BOVAG

RAI en BOVAG introduceren de woon-werkscooter

8 April 2004

Elke dag een aanzienlijke tijdwinst bij het reizen naar en van je werk. Met die belofte zijn de RAI Vereniging en BOVAG een campagne gestart rond de bromfiets en de snorfiets. Hoewel tijdwinst in het woon-werkverkeer voor iedereen in Nederland aantrekkelijk is, concentreert de campagne zich op de zorgsector. De campagne bestaat, naast advertenties in de vakbladen uit de zorgsector, uit een internetsite (www.scooter.nu) en een speciale krant. De campagne rond de woon-werkscooter is een vervolg op de succesvolle roadshow die in 2002 en 2003 plaatsvond onder de titel Scooter-op-stap-campagne.

Tijdwinst
De tijd die nodig is om van huis naar het werk te komen is de laatste jaren door files alleen maar toegenomen. Met de auto is het aansluiten in de rij. Maar ook het openbaar vervoer kan vaak geen goed alternatief bieden. De scooter is voor veel trajecten dan een uitkomst. De tijdwinst van de wendbare en makkelijk te parkeren scooter is aanzienlijk. Om de proef op de som te nemen hebben RAI en BOVAG een aantal woon-werktrajecten laten afleggen met auto, fiets, openbaar vervoer en met de scooter. De trajecten lagen steeds in en rond de grote steden in de Randstad. De scooter leverde in alle gevallen een tijdwinst op, die van enkele minuten tot meer dan een half uur (enkele reis) opliep.

Financieel aantrekkelijk
De scooter is ook voordelig. Sinds de vergoeding voor woon-werkverkeer met de eigen auto naar 18 eurocent per kilometer is verlaagd, is de scooter er alleen maar interessanter op geworden. Met een kilometerprijs van 14 eurocent verdien je al gauw een aardig bedrag per jaar. Voor hetzelfde traject moet je met de eigen auto enkele honderden Euros bijbetalen.

Scooter past bij zorgsector
Voor de zorgsector is de woon-werkscooter om meerdere redenen interessant. Niet in de laatste plaats omdat de zorginstellingen vaak op lastig bereikbare plaatsen binnen de bebouwde kom liggen of juist er buiten. Een andere reden zijn de sterk wisselende aanvangstijden van de werkzaamheden. Die tijden sluiten vaak niet aan bij het dienstrooster van het openbaar vervoer. Tijdens de Scooter-op-stap-campagne die in 2002 en 2003 werd gehouden werd al duidelijk dat zorginstellingen veel interesse hebben in de scooter. Grote bedrijven konden toen hun medewerkers enkele dagen kennis laten maken met de scooter. Onder de deelnemers bevonden zich meteen al enkele zorginstellingen die zeer enthousiast waren.

Personeelsfunctionaris ontdekt de scooter
De scooter is voor personeelsfunctionarissen een soort blinde vlek als het om het woon-werkverkeer gaat van de medewerkers. OV-abonnementen, de fiets-van-de-zaak en de auto zijn meer dan bekend, maar de scooter komt er nog bekaaid van af. Terwijl de voordelen er wel degelijk zijn. Eén van de belangrijkste voordelen is wel dat de scooterrijder op tijd op zijn of haar werk kan zijn. Geen te laat begonnen vergaderingen of patiënten die op verzorging moeten wachten. Financieel gezien is de scooter goed inpasbaar in bestaande reisvergoedingen.