Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Ik bepaal zelf wel met wie ik bel
Rits tele.com op de bres voor de Nederlandse ADSL gebruiker
Rotterdam, 13 april 2004 - Rits tele.com start een actie tegen de monopoliepositie van KPN
Telecom op het vaste net. Met de website www.ikbepaalzelfwelmetwieikbel.nl verzamelt het
Rotterdamse bedrijf steunbetuigingen van Nederlandse ADSL-gebruikers. Directeur Ytsen Kooistra:
"ADSL gebruikers moeten in een geliberaliseerde markt zelf kunnen kiezen met wie ze bellen. Dat is
op dit moment niet het geval en daarom starten wij deze actie." Rits tele.com is van plan de
steunbetuigingen aan te bieden aan minister Brinkhorst van Economische Zaken, die
verantwoordelijk is voor het telecombeleid in Nederland. Het initiatief wordt mede ondersteund
door onder andere BBned, Cistron, Unet en Eweka.
In principe staat het iedere Nederlander vrij om een willekeurig telecombedrijf te kiezen voor
uitgaande gesprekken, zolang hij of zij maar over een KPN-abonnement beschikt. Volledig
overstappen op een alternatieve aanbieder bijvoorbeeld alleen mobiel of bellen via internet is in
Nederland voor ADSL gebruikers echter niet mogelijk. Zegt een ADSL gebruiker zijn
telefoonabonnement bij KPN op, dan wordt zijn ADSL abonnement EUR 9,09 duurder. De ADSL
provider brengt dit bedrag bij zijn abonnee in rekening en draagt het vervolgens af aan KPN.
Dit bedrag dient als vergoeding voor het gebruik van het kopernetwerk dat beheerd wordt door
KPN. Opvallend is dat deze vergoeding minder dan 40 cent lager ligt dan het KPN BelBudget
abonnement. Op deze manier wordt het voor concurrenten onmogelijk om naast alleen belminuten
ook een concurrerend abonnement te verkopen. Ytsen Kooistra: "Voor nieuwe telecomoperators is
er op deze manier geen eer te behalen op de Nederlandse consumentenmarkt. De Nederlandse
consument heeft dus in feite geen keus: hij is en blijft veroordeeld tot KPN Telecom. Het
telefoonnetwerk is betaald door de Nederlandse belastingbetaler. Vrije keuze van een telecom
operator is dan toch wel het minste dat die belastingbetaler mag verwachten!"
Rits tele.com praat nu al ruim een jaar met de OPTA over deze problematiek. "De OPTA onderkent
het probleem, zou er graag wat aan doen maar is daar binnen de huidige regelgeving niet toe in
staat," vertelt Kooistra. "Het ministerie van Economische Zaken ziet evenmin mogelijkheden om in
deze situatie verandering te brengen."
Nu vraagt Rits tele.com de politiek om in te grijpen. "Het mooiste zou zijn als het met
belastinggeld betaalde netwerk weggehaald wordt bij KPN Telecom en ondergebracht wordt in een
onafhankelijk, door de overheid gecontroleerde instantie, zoals dat straks ook bij het energienet
gaat gebeuren," stelt Kooistra.
Zolang dat nog niet het geval is wil Rits tele.com dat KPN door de politiek gedwongen wordt om
een nieuw abonnement te introduceren: VrijKoper, dat door ADSL aanbieders bij KPN kan worden
ingekocht. VrijKoper is uitsluitend bedoeld voor ADSL gebruikers, die niet met KPN willen bellen.
De prijs van VrijKoper is gelijk aan het tarief dat ADSL providers nu betalen wanneer een
consument wèl met KPN belt, op dit moment EUR 2,68. Wanneer een consument dan zijn KPN
abonnement opzegt, wordt de prijs van de ADSL verbinding niet meer verhoogd.
"Door invoering van VrijKoper krijgt de ADSL gebruiker eindelijk de vrijheid om te kiezen tussen
KPN en andere telefoonaanbieders," stelt Kooistra: "Het is tijd voor een structurele verandering.
Tot nu toe is er door de liberalisering van de telecommarkt eigenlijk maar één ding veranderd: het
monopolie van het voormalig staatsbedrijf PTT is nu in handen van een private onderneming!"
Consumenten kunnen via www.ikbepaalzelfwelmetwieikbel.nl aangeven dat ze het initiatief
ondersteunen.
Rits tele.com BV · Scheepmakersstraat 11 · 3011 VH Rotterdam · t: 010 224 55 44 · e: corp@ritstele.com
NOT FOR PUBLICATION /