donderdag 8 april 2004
Fontys Lerarenopleidingen beoordeeld
Fontys Lerarenopleidingen: uitdagend en ambitieus
De kwaliteit van de Fontys Lerarenopleidingen in Tilburg en Sittard is
ruim voldoende volgens het vandaag gepubliceerde kwaliteitsonderzoek
dat in opdracht van de HBO-raad is uitgevoerd. Het onderwijs in
Tilburg noemt de visitatiecommissie uitdagend; de opleiding in Sittard
mag zich met recht `learning community' noemen.
Fontys Lerarenopleiding Tilburg
Van de 25 beoordeelde aspecten zijn 21 aspecten voldoende, drie
aspecten zijn onvoldoende en een aspect is gedeeltelijk voldoende. Na
een grote reorganisatie is de organisatiestructuur van de opleiding
drastisch veranderd. Docenten werken niet langer in
vakgroepenstructuur maar zijn ingedeeld in twee vakoverstijgende
`veldnabije' teams voor de beroepscomponent en drie `vaknabije' teams
voor de vakcomponent : Talen, Mens en Maatschappij en Beta. De
opleiding heeft naast een beredeneerde visie op de ontwikkelingen in
het werkveld en het beroep ook een duidelijk beeld van de vormgeving
van het onderwijs. Het onderwijs is praktijkgericht, actueel, heeft
voldoende samenhang en is uitdagend en activerend. De studenten zijn
lovend over de inzet en betrokkenheid van het docententeam. De
vertegenwoordigers van de scholen geven aan dat "het schoolnabije
opleiden" hen meer zeggenschap geeft over het opleiden van leraren. De
commissie adviseert het nieuwe opleidingsconcept verder te integreren
in alle opleidingen, het rendementsbeleid verder te ontwikkelen en
toetsing docentonafhankelijker te maken.
De Fontys Lerarenopleiding Tilburg verzorgt 16 tweedegraads
lerarenopleidingen aan 2294 studenten in voltijd, deeltijd en duaal.
Ans Buys, directeur van de Fontys Lerarenopleiding Tilburg ervaart het
visitatierapport als een steun in de rug voor het in gang gezette
innovatietraject. Zo constateert de commissie dat het huidige
organisatiemodel met afzonderlijke vak- en veldteams het
competentiegericht opleiden in de weg staat. Inmiddels is dat model al
bijgesteld. Met ingang van het nieuwe studiejaar komen er kleinere
teams waar het werken vanuit competenties beter gerealiseerd kan
worden, omdat docenten in die teams meer mogelijkheden hebben om echt
samen te werken aan het ontwikkelen van competenties van studenten.
Het afgelopen jaar is tevens hard gewerkt aan nieuwe vormen van
toetsing . Evenals de commissie constateert Ans Buys dat het
zelfevaluatierapport goed inzicht geeft in de sterke en minder sterke
kanten van Fontys Leraren Opleiding Tilburg, waardoor er weinig
discussie was over de prioritering van de verbeterpunten. Het
afgelopen jaar zijn die voortvarend ter hand genomen. De commissie zou
blij verrast zijn met de eerste resultaten.
Fontys Lerarenopleiding Sittard
De visitatiecommissie vindt dat van de 25 beoordeelde aspecten één
goed is, 20 aspecten zijn voldoende en vier zijn onvoldoende. Volgens
de visitatiecommissie mag de Fontys Lerarenopleiding Sittard zich met
recht een `learning community' noemen. Die wordt gekenmerkt door
kleinschaligheid, en een grote mate van betrokkenheid en
gezamenlijkheid van docenten en studenten. Het management is
vernieuwingsgezind en ambitieus. De commissie heeft waardering voor de
visie op onderwijsvormgeving waarin N@tschool, de digitale
leeromgeving een essentiële rol speelt. De opleiding hanteert
leervormen waarin zelfstandig en in teamverband werken centraal staan
en waarin de docent de rol van begeleider heeft gekregen. Het nieuwe
gebouw waarin de opleidingen zijn gehuisvest, kent verschillende
geavanceerde digitale faciliteiten en biedt aldus alle ruimte om het
onderwijsconcept te realiseren. De opleiding is goed op weg om via
werkplekleren de samenhang tussen praktijk en instituutsgebonden leren
te bevorderen. De commissie raadt aan op deze ingeslagen weg voort te
gaan en vooral aandacht te besteden aan de scholing van
schoolpracticum docenten. Verder adviseert de commissie op korte
termijn de uitstroomprofielen havo,bve en vmbo te ontwikkelen zodat de
aansluiting op de vooropleiding beter verloopt. Het management moet in
het verbeterplan 2003-2005 gemaakte keuzes helder communiceren.
De Fontys Lerarenopleiding Sittard verzorgt 10 tweedegraads
lerarenopleidingen aan 650 studenten in voltijd, deeltijd en duaal.
André Nijsen, directeur van de Fontys Lerarenopleiding Sittard, is van
mening dat de visitatiecommissie een reëel beeld schetst van de
lerarenopleiding. Dankzij de betrokkenheid van het voltallige
personeel lukt het om een enorme hoeveelheid aan vernieuwingen door te
voeren. Deze betrokkenheid blijkt ook uit het lage ziekteverzuim. Dat
de commissie haar waardering uitspreekt voor de relaties met het
werkveld verbaast Nijsen niet. Er is fors geïnvesteerd in deze
relaties, niet alleen met die in Limburg, maar ook in de Euregio en
ver daarbuiten. Studenten kunnen hierdoor wereldwijd stage lopen. Op
dit moment worden de doorgevoerde vernieuwingen kritisch met studenten
en het scholenveld geëvalueerd.. Mede dankzij de verhoogde instroom
van deeltijdstudenten en zij-instromers ziet Nijsen de toekomst voor
de lerarenopleiding Sittard met vertrouwen tegemoet.