Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Datum: 13 april 2004

Locatie:
Museum voor Communicatie,
Zeestraat 82
2518 AD Den Haag
www.muscom.nl
Deelname: iedereen die werkzaam of betrokken is in of rond het primair onderwijs en voortgezet onderwijs is welkom op het symposium. Aan deel- name zijn geen kosten verbonden. Wél vragen we een actieve inbreng in de discussie. Indien u met meerdere personen komt, dan svp de aanmel- dingskaart kopiëren en per persoon invullen. Het aantal plaatsen is beperkt. De inschrijving vindt plaats op volgorde van binnenkomst. Twee weken voor aanvang ontvangt u een definitieve bevestiging van uw deelna- me en een routebeschrijving.
Aanmelden kan op drie manieren:

1. De antwoordkaart per post versturen naar: Organisatie Symposium `School-Oudercont(r)acten' Nicolaasweg 142
3581 VL UTRECHT

2. De antwoordkaart faxen aan Organisatie Symposium `School- Oudercont(r)acten' via (030) 273 20 97

3. Per e-mail: info@maatschapvoorcommunicatie.nl Meer informatie over KoersPO en KoersVO kunt u vinden op: Symposium www.koerspo.nl School-oudercont(r)acten www.koersvo.nl

Aan: schoolleiders, docenten en ondersteunend personeel, leerlin- Programma 13.00 uur Lunch gen, ouders, bestuurders en alle andere betrokkenen uit het pri- mair onderwijs en het voortgezet onderwijs. 13.30 uur Inspirerende praktijkvoorbeelden: Wat kunt u leren van andere scholen? Als opmaat voor het middagprogram- Graag nodig ik u uit om tijdens het symposium `School-Oudercont(r)acten' te 09.30 uur Ontvangst met koffie en thee ma twee inspirerende voorbeelden uit de praktijk van het primair en het debatteren over de relaties en de verdeling van de verantwoordelijkheden Vanaf 09.30 uur bent u welkom in het Museum voor Communicatie. voortgezet onderwijs. tussen ouders, school en leerlingen. Deze bijeenkomst vindt plaats op dins- dag 13 april aanstaande in het Museum voor Communicatie te Den Haag. 10.00 uur Introductie en welkom door de dagvoorzitter, 14.30 uur Thee Frithjof de Haan Waarop mag je als school de ouders aanspreken? En wat mogen ouders ver- De verdeling van de verantwoordelijkheden tussen ouders, scholen en leer- 14.45 uur Afspraken maken in 2010... wie doet wat? langen van scholen? Hoe maak je met elkaar afspraken en hoe houd je elkaar lingen is een belangrijk thema. Om uiteindelijk tot duidelijke afspraken over Hoe verhoudt de ideale school zich tot zijn directe omgeving? Welke afspra- hieraan? De antwoorden verschillen uiteraard per school en per situatie. rolverdelingen te komen is het van belang dat u als betrokkenen met elkaar ken moeten ouders, scholen en leerlingen met elkaar maken in een derge- Niettemin zal iedere school voor zichzelf op zoek moeten naar de antwoor- in debat gaat. lijke school? U discussieert samen met beleidsmakers van het Ministerie den. Dit kan alleen maar door in dialoog met zowel ouders als leerlingen op van OCW over de acties die nodig zijn om wensen dichterbij te brengen. zoek te gaan naar gedeelde waarden en normen en door afspraken met 10.30 uur Afspraak is afspraak? elkaar te maken. Hoe zouden de verschillende verantwoordelijkheden verdeeld kunnen wor- 16.oo uur Plenair bespreken van belangrijkste bevindingen den? Het antwoord hangt sterk samen met het perspectief dat wordt geko- Welke concrete acties hebben de discussies opgeleverd en welke kan u nu Of scholen er voor kiezen onderlinge afspraken vast te leggen in een contract zen. Cees de Wit (KPC Groep) zal de grenzen van het debat verkennen en als al in gang zetten? of juist niet vind ik uiteindelijk niet de kernvraag. Veel belangrijker is het dat opmaat voor de discussie over school-ouderrelaties ingaan op de noodzaak scholen, ouders en leerlingen met elkaar in discussie gaan over wederzijdse van en behoefte aan dialoog en communicatie. Paul van Maanen (directeur Voortgezet Onderwijs) en Jo van Ham (direc- verantwoordelijkheden en daarover duidelijk zijn. Over de wijze waarop deze teur Primair Onderwijs) van het Ministerie van OCW geven hun reactie op dialoog vorm kan krijgen wil ik graag van gedachten wisselen met een brede 10.45 uur In debat de discussie-uitkomsten. Welke rol kan het ministerie van OCW spelen bij vertegenwoordiging uit het onderwijsveld. U wordt uitgenodigd om met elkaar in discussie te gaan over dilemma's in het verbeteren van school-oudercontacten? We hebben een interactief programma samengesteld waarin diverse aspec- school-ouderrelaties. Welke problemen zijn er? En: welke problemen dienen ten van school-ouderrelaties aan bod komen. Leren van elkaar en ontdekken door scholen te worden aangepakt en welke problemen vallen buiten de ver- 16.30 uur Borrel en napraten van nieuwe wegen om de kwaliteit van de contacten tussen ouders en scho- antwoordelijkheid van de school? len te vergroten staat centraal. Graag hoor ik van u wat u daarbij belangrijk vindt, wat daarvoor moet gebeuren en wat het ministerie van OCW kan doen 11.30 uur Koffie om de contacten tussen ouders en scholen te bevorderen. 11.45 uur Wat gaat goed en wat kan beter? Het symposium maakt deel uit van een breder debat over het onderwijs van Inventariseren en bediscussiëren van ideeën, suggesties en mogelijke oplos- morgen, de zogeheten Koers VO-en Koers PO-trajecten. In de periode van singen. januari tot en met mei ben ik daarover in gesprek met u en andere betrokke- nen in en rond het onderwijsveld. Dit debat resulteert in juni 2004 in een 12.15 uur In gesprek met Maria van der Hoeven, Minister van OCW meerjarenbeleidplan voor het VO en het PO. De argumenten en uitkomsten Onderwijs en opvoeding zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het maken van de discussies op het symposium weeg ik graag mee in dit meerjarenbe- van goede en werkbare afspraken over elkaars verantwoordelijkheden is de leidplan. Ik hoop van harte u te mogen begroeten op dinsdag 13 april aan- niet geringe opdracht aan alle betrokkenen. Minister Maria van der Hoeven staande. zal ingaan op het belang van de dialoog tussen ouders en scholen. Met vriendelijke groet,
Maria van der Hoeven
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.