Aanbesteding openbaarvervoer: Concept hoofdlijnennotitie stadsdienst
vastgesteld
Het college van burgemeester en wethouders heeft de concept
hoofdlijnennotitie aanbesteding stadsdienst openbaarvervoer vastgesteld.
Het is de bedoeling om in september 2005 de stadsdienst openbaar te hebben
aanbesteed. In deze hoofdlijnen notitie wordt in concept aangegeven aan
welke eisen de vervoerder moet voldoen en welke wensen er zijn voor het
openbaarvervoer, dat per vervoerder kan worden uitgewerkt. De vervoerder
krijgt bijvoorbeeld geen vrijheid in het lijnnet en de haltes van de
basislijnen.
Omdat de gemeente ervaring heeft met haar eigen stadsdienst, hebben
provincie en gemeente afgesproken, dat de gemeente een eerste aanzet maakt
voor de hoofdlijnennotitie. Dit is een concept notitie, die eerst met de
gemeenteraad in april wordt besproken. Daarna stelt de provincie de
definitieve nota vast. Waarna het programma van eisen voor de vervoerders
wordt opgesteld.
Eisen
Aanpassing van lijnvervoering en halteplaatsen ligt maatschappelijk
gevoelig en is vaak kostbaar. Daarom wordt het vastleggen van de routes
primair als een taak van de opdrachtgevende overheid gezien. Andere eisen
zijn:
· De basislijnen rijden minimaal eens per half uur;
· In Zwolle moeten alle bussen lagevloerbussen zijn;
· Maximale tarieven worden vastgesteld (uitgangspunt is Zwolle Retour
te handhaven) en;
· Er worden minimumeisen gesteld aan de marketing.
Op 1 januari 2004 heeft de provincie Overijssel de formele bevoegdheid en
verantwoordelijkheid ten aanzien van het openbaar vervoer gekregen in de
gemeente Zwolle. Deze bevoegdheid lag eerst bij de gemeente. Vandaar dat de
provincie de definitieve nota aanbesteding stadsdienst openbaar vervoer
vaststelt.
---
Gemeente Zwolle