Gemeente Dordrecht
---
Burgerzaken opent Vreemdelingenloket
Vincent Brinkhof
De afdeling Burgerzaken gaat met ingang van 13 april de eerste
registratie doen van immigranten (met uitzondering van asielzoekers).
Deze taak neemt zij over van de Vreemdelingendienst. Voor de immigrant
betekent dit dat hij of zij zich als eerste moet melden bij de
afdeling Burgerzaken van de gemeente. Bij Burgerzaken ontvangt de
vreemdeling alle informatie over de verdere procedure. De
dienstverlening aan immigranten is hiermee verbeterd.
Deze nieuwe werkwijze zorgt ervoor dat de Immigratie- en
Naturalisatiedienst (IND) direct de juiste persoonsgegevens heeft van
de immigrant. Voorheen kon de immigrant pas worden ingeschreven in de
Gemeentelijke Basisadministratie, nádat de betrokkene bij de
Vreemdelingendienst een aanvraag voor een vergunning tot verblijf had
ingediend.
Vanaf 13 april kan de immigrant voor de eerste aanvraag voor een
verblijfsvergunning direct bij de gemeente terecht en daar de leges
voor de aanvraag betalen, waardoor hij sneller wordt toegelaten in
Nederland. Het gaat om immigranten die langer dan drie maanden in
Nederland willen verblijven. Ook de zogenaamde `kortverblijvers' die
wegens werkzaamheden in Nederland verblijven, moeten zich bij
Burgerzaken melden.
Regionaal immigratieloket
De afdeling Burgerzaken werkt niet alleen voor Dordrecht. Het
vreemdelingenloket is regionaal opgezet. Zo zijn er afspraken gemaakt
met Alblasserdam, Binnenmaas, Cromstrijen, Graafstroom, 's-Gravendeel,
Korendijk, Liesveld, Nieuw-lekkerland, Oud-Beijerland en Strijen.
De invoering van dit loket betekent overigens niet dat immigranten
niets meer met de IND te maken hebben. De IND beslist of de immigrant
een verblijfsvergunning krijgt.