9-4-2004
Fraudebestrijding bij identiteitsdocumenten Burgerzaken succesvol
Naar schatting worden er landelijk jaarlijks 5000 valse
identiteitsdocumenten ontdekt, zoals paspoorten en geboorteakten.
Waarschijnlijk gaat het echter in totaal om circa 50.000 gevallen.
Volgens ervaringsgegevens leidt één vals document tot 35.000 65.000
euro schade, in totaal dus 2,5 miljard euro (bron: CRI). Dit was vorig
jaar voor de gemeente Tilburg aanleiding om samen met politie en
Openbaar Ministerie fraudebestrijding serieus aan te pakken.
Resultaten
Vanaf januari tot op heden heeft de fraudebestrijding in Tilburg
geleid tot 3 aanhoudingen, waarbij valse ID-documenten werden
opgespoord. (Tegenover 0 aanhoudingen in het verleden.) Daarnaast is
het aantal meldingen van vermissingen van ID-documenten vanaf begin
dit jaar met ongeveer 30% afgenomen (in februari waren dat er 91
t.o.v. 175 begroot). Bovendien wordt er in overleg met de politie en
justitie sneller onderzoek ingesteld als mensen veelvuldig
vermissingen van documenten opgeven.
Nieuwe werkwijze
De resultaten zijn het gevolg van een nieuwe werkwijze bij de sector
Burgerzaken. Medewerkers volgden een cursus over hoe valse documenten
te herkennen en hoe hier mee om te gaan. Hiermee kunnen medewerkers
aan de balie als poortwachters voor fraudegevallen optreden. Daarnaast
is er geïnvesteerd in ICT-middelen, die de fraudebestrijding
ondersteunen.
In het project is geïnvesteerd in een verbeterde samenwerking tussen
politie, justitie en gemeente. Hierdoor kunnen fraudegevallen sneller
worden geconstateerd en kan hier adequater gevolg aan gegeven worden.
In een geval leverde deze samenwerking op dat iemand met 5 paspoorten
en 5 bankpassen kon worden aangehouden en vervolgd.
Gemeente Tilburg