Ministerie van Algemene Zaken


1red14182
8-4-2004, NOS, Met het oog op morgen, Radio 1, 23.07 uur

VICE-MINISTER-PRESIDENT ZALM, NA AFLOOP VAN DE WEKELIJKSE

MINISTERRAAD, OVER DE SITUATIE IN IRAK EN ADMINISTRATIEVE

LASTENVERLICHTING


VAN SLOOTEN:
Weet u nog van Vietnam?


ZALM:
Ja.


VAN SLOOTEN:
Weet u nog hoe dat afliep?


ZALM:
Ik weet dat het heel sluipend begon en dat het heel vervelend afliep. Er zijn daar veel mensen overleden.


VAN SLOOTEN:
Ik heb een beetje het gevoel dat het in Irak dezelfde kant opgaat. Is dat een terecht gevoel?


ZALM:
Dat is niet de analyse die de minister van Defensie op dit moment maakt. Als je kijkt naar de bevolking daar: het grootste deel is Sji'iet en heeft nooit enige kans gehad onder Saddam Hoessein. Dus de Sji'ieten hebben het meest te winnen met het nieuwe regime. Binnen die Sji'ieten heb je een kleine radicale groepering, die de steun heeft van zo'n 10% van de bevolking, en die is vrij agressief. Daar maken we nu kennis mee.


VAN SLOOTEN:
Dat is behoorlijk agressief. Zelfs zo agressief: er zijn beschietingen, gijzelingen ­ er zijn vandaag drie Japanners gegijzeld. Er zijn een aantal aanslagen dicht in de buurt. Kortom, het geweld neemt behoorlijk toe.


ZALM:
Ja. Het geweld neemt toe. We hebben wel het voordeel dat daar waar Nederland zit de aanhang van die radicale Sji'ietische beweging Al Sadr heel gering. De overgrote meerderheid is gewoon middle-of-the-road Sji'iet. De veiligheidssituatie daar is tot nu toe heel beheersbaar.


VAN SLOOTEN:
Maar goed, op een gegeven moment kan zo'n beweging zich verder over het land verspreiden als er een soort van onvrede is en er lijkt op dit moment een soort van onvrede te zijn.


ZALM:
Er is niet voor niets nu een verhoogde staat van waakzaamheid afgekondigd voor de Nederlandse militairen. We moeten daar dus erg alert op zijn en er wordt ook dagelijks gevolgd hoe de situatie zich ontwikkelt. Tot nu ­ tel je zegeningen ­ is in die provincie waar Nederlandse militairen zijn de situatie vrij overzichtelijk.


VAN SLOOTEN:
Het land is breder dan alleen de provincie waar Nederland zit. Wat moet er gebeuren? Moeten de Amerikanen versneld weg? 30 juni is op dit moment de datum. Moet de macht versneld worden overgedragen?


ZALM:
Ik denk dat het nu toch zaak is om die radicale beweging te proberen terzijde te schuiven. Dat is waar de Amerikanen nu ook mee bezig zijn, zodat de grote meerderheid van de Sji'ieten die gewoon een vreedzame oplossing voor Irak wil de kans krijgt om ook een regering te vormen.


VAN SLOOTEN:
Dat betekent dus dat je eigenlijk niet weg moet voordat dit soort militante elementen zich voegen in het democratisch proces zoals de Amerikanen het willen?


ZALM:
Als je er nu uitstapt, dan wordt de chaos natuurlijk alleen maar groter en heb je het risico op een burgeroorlog.


VAN SLOOTEN:
Dus nu er niet uitstappen. Dat betekent: blijven. Er is ook een oproep gedaan door de VN, dat er meer troepen geleverd moeten worden. Zou het een idee zijn als er ook meer Arabische landen bij die vredesmacht betrokken zouden zijn?


ZALM:
Dat zou zeker welkom zijn. Dat zal natuurlijk alleen maar gaan als we daar echt een VN- oplossing voor weten te vinden. Daar is Nederland ook voorstander van, om te proberen tot een VN-constructie te komen. Dat zou het ook voor andere landen makkelijker maken om deel te nemen.


VAN SLOOTEN:
Dan dus ook met als voorwaarde dat de Arabische landen erbij zijn, zodat ze ook niet het gevoel hebben dat andere godsdiensten hun de wil komen opleggen?


ZALM:
Dat zou wellicht behulpzaam kunnen zijn, maar dat hangt er natuurlijk ook vanaf of de andere Arabische landen mee willen doen.


VAN SLOOTEN:
Neemt Nederland nog een initiatief om de VN een beetje dit spoor op te dwingen?


ZALM:
Dat is, dacht ik, wel de lijn die minister Bot uitdraagt tegenover zijn collega's.


- ADMINISTRATIEVE LASTENDRUK -


VAN SLOOTEN:
Het kabinet heeft vandaag besloten de administratieve lasten terug te dringen en behoorlijk ook. Dan heeft u een bizar voorbeeld vandaag. Ik heb het hier voor me liggen: de Staatscourant heeft allerlei kleine advertentietjes. Dat is niet zo fijn geloof ik?


ZALM:
Nee. Het is nu zo dat een ondernemer zijn jaarstukken moet indienen bij de Kamer van Koophandel. Dat is enigszins normaal want dan kan ook iedereen daar inzage in hebben. Maar vervolgens moet hij dus ook verplicht een mededeling doen in de Staatscourant. Daar moet hij voor betalen, maar bovendien krijgt hij een bewijsexemplaar en ook voor dat bewijsexemplaar moet hij betalen.


VAN SLOOTEN:
Laten hem er bij pakken. Bladzijde 67, de laatste bladzijde, daar staat het: deponering jaarstukken 2003, `nummer 20.07786, Slagersvleescentrale Zuidwest BV'. Dat is alles. En daar moet hij dan voor betalen?


ZALM:
Ja. Dat is dus complete onzin. Dus dat schaffen we ook af.


VAN SLOOTEN:
En dat levert geld op?


ZALM:
Voor de staat niet, maar voor de ondernemer wel. Die hoeft die kosten niet meer te maken. Dit is ook meer een punt waar de ondernemer niet echt hele grote kosten maakt, maar het is wel een punt van ergernis, omdat men de zin er niet van inziet.


VAN SLOOTEN:
Dit is iets waar u over gaat als kabinet. Maar het merendeel van de regels en dus van de ellende ­ uit ondernemers oogpunt gezien ­ komt door Europa. U heeft veel voor het zeggen, maar in Europa geloof ik nog niet?


ZALM:
We gaan proberen daar werk van te maken.


VAN SLOOTEN:
Of heeft u nieuws?


ZALM:
Bijna de helft van de administratieve lasten die het bedrijfsleven ervaart komt uit Europa. We hebben inmiddels een uitspraak van de Europese Raad van maart jongstleden, die wij hebben ingestoken, dat dit ook door de Europese Raad wordt gesteund. We zijn bezig met de Commissie samen te werken. We zien twee dingen. In de eerste plaats, als nieuwe regels worden bedacht, willen we het kostenplaatje er goed bij hebben. En in de tweede plaats gaan we ook de bestaande regelgeving, vooral die veel administratieve lasten veroorzaken, kritisch doorploegen en voorstellen doen om die te beperken.


VAN SLOOTEN:
Desalniettemin blijft u afhankelijk van anderen?


ZALM:
Ja. Ik moet zeggen: bij mijn collega's van Financiën en Economie is hiervoor groot enthousiasme, bij allemaal. Zeker als men zich realiseert welke kosten deze regels veroorzaken. Vaak zegt men `ach, het is wel goed dat we het zo regelen', maar als je dan het kostenplaatje er bij ziet, dan krab je je vaak toch nog wel een keer achter je oren.


VAN SLOOTEN:
Er is nog iets anders dan alleen kosten. Soms zijn ze wel nuttig en misschien ook wel noodzakelijk?


ZALM:
Zeker!


VAN SLOOTEN:
Dan loop je misschien het risico dat als je een aantal regels afschaft, dat je dan een soort gat krijgt.


ZALM:
Maar we gaan ook niet in het wilde weg rondhakken. Bijvoorbeeld: we hebben op het gebied van belastingen ook allerlei informatieverplichtingen. We zeggen niet tegen ondernemers `je hoeft geen boekhouding meer bij te houden'; `je hoeft geen loonadministratie meer te hebben.' Maar je kunt soms wel zaken echt vereenvoudigen. Er waren bijvoorbeeld nu twee soorten loonadministratie: één voor de sociale verzekeringen en één voor de belastingen met een verschillend loonbegrip. Dat proberen we nu te saneren tot één loonbegrip. Dan kun je de ondernemer natuurlijk ook geweldig helpen. (letterlijke tekst, ongecorrigeerd, LV)