ABU

Opdrachtgevers willen keurmerk voor uitzendbranche (13-4-2004)

Meer dan zestig procent van de inleners vindt het van belang dat uitzendondernemingen een keurmerk hebben. Dat blijkt uit onderzoek dat TNS NIPO in opdracht van de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) heeft gedaan onder eindverantwoordelijken voor personeelsbeleid. Verder heeft 33 procent het gevoel dat er veel illegale bureaus in Nederland actief zijn. De ABU vraagt daarom in zijn nieuwe imagocampagne aandacht voor de kwaliteit van uitzendondernemingen die lid zijn van de ABU. Tegelijkertijd wordt stelling genomen tegen malafide praktijken.

De landelijke imagocampagne zet het ABU-keurmerk als herkenbaar label in de markt en benadrukt de kwaliteit van de leden. Tegelijkertijd zet de ABU zich in de campagne af tegen de circa 6.600 malafide ondernemingen die zich ten onrechte uitzendonderneming noemen. Deze illegale ondernemingen berokkenen de branche veel schade. Niet alleen is er sprake van imagoverlies, ook is er sprake van oneerlijke concurrentie en een omzetderving van circa 1 miljard euro. ABU-leden daarentegen worden twee keer getoetst of zij belastingen betalen, premies afdragen en de CAO's naleven. Een onafhankelijke instantie voert de controles uit. Pas wanneer voldaan is aan alle eisen, mag een onderneming zich profileren met het ABU-logo. Het ABU-logo staat dan ook voor vakbekwaamheid, integriteit en betrouwbaarheid. De campagne brengt deze waarden onder de aandacht van (potentiële) opdrachtgevers.

De boodschap wordt uitgedragen via advertenties in dagbladen, vakbladen en commercials op de radio en volgt op de campagne van eind vorig jaar. Dat een imagocampagne niet overbodig is, blijkt uit het feit dat 71 procent van de opdrachtgevers niet bekend is met het ABU-keurmerk. Wanneer overigens wordt aangegeven dat de ABU de belangen behartigt van ongeveer 280 uitzendondernemingen, geeft bijna 60 procent aan het van belang te vinden dat een uitzendbureau is aangesloten bij de ABU.

---

Voor de redactie,