Fontys


donderdag 8 april 2004

Fontys Lerarenopleidingen beoordeeld

Fontys Lerarenopleidingen: uitdagend en ambitieus

De kwaliteit van de Fontys Lerarenopleidingen in Tilburg en Sittard is ruim voldoende volgens het vandaag gepubliceerde kwaliteitsonderzoek dat in opdracht van de HBO-raad is uitgevoerd. Het onderwijs in Tilburg noemt de visitatiecommissie uitdagend; de opleiding in Sittard mag zich met recht `learning community' noemen.

Fontys Lerarenopleiding Tilburg
Van de 25 beoordeelde aspecten zijn 21 aspecten voldoende, drie aspecten zijn onvoldoende en een aspect is gedeeltelijk voldoende. Na een grote reorganisatie is de organisatiestructuur van de opleiding drastisch veranderd. Docenten werken niet langer in vakgroepenstructuur maar zijn ingedeeld in twee vakoverstijgende `veldnabije' teams voor de beroepscomponent en drie `vaknabije' teams voor de vakcomponent : Talen, Mens en Maatschappij en Beta. De opleiding heeft naast een beredeneerde visie op de ontwikkelingen in het werkveld en het beroep ook een duidelijk beeld van de vormgeving van het onderwijs. Het onderwijs is praktijkgericht, actueel, heeft voldoende samenhang en is uitdagend en activerend. De studenten zijn lovend over de inzet en betrokkenheid van het docententeam. De vertegenwoordigers van de scholen geven aan dat "het schoolnabije opleiden" hen meer zeggenschap geeft over het opleiden van leraren. De commissie adviseert het nieuwe opleidingsconcept verder te integreren in alle opleidingen, het rendementsbeleid verder te ontwikkelen en toetsing docentonafhankelijker te maken.

De Fontys Lerarenopleiding Tilburg verzorgt 16 tweedegraads lerarenopleidingen aan 2294 studenten in voltijd, deeltijd en duaal. Ans Buys, directeur van de Fontys Lerarenopleiding Tilburg ervaart het visitatierapport als een steun in de rug voor het in gang gezette innovatietraject. Zo constateert de commissie dat het huidige organisatiemodel met afzonderlijke vak- en veldteams het competentiegericht opleiden in de weg staat. Inmiddels is dat model al bijgesteld. Met ingang van het nieuwe studiejaar komen er kleinere teams waar het werken vanuit competenties beter gerealiseerd kan worden, omdat docenten in die teams meer mogelijkheden hebben om echt samen te werken aan het ontwikkelen van competenties van studenten. Het afgelopen jaar is tevens hard gewerkt aan nieuwe vormen van toetsing . Evenals de commissie constateert Ans Buys dat het zelfevaluatierapport goed inzicht geeft in de sterke en minder sterke kanten van Fontys Leraren Opleiding Tilburg, waardoor er weinig discussie was over de prioritering van de verbeterpunten. Het afgelopen jaar zijn die voortvarend ter hand genomen. De commissie zou blij verrast zijn met de eerste resultaten.

Fontys Lerarenopleiding Sittard
De visitatiecommissie vindt dat van de 25 beoordeelde aspecten één goed is, 20 aspecten zijn voldoende en vier zijn onvoldoende. Volgens de visitatiecommissie mag de Fontys Lerarenopleiding Sittard zich met recht een `learning community' noemen. Die wordt gekenmerkt door kleinschaligheid, en een grote mate van betrokkenheid en gezamenlijkheid van docenten en studenten. Het management is vernieuwingsgezind en ambitieus. De commissie heeft waardering voor de visie op onderwijsvormgeving waarin N@tschool, de digitale leeromgeving een essentiële rol speelt. De opleiding hanteert leervormen waarin zelfstandig en in teamverband werken centraal staan en waarin de docent de rol van begeleider heeft gekregen. Het nieuwe gebouw waarin de opleidingen zijn gehuisvest, kent verschillende geavanceerde digitale faciliteiten en biedt aldus alle ruimte om het onderwijsconcept te realiseren. De opleiding is goed op weg om via werkplekleren de samenhang tussen praktijk en instituutsgebonden leren te bevorderen. De commissie raadt aan op deze ingeslagen weg voort te gaan en vooral aandacht te besteden aan de scholing van schoolpracticum docenten. Verder adviseert de commissie op korte termijn de uitstroomprofielen havo,bve en vmbo te ontwikkelen zodat de aansluiting op de vooropleiding beter verloopt. Het management moet in het verbeterplan 2003-2005 gemaakte keuzes helder communiceren.

De Fontys Lerarenopleiding Sittard verzorgt 10 tweedegraads lerarenopleidingen aan 650 studenten in voltijd, deeltijd en duaal.

André Nijsen, directeur van de Fontys Lerarenopleiding Sittard, is van mening dat de visitatiecommissie een reëel beeld schetst van de lerarenopleiding. Dankzij de betrokkenheid van het voltallige personeel lukt het om een enorme hoeveelheid aan vernieuwingen door te voeren. Deze betrokkenheid blijkt ook uit het lage ziekteverzuim. Dat de commissie haar waardering uitspreekt voor de relaties met het werkveld verbaast Nijsen niet. Er is fors geïnvesteerd in deze relaties, niet alleen met die in Limburg, maar ook in de Euregio en ver daarbuiten. Studenten kunnen hierdoor wereldwijd stage lopen. Op dit moment worden de doorgevoerde vernieuwingen kritisch met studenten en het scholenveld geëvalueerd.. Mede dankzij de verhoogde instroom van deeltijdstudenten en zij-instromers ziet Nijsen de toekomst voor de lerarenopleiding Sittard met vertrouwen tegemoet.