-2004

koda Auto produceert miljoenste Fabia

Iets meer dan een maand nadat de miljoenste koda Octavia er van de band rolde, viert kodaAuto in Mladá Boleslav een nieuwe productiemijlpaal met zes nullen. Vandaag, 8 april 2004, verliet om 10.00 uur s ochtends de miljoenste koda Fabia de fabriek. De jubileumauto, een zilverkleurige Fabia RS met 96 kW TDi dieselmotor, werd ceremonieel overgedragen aan de trotse koper uit Groot-Brittannië.

De Fabia, een van de succesvolste modellen in de rijke geschiedenis van koda, debuteerde tijdens de internationale autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) in september 1999. De stationuitvoering Fabia Combi werd een jaar later geïntroduceerd tijdens de tentoonstelling van Parijs en weer een jaar later volgde de Fabia in sedanuitvoering met een debuut tijdens de salon van Genève, in februari 2001. Ten slotte werd de Fabia-familie vorig jaar gecompleteerd met de sportieve Fabia RS.

Van de miljoen geproduceerde Fabias werden er ongeveer 622.000 hatchbacks verkocht, 300.000 Combi-uitvoeringen en 76.000 sedans. Het aandeel van de Fabia-range in de totale verkoopcijfers van kodaAuto is bijna 60 procent. Behalve in kodaAutos belangrijkste fabriek in Mladá Boleslav, worden de Fabias geassembleerd in de Eurocar fabriek in Salomonovo, Oekraïne, en in de Bosnische hoofdstad Sarajevo.

Vratislav Kulhánek, bestuursvoorzitter van kodaAuto, verklaarde bij de overdracht van de miljoenste Fabia: Het is me een bijzonder genoegen dat onze miljoenste Fabia wordt geleverd aan een koper uit Groot-Brittannië. Niet alleen omdat dit een van onze belangrijkste Europese markten is, maar vooral omdat juist in deze markt de transformatie van het merk koda zo duidelijk gestalte kreeg. Voor 1991 werden we in Engeland niet echt serieus genomen, maar vandaag de dag worden kodas voor vol aangezien en gerespecteerd door de consumenten in deze veeleisende, kritische markt. En terecht, want men weet dat onze autos de vergelijking met s werelds bekendste en belangrijkste merken met glans doorstaan.

De Fabia neemt nu al ruim vier jaar een zeer belangrijke positie in in ons productieprogramma, verklaarde Karl-Günter Büsching, directeur Productie & Logistiek van kodaAuto: De auto heeft zijn uitstekende kwaliteiten gebruikt om te laten zien dat het merk koda niet voor niets tot de Volkswagen-groep behoort. De productiestart in september 1999 begon al direct overtuigend: de eerste 100.000 Fabias werden binnen elf maanden geproduceerd. Dit succes nemen we als maatstaf voor alle nieuwe modellen die in productie worden genomen, bijvoorbeeld ook voor de nieuwe generatie Octavia, waarvan de productiefase momenteel wordt voorbereid.

Sinds zijn marktintroductie in 1999 is de koda Fabia diverse malen onderscheiden. Zo werd hij al in november 1999 winnaar van de prestigieuze Goldenes Lenkrad en bereikte in 2000 de finale van de Europese Auto van het Jaar verkiezing; hij werd uitgeroepen tot beste auto in Tsjechië, Denemarken, Groot-Brittannië, Kroatië, Slowakije, Litouwen en de Oekraïne. Verder bevat de rijk gevulde Fabia-prijzenkast de derde plaats in het algemeen klassement van de Auto 1 competitie, georganiseerd door de magazines van Auto Europe. In Tsjechië en Oostenrijk was de Fabia trotse lijstaanvoerder van de Auto1 polls. Ten slotte bleek het hoge veiligheidsniveau van de Fabia ook uit de onafhankelijke Euro NCAP tests waar hij een score van vier sterren behaalde.