9-4-2004
DaimlerChrysler ondersteunt ontwikkeling schone brandstoffen
DaimlerChrysler gelooft in individuele mobiliteit, ook voor de
toekomst. Om die individuele mobiliteit te kunnen waarborgen,
werkt de onderneming actief mee aan de ontwikkeling van
schone alternatieven voor de huidige brandstoffen en
aandrijflijntechnologie.
Voor wat betreft het personenvervoer is de brandstofcel daarvan een
goed voorbeeld. Deze is te gebruiken voor de aandrijving van alle
voertuigen die worden ingezet voor het personenvervoer dus van
personenautos tot lijnbussen. Tegen het eind van dit jaar zullen er
wereldwijd honderd DaimlerChrysler voertuigen voorzien van
brandstofcellen rijden, om praktische ervaring met deze vorm van
aandrijving op te doen, voordat een besluit wordt genomen over kleine
serieproducties.
Verder wordt binnen het DaimlerChrysler concern geëxperimenteerd met
elektrische en hybrideaandrijving; zo heeft Dodge een Ram Quad Cab met
diesel-elektrische hybrideaandrijving ontwikkeld, die tegen het eind
van dit jaar op kleine schaal in productie gaat, en leverde Orion, een
van de Amerikaanse busmerken van DaimlerChrysler, recent een aantal
bussen met dezelfde aandrijving af aan de stad New York.
Op het gebied van de alternatieve brandstoffen wordt in de Verenigde
Saten geëxperimenteerd met E85, een brandstof op basis van ethanol uit
biomassa, terwijl in Europa op redelijk grote schaal al gebruik wordt
gemaakt van aardgas bijvoorbeeld voor bussen en
huisvuilinzamelingsvoertuigen. DaimlerChrysler beschikt over een eigen
aardgascompetentiecentrum in Mannheim, dat in staat is dieselmotoren
om te bouwen tot aardgasmotoren, die volledig voldoen aan de
wettelijke eisen.
Op de Noordamerikaanse markt produceert DaimlerChrysler-dochter GEM
LLC (Global Electric Motorcars) in Fargo, North Dakota, elektrisch
aangedreven voertuigen die ingezet worden als stadsvoertuigen, in de
kleinschalige goederendistributie, of op bedrijfsterreinen. GEM
produceerde in zeven jaar in totaal 28.000 voertuigen, en hoort
daarmee tot de marktleiders op het gebied van elektrische voertuigen.
Schonere verbrandingsmotoren
Maar de technici van DaimlerChrysler realiseren zich ook dat voor veel
vormen van vervoer de verbrandingsmotor, en dan met name de diesel,
nog heel lang de aangewezen krachtbron zal blijven, simpelweg omdat
hij de efficiëntste energieleverancier is voor deze vervoersvormen.
Een voorbeeld daarvan is het goederenvervoer over langere afstand dit
is zonder dieselmotor voorlopig ondenkbaar. Maar wel kan de
dieselmotor nog aanzienlijk schoner worden, door tegelijkertijd te
werken aan het efficiënter laten verlopen van het verbrandingsproces,
het reinigen van de uitlaatgassen, en het zo veel mogelijk ontzwavelen
van de dieselbrandstof.
Bij de toekomstige Euro-4 en Euro-5 dieselmotoren met SCR-katalysator,
die de uitlaatgassen ontdoet van stikstofoxiden door ze chemisch te
laten reageren met AdBlue tot de onschadelijke stoffen stikstof en
waterdamp, worden de uitlaatgassen van deze motoren enorm schoon,
temeer omdat ook het verbrandingsverloop wordt getuned op een minimale
emissie.
Verder volgt DaimlerChrysler met grote aandacht de ontwikkelingen op
het gebied van het schoner maken van dieselolie.
Ze is actief betrokken bij een intiatief van Choren Industries GmbH
uit het Duitse Freiberg, om ethanol en diesel te produceren uit
biomassa, dat een goedkopere en minder energie vragende methode moet
opleveren om deze grondstoffen tot brandstof te verwerken, en
bovendien de opbrengst aan brandstoffen per eenheid biomassa moet
vergroten. DaimlerChrysler heeft ruim een miljoen euro in dit project
geïnvesteerd en zal de brandstoffen, die dit proces oplevert, testen
in haar voertuigen.
Met grote aandacht volgt DaimlerChrysler een door de Deutsche
Bundesstiftung Umwelt ondersteund initiatief van Solvent Innovation
uit Keulen om door middel van een nieuw procédé met ionische
vloeistoffen het zwavelgehalte van dieselolie te reduceren tot een
volumeaandeel van minder dan een honderdduizendste, en daarmee de
aanwezigheid van zwaveldioxide in de uitlaatgassen vrijwel te
elimineren.
Voor voertuigen die veel opereren binnen de bebouwde kom, zoals
distributievoertuigen, stadsbussen, huisvuilinzamelingsautos, etc.
heeft DaimlerChrysler een programma aan aardgasmotoren ter
beschikking, inclusief alle voorzieningen zoals aardgasreservoirs en
elektronisch geregelde doseersystemen, die nodig zijn om van diesel
als brandstof over te kunnen stappen op aardgas.
Alle Mercedes-Benz dieselmotoren zijn geschikt voor het gebruik van
dieselolie met tien procent biodiesel bijgemengd, zoals sinds kort
door enkele oliemaatschappijen in Duitsland wordt verkocht. Gewerkt
wordt aan het geschikt maken van de motoren voor z.g. designerdiesel,
een dieselbrandstof waar een aantal oliemaatschappijen op dit moment
aan werkt en die bestaat uit een mengsel van minerale diesel,
biodiesel en GTL (gas to liquid), en die zich kenmerkt door een
uiterst laag zwavelgehalte. Een aantal Mercedes-Benz dieselmotoren is
inmiddels ook al gecertificeerd voor het gebruik van biodiesel, een
brandstof die op steeds grotere schaal in Duitsland verkrijgbaar is en
als groot voordeel heeft dat ze CO2-neutraal is.
AutoRai