13-4-2004
koda Auto produceert miljoenste Fabia
Iets meer dan een maand nadat de miljoenste koda Octavia er van de
band rolde, viert kodaAuto in Mladá Boleslav een nieuwe
productiemijlpaal met zes nullen. Vandaag, 8 april 2004, verliet om
10.00 uur s ochtends de miljoenste koda Fabia de fabriek. De
jubileumauto, een zilverkleurige Fabia RS met 96 kW TDi dieselmotor,
werd ceremonieel overgedragen aan de trotse koper uit
Groot-Brittannië.
De Fabia, een van de succesvolste modellen in de rijke geschiedenis
van koda, debuteerde tijdens de internationale autotentoonstelling van
Frankfurt (IAA) in september 1999. De stationuitvoering Fabia Combi
werd een jaar later geïntroduceerd tijdens de tentoonstelling van
Parijs en weer een jaar later volgde de Fabia in sedanuitvoering met
een debuut tijdens de salon van Genève, in februari 2001. Ten slotte
werd de Fabia-familie vorig jaar gecompleteerd met de sportieve Fabia
RS.
Van de miljoen geproduceerde Fabias werden er ongeveer 622.000
hatchbacks verkocht, 300.000 Combi-uitvoeringen en 76.000 sedans. Het
aandeel van de Fabia-range in de totale verkoopcijfers van kodaAuto is
bijna 60 procent. Behalve in kodaAutos belangrijkste fabriek in Mladá
Boleslav, worden de Fabias geassembleerd in de Eurocar fabriek in
Salomonovo, Oekraïne, en in de Bosnische hoofdstad Sarajevo.
Vratislav Kulhánek, bestuursvoorzitter van kodaAuto, verklaarde bij de
overdracht van de miljoenste Fabia: Het is me een bijzonder genoegen
dat onze miljoenste Fabia wordt geleverd aan een koper uit
Groot-Brittannië. Niet alleen omdat dit een van onze belangrijkste
Europese markten is, maar vooral omdat juist in deze markt de
transformatie van het merk koda zo duidelijk gestalte kreeg. Voor 1991
werden we in Engeland niet echt serieus genomen, maar vandaag de dag
worden kodas voor vol aangezien en gerespecteerd door de consumenten
in deze veeleisende, kritische markt. En terecht, want men weet dat
onze autos de vergelijking met s werelds bekendste en belangrijkste
merken met glans doorstaan.
De Fabia neemt nu al ruim vier jaar een zeer belangrijke positie in in
ons productieprogramma, verklaarde Karl-Günter Büsching, directeur
Productie & Logistiek van kodaAuto: De auto heeft zijn uitstekende
kwaliteiten gebruikt om te laten zien dat het merk koda niet voor
niets tot de Volkswagen-groep behoort. De productiestart in september
1999 begon al direct overtuigend: de eerste 100.000 Fabias werden
binnen elf maanden geproduceerd. Dit succes nemen we als maatstaf voor
alle nieuwe modellen die in productie worden genomen, bijvoorbeeld ook
voor de nieuwe generatie Octavia, waarvan de productiefase momenteel
wordt voorbereid.
Sinds zijn marktintroductie in 1999 is de koda Fabia diverse malen
onderscheiden. Zo werd hij al in november 1999 winnaar van de
prestigieuze Goldenes Lenkrad en bereikte in 2000 de finale van de
Europese Auto van het Jaar verkiezing; hij werd uitgeroepen tot beste
auto in Tsjechië, Denemarken, Groot-Brittannië, Kroatië, Slowakije,
Litouwen en de Oekraïne. Verder bevat de rijk gevulde
Fabia-prijzenkast de derde plaats in het algemeen klassement van de
Auto 1 competitie, georganiseerd door de magazines van Auto Europe. In
Tsjechië en Oostenrijk was de Fabia trotse lijstaanvoerder van de
Auto1 polls. Ten slotte bleek het hoge veiligheidsniveau van de Fabia
ook uit de onafhankelijke Euro NCAP tests waar hij een score van vier
sterren behaalde.
AutoRai