07-04-2004
Resultaten en aanbevelingen Sporters sparen energie
Resultaten
- In totaal hebben 156 mensen zich opgegeven voor het project. Daarvan
hebben er 118 daadwerkelijk deelgenomen. Van de 118 deelnemers heeft
bijna 80% alle gegevens goed en volledig ingeleverd. Slechts 8
personen zijn voortijdig gestopt. Van 85 huishoudens kon het
besparingspercentage worden berekend.
- De gemiddelde besparing was 7,7%.
- Het onderzoek naar de effecten op gedrag en attitude vond plaats
onder 156 leden van de deelnemende clubs en onder 100 leden van de
twee controleclubs. De deelnemers hebben, vergeleken met de
controlegroep, gedragswinst geboekt: drie frequent uitgevoerde
gedragingen werden energiezuiniger uitgevoerd (sluiten van de
overgordijnen, korter douchen en gebruik van de stand-by-functie);
aanbrengen van meer energiezuinige voorzieningen; een verbetering in
de achtergronden van de houding en gedragsintentie t.a.v.
energiebesparing; binnen de club werd er meer over energiebesparing
gesproken.
- De deelnemers beoordeelden het "E-games"-programma positief, evenals
de informatie in het werkboek en de teambesprekingen. Het programma
als geheel werd leerzaam en nuttig gevonden en bovendien tamelijk
effectief, plezierig en goed.
- Ook de teamcaptains stonden positief tegenover het werkmateriaal
(verzorgd en compleet). De voorgenomen opzet van de bijeenkomsten
bleek niet altijd uit de verf te zijn gekomen; in de praktijk gaf men
een eigen invulling aan de bijeenkomsten en aan de wijze van
verzamelen van de meetgegevens. De captains waren positief over de
sfeer en het verloop van de bijeenkomsten.
- De deelnemers hebben zich vrijwillig aangemeld voor het project. Dus
alleen mensen die al geĂŻnteresseerd waren in het thema milieu hebben
deelgenomen.
- Een opmerkelijke nevenuitkomst van de "E-games" is dat het merendeel
van excessief energieverbruik wordt veroorzaakt door gebruik van
energieverslindende apparaten.
- Problemen die opgetreden zijn:
- De werving van clubs, teamcaptains en sponsors verliep moeizaam
- Het kostte veel moeite om de meetgegevens te verzamelen en te
verwerken; ook de winterstop gooide roet in het meten
- Te trage feedback verminderde de competitie
- Het bleek erg moeilijk om de aandacht van jongeren vast te houden.
- Vervolg: het is nog onbekend of het project wordt voortgezet
- Opschaling: Het projectteam ziet drie directe mogelijkheden om de
"E-games" op te schalen: "E-games" met korfbalclubs in de regio
Zuidwest (Zeeland en Zuid-Holland); individuele "E-games" voor leden
van de Watersportbond in dezelfde regio; "E-games" met teams van
jeugdleden van de Hockeybond.
Aanbevelingen voor toekomstige projecten
- Minder nadruk op meten maakt het "verplichte" deel van het programma
minder zwaar.
- Meer competitie maakt het spelen spannender.
- Meer communicatie geeft een groter gevoel van succes bij alle
betrokkenen.
- Meer aandacht voor energieverslindende apparaten (tips) maakt
besparen gemakkelijker
- Laat de teamcaptains hun eigen team samenstellen. Dit bevordert de
motivatie en het algehele resultaat op deelnemersniveau.
- Meer aandacht voor de programmatuur voor het vaststellen van het
besparingspercentage.
- Aan de deelnemers zou een productaanbod voor groene stroom gedaan
kunnen worden.
aanvragen Resultaten en aanbevelingen Sporters sparen energie
Novem