Opdrachtgevers willen keurmerk voor uitzendbranche (13-4-2004)
Meer dan zestig procent van de inleners vindt het van belang dat
uitzendondernemingen een keurmerk hebben. Dat blijkt uit onderzoek dat
TNS NIPO in opdracht van de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen)
heeft gedaan onder eindverantwoordelijken voor personeelsbeleid.
Verder heeft 33 procent het gevoel dat er veel illegale bureaus in
Nederland actief zijn. De ABU vraagt daarom in zijn nieuwe
imagocampagne aandacht voor de kwaliteit van uitzendondernemingen die
lid zijn van de ABU. Tegelijkertijd wordt stelling genomen tegen
malafide praktijken.
De landelijke imagocampagne zet het ABU-keurmerk als herkenbaar label
in de markt en benadrukt de kwaliteit van de leden. Tegelijkertijd zet
de ABU zich in de campagne af tegen de circa 6.600 malafide
ondernemingen die zich ten onrechte uitzendonderneming noemen. Deze
illegale ondernemingen berokkenen de branche veel schade. Niet alleen
is er sprake van imagoverlies, ook is er sprake van oneerlijke
concurrentie en een omzetderving van circa 1 miljard euro. ABU-leden
daarentegen worden twee keer getoetst of zij belastingen betalen,
premies afdragen en de CAO's naleven. Een onafhankelijke instantie
voert de controles uit. Pas wanneer voldaan is aan alle eisen, mag een
onderneming zich profileren met het ABU-logo. Het ABU-logo staat dan
ook voor vakbekwaamheid, integriteit en betrouwbaarheid. De campagne
brengt deze waarden onder de aandacht van (potentiële) opdrachtgevers.
De boodschap wordt uitgedragen via advertenties in dagbladen,
vakbladen en commercials op de radio en volgt op de campagne van eind
vorig jaar. Dat een imagocampagne niet overbodig is, blijkt uit het
feit dat 71 procent van de opdrachtgevers niet bekend is met het
ABU-keurmerk. Wanneer overigens wordt aangegeven dat de ABU de
belangen behartigt van ongeveer 280 uitzendondernemingen, geeft bijna
60 procent aan het van belang te vinden dat een uitzendbureau is
aangesloten bij de ABU.
---
Voor de redactie,
ABU