Gemeente Amsterdam

Dienstverlening in stadsdelen goed beoordeeld
8 april 2004 - Eveline Papa

Gisteren heeft het Amsterdamse onderzoeksbureau O+S een rapport over de dienstverlening van de stadsdelen gepresenteerd. Uit het onderzoek blijkt dat de dienstverlening als zeer positief wordt beoordeeld. Zo zijn niet alleen de rapportcijfers hoog, maar is ook het percentage ontevreden klanten zeer klein.

Het onderzoek bij de stadsdelen is op initiatief van de voorzitters van de stadsdelen uitgevoerd en eind 2003 afgerond. Dienstverlening in de publieke sector is een onderwerp waar de laatste tijd veel aandacht naar uitgaat. De overheid dient zich klantgerichter op te stellen en te voldoen aan de service-normen die ook in het bedrijfsleven gelden.

Zo wordt ook binnen de gemeente Amsterdam in het kader van het Stedelijk Project Dienstverlening veel aandacht besteed aan de kwaliteit van de dienstverlening. In dit verband zijn verschillende activiteiten uitgevoerd, waaronder het opleiden van medewerkers dienstverlening en het verbeteren van de klachtenafhandeling.

Per stadsdeel zijn verschillende onderdelen zoals de receptie, balie Burgerzaken, telefonische dienstverlening en de dienstverlening rondom de aanvraag van vergunningen onderzocht. De stadsdelen blijken de dienstverlening volgens de geïnterviewde klanten goed op orde te hebben. Uit een ander recent onderzoek (uitgevoerd door SNT) naar de telefonische dienstverlening bleek de gemeente goed gewaardeerd: het algemene toegangsnummer van Amsterdam is op een na het best bereikbaar in vergelijk met andere grote overheidsorganisaties en commerciële bedrijven.

Toch zijn een paar nuanceringen op zijn plaats: een aantal stadsdelen heeft aangegeven dat het in de onderzoeksperiode rustig was en het onderzoek heeft zich beperkt tot een paar afdelingen. Dit zou de resultaten kunnen beïnvloeden. Als de dienstverlening van alle back-office afdelingen onderzocht was, zouden de resultaten mogelijk wat minder rooskleurig zijn.

O+S heeft een dienstverleningsmonitor ontwikkeld waarmee het niveau van de dienstverlening kan worden gemeten. Daarmee kan op termijn een vergelijking tussen de verschillende onderdelen worden gemaakt. Het is de bedoeling eenzelfde onderzoek in 2005 te herhalen. O+S doet in het rapport een aantal aanbevelingen en noemt een aantal punten waarop vooruitgang kan worden geboekt, bijvoorbeeld door vaker extra informatie te verstrekken.

Het rapport van O+ S is via www.amsterdam.nl te downloaden.

pb-070

© Gemeente Amsterdam