Persbericht: Online dating in opkomst
's-Hertogenbosch - 9 april 2004. Online onderzoeksbureau Multiscope constateert met haar website bereiksmeting-systeem Visiscan een toegenomen interesse in 'online dating'. De opkomst van online dating sites maakt deel uit van een bredere 'social networking' trend.
----------
Online dating
Steeds meer internetgebruikers maken gebruik van online dating sites. De meeste dating sites zijn in de periode tussen eind 2003 en maart 2004 voor het eerst verschenen in de Multiscope Visiscan top 250. In deze ranking staan alle Nederlandse sites die meer dan 400.000 unieke bezoekers per maand trekken.
Binnen het dating segment is Relatieplanet met afstand marktleider. Deze site trekt ongeveer 1 miljoen unieke bezoekers per maand en neemt daarmee een 73e plaats in op de algemene ranking. Lexa en het MSN Dating kanaal, verzorgd door Match (match.msn.nl), completeren de top 3. Nieuwkomer in maart is Meetic (nl.meetic.com). Meetic is een van origine Frans bedrijf en heeft sites in de belangrijkste Europese landen.
Social networking trend
De opkomst van online dating maakt deel uit van een bredere 'social networking' trend. Voorbeelden van dergelijke sites zijn Schoolbank (positie 15) en het recent gelanceerde Workmates (positie 213). Ook het online smoelenboek Cu2 (positie 66) en de forums van Fok (positie 153), Tweakers (positie 185) en Startpagina (positie 106) zijn al enige tijd vaste waarden in de Multiscope Visiscan ranking. Internationaal krijgt Orkut van Google veel media aandacht. Tot op heden surft echter minder dan 3% van de Nederlandse internetgebruikers naar deze site.
Opvallende nieuwkomers - algemeen
De Multiscope Visiscan top 250 ranking kent iedere maand 10 tot 20 nieuwkomers. Vanaf heden zullen met enige regelmaat de belangrijkste en opvallendste nieuwkomers besproken worden.
In maart wisten 13 sites voor het eerst door te dringen in de ranking. Naast de al besproken Meetic en Workmates, behoren ook tot deze groep nieuwkomers Haal alles uit de kabel, Movie Alert, Thomas Cook en Vakanties.nl.
Haal alles uit de kabel is het samenwerkingsverband van de kabelmaatschappijen, met als doel om internet via de kabel te stimuleren. De maatschappijen meldden recent samen 1 miljoen internetabonnees te hebben en dat werd onder andere gevierd met een TV campagne.
Ook Thomas Cook en Vakanties.nl weten waarschijnlijk te profiteren van respectievelijk een TV campagne en programmasponsoring.
Movie Alert! is de opvolger van het populaire Go For It. De website is een aanvulling op het nieuwe en gratis filmblad Movie Alert!.
Visiscan bereiksmeting
De data voor het bereiksmetingsysteem van Multiscope worden realtime en op continu basis verzameld door geavanceerde logsoftware, welke op de Pc's van een representatief panel van meer dan 1.500 internetgebruikers het surfgedrag registreert. De software biedt daarbij een oplossing voor het onderscheiden van verschillende 'profielen' indien meerdere personen gebruik maken van dezelfde PC.
Alle informatie over het Visiscan systeem kunt u uitgebreid bekijken via de Visiscan pagina: http://www.multiscope.nl/visiscan.phtml. Voor meer informatie kan ook gebeld worden met 073-6212122.
----------
Multiscope