de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
8 april 2004 AFP 2004-253 M
Onderwerp
Reductie administratieve lasten bedrijfsleven 2003-2007
In het Hoofdlijnenakkoord is vastgelegd dat de administratieve lasten voor het
bedrijfsleven in deze kabinetsperiode structureel met een kwart moeten afnemen.
In de brief van 8 april 2004 presenteert het kabinet zijn plan van aanpak om die
doelstelling te realiseren. In deze brief van gelijke datum wordt gerapporteerd
over de invulling van de reductiedoelstelling door het ministerie van Financiën
met betrekking tot de administratieve lasten voor het bedrijfsleven.
Inleiding
De problematiek van de administratieve lasten is voor Financiën met name op
fiscaal terrein al geruime tijd een punt van aandacht. De afgelopen tien jaar
zijn talrijke maatregelen gerealiseerd zoals die met betrekking tot de
bewaarplicht en de voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting, met als resultaat
belangrijke reductie van administratieve lasten. Al langer lopende projecten
zoals WALVIS/SUB en ICT-oplossingen zoals elektronische aangiften kunnen ook
worden genoemd. Voorts wijzen wij op de rapportage van 17 april 2002 (kamerstuk
TK 2001-2002, 28346) over verlichting van administratieve lasten voor het
bedrijfsleven.
Met de in het Hoofdlijnenakkoord vastgelegde doelstelling komt het terugdringen
en onder controle houden van de administratieve lastendruk in een nieuwe fase.
In het licht van het bovenstaande moet hierbij worden gewezen op de
reductieresultaten die in de afgelopen periode zijn behaald. Deze zijn niet
gering. Fiscale maatregelen in de periode 1995-2002 hebben geleid tot een bruto
reductie van ¤ 320 mln. (netto ¤ 300 mln.). Bij het tot stand komen van deze
resultaten heeft de (gemengde) Commissie Van Lunteren steeds een belangrijke rol
gespeeld. In deze commissie zijn vertegenwoordigd het bedrijfsleven, de
vakorganisaties, het ministerie van Financiën, andere betrokken departementen en
de Belastingdienst. Ook voor de invulling van de nieuwe taakstelling is de
Commissie Van Lunteren gevraagd bij te dragen in de vorm van het aandragen van
ideeën en het leveren van expertise en contra-expertise. Dit proces heeft
geresulteerd in een nieuwe nulmeting per 31 december 2002 en in nieuwe
afwegingen en voornemens op fiscaal terrein.
Een zelfde proces heeft plaatsgevonden op het terrein van het toezicht op de
financiële markten. Dit heeft geresulteerd in een nulmeting per 31 december
2002 alsmede tot de ontwikkeling van voorstellen ter reductie van de
administratieve lasten. In de Gemengde Commissie Administratieve Lasten
Financiële Markten zijn naast het ministerie van Financiën vertegenwoordigd de
financiële toezichthouders en marktpartijen (banken, verzekeraars,
effecteninstellingen, beleggingsinstellingen en financiële intermediairs).
Hierna wordt ingegaan op de nulmetingen en de gemaakte afwegingen. Het overzicht
van de al gerealiseerde reductie en de in voorbereiding en ontwikkeling zijnde
voornemens voor de periode 2003-2007 is opgenomen in een bijlage bij deze brief.
Nulmeting
Vanaf 1994 zijn in het kader van de inspanningen van de Commissie Van Lunteren
stelselmatig de administratieve lasten voor het bedrijfsleven van de fiscale
wet- en regelgeving door middel van zogenoemde nulmetingen in beeld gebracht.
Deze nulmetingen zijn verricht met behulp van het Standaardkostenmodel Fiscale
Administratieve Verplichtingen. Met het oog op de reductiedoelstelling voor
administratieve lasten van het Hoofdlijnenakkoord is door het EIM een integrale
actualisering van de fiscale nulmetingen uitgevoerd naar de stand per 31
december 2002. Daarnaast zijn enkele nog ontbrekende nulmetingen afgerond. Uit
de door het EIM uitgevoerde metingen blijkt dat de administratieve lasten van
fiscale wet- en regelgeving (inclusief douanewet- en regelgeving en inclusief de
factuurplicht van de omzetbelasting) naar het niveau van 31 december 2002 ¤ 3627
mln. bedragen. De Commissie Van Lunteren heeft de uitkomsten van deze
nulmetingen getoetst en akkoord bevonden. Ook op het terrein van het toezicht op
de financiële markten zijn de administratieve lasten voor het bedrijfsleven per
31 december 2002 in kaart gebracht. Cap Gemini heeft de administratieve lasten
van de wet- en regelgeving met betrekking tot het toezicht op de financiële
markten onderzocht. Deze administratieve lasten bedragen per 31 december 2002 in
totaal ¤ 698 mln.
overzicht nulmetingen administratieve lasten per 31-12-2002 (mln. ¤)
Fiscaal
Inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting 834
Loonbelasting en afdrachtvermindering 730
Omzetbelasting inclusief ¤ 971 mln. 1428
BTW-facturering
Douane en Accijnzen 243
Algemene en bijzondere fiscale wetten 392
Subtotaal 3627
Toezicht financiële markten
Gedragstoezicht 398
Prudentieel toezicht 161
Integriteittoezicht 64
Wet financiële betrekkingen buitenland 75
Subtotaal 698
Totaal 4325
De thans beschikbare nulmetingen dienen verschillende doelen. Zij zijn geschikt
om de ontwikkeling van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven te
blijven monitoren. Zij vormen tevens de basis voor het doorrekenen van de
administratieve lasteneffecten. Bij het invulling geven aan de doelstelling van
het Hoofdlijnenakkoord op het punt van de administratieve lasten hebben de
nulmetingen bovendien een extra functie gehad. De nulmetingen maken namelijk
zichtbaar waar de administratieve lasten van het ministerie van Financiën
relatief zwaar drukken. Deze aangrijpingspunten zijn systematisch bezien op de
mogelijkheid om te komen tot reductie.
Met betrekking tot de opzet van de nulmetingen wordt hierna nader ingegaan op
herkomst van de regelgeving en op de administratieve lasten met een gemengd
karakter.
Herkomst regelgeving
In de onderzoeksresultaten is een verdeling aangebracht in administratieve
lasten naar herkomst van de regelgeving (A-, B- en C-categorie). Administratieve
lasten uit de A-categorie komen voort uit internationale (vooral Europese)
regelgeving die onverkort moet worden opgenomen in de nationale regelgeving
(lees: implementatie van richtlijnen zonder nationale beleidsvrijheid) en zijn
daarmee zeer beperkt wat betreft reductiemogelijkheden. Administratieve lasten
uit de B-categorie vloeien voort uit Europese regelgeving maar de invulling van
de verplichtingen wordt overgelaten aan de nationale wetgever. Administratieve
lasten uit de C-categorie berusten alleen op Nederlandse wetgeving. In
onderstaand overzicht is aangegeven hoe de herkomst van de regelgeving is per
wetgevingsblok op het fiscale terrein en op het terrein van het toezicht op de
financiële markten.
overzicht herkomst regelgeving
Administratieve A- B- C-
lasten per categoriecategoriecategorie
31-12-2002
Inkomstenbelasting en 834 mln. 0% 0% 100%
vennootschapsbelasting
Loonbelasting en afdrachtvermindering 730 mln. 0% 0% 100%
Omzetbelasting 1428 mln. 85% 14% 1%
Douane en Accijnzen 243 mln. 42% 47% 11%
Algemene en bijzondere fiscale wetten 392 mln. 2% 1% 97%
Subtotaal fiscaal 3627 37% 9% 54%
Gedragstoezicht 398 mln. 53% 1% 46%
Prudentieel toezicht 161 mln. 0% 85% 15%
Integriteittoezicht 64 mln. 10% 81% 9%
Wet financiële betrekkingen 75 mln. 0% 100% 0%
buitenland
Subtotaal toezicht op financiële 698 31 % 39 % 30 %
markten
totaal 4325 mln. 36% 13% 51%
Gemengde administratieve lasten
Voor een aantal grote blokken wetgeving doet zich het verschijnsel voor van
menging van administratieve procedures die bedrijfseigen zijn met
administratieve verplichtingen die de overheid aan het bedrijfsleven oplegt. Bij
de nulmetingen die in het verleden op fiscaal terrein zijn uitgevoerd is door
het EIM in samenspraak met deskundigen steeds getracht te komen tot een
toedeling van deze gemengde administratieve lasten. Voor de blokken fiscale
regelgeving waarvoor geldt dat bepaalde daaruit voortvloeiende verplichtingen
hand in hand gaan met administratieve processen die niet van fiscale oorsprong
zijn, betreft het vaak administratief verkeer tussen bedrijven onderling of
tussen bedrijven en particulieren. De meest in het oog springende gevallen
betreffen het blok inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting, het blok
omzetbelasting en het blok algemene en bijzondere wetten. In het eerste geval
gaat het om het voeren van een boekhouding en het maken van jaarrekeningen, in
het tweede geval om het sturen van een factuur naar een afnemer of het ontvangen
van een factuur van een leverancier en in het derde geval om het door banken en
verzekeringsmaatschappijen informeren van cliënten.
Op het punt van het voeren van een boekhouding gaat het om een inhoudelijke
verplichting voor het bedrijfsleven. Vervolgens is de scheidslijn voor de
splitsing van commerciële en fiscale verplichtingen zo gelegd dat de
administratieve lasten zijn gemeten "na afsluiting van de
grootboekadministratie". Vervolgens is de fiscale tijdsbesteding toegerekend aan
de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting. De boekhoudverplichting en
de verplichtingen op grond van de Wet op de jaarrekening blijven voor deze
belastingen dus buiten beschouwing.
Met betrekking tot de facturering in de omzetbelasting zijn de gemengde kosten
van de facturering in het onderzoek voor de nulmeting vastgesteld en is in
overleg met het in de Commissie Van Lunteren vertegenwoordigde bedrijfsleven een
splitsing aangebracht in een bedrijfseigen deel van de factuur en een
administratieve lasten deel.
In het derde geval gaat het om het bepalen van de administratieve lasten
verbonden aan renseigneringsverplichtingen van banken en
verzekeringsmaatschappijen. Hierbij is in overleg met het in de Commissie Van
Lunteren vertegenwoordigde bedrijfsleven gekozen voor een aanpak waarbij de
kosten van het jaarlijkse cliëntenoverzicht voor de helft zijn meegenomen.
Ook voor wat betreft de wet- en regelgeving voor het toezicht op de financiële
markten is sprake van administratieve lasten met een gemengd karakter. Dit wordt
veroorzaakt doordat (financiële) marktpartijen meestal grootschalige en
geïntegreerde administratieve processen hebben die niet of nauwelijks kunnen
worden gescheiden van de informatieverplichtingen uit wet- en regelgeving. In de
nulmeting van het toezicht op de financiële markten zijn conform de afspraak in
de Gemengde Commissie deze lasten volledig toegerekend aan door de overheid
opgelegde informatieverplichtingen.
Afwegingen mogelijke reductie administratieve lasten
Met betrekking tot het afwegingsproces op fiscaal terrein kan het volgende
worden opgemerkt. Op dit terrein geldt een uitgangspositie waarbij het
zogenoemde laaghangende fruit al in de afgelopen tien jaar is geplukt. Ook bij
de Belastingplannen 2003 en 2004 is een forse reductie gerealiseerd. Op de
belastinguitgaven in de loon- en inkomstenbelasting en de afdrachtverminderingen
is daarbij bijvoorbeeld een administratieve lasten reductie van bijna 35% tot
stand gebracht. De geïnventariseerde mogelijke verdere reducties die in de
Commissie Van Lunteren zijn besproken, waren daarom vrij ingrijpend. Zij
betroffen veelal afschaffing van bestaande fiscale regelingen. Ook bij een
budgettair neutrale aanpak heeft dit meestal zodanige nadelen voor het
bedrijfsleven, dat die nadelen het voordeel van vermindering van administratieve
lasten overschaduwen. Om die reden is afschaffing van fiscale aftrekken van
verschillende aard, van afdrachtverminderingen en van belastingen in hun geheel
wel besproken maar niet in de voornemens opgenomen. In de Commissie Van Lunteren
is, in gezamenlijkheid tussen overheid en bedrijfsleven, geconstateerd dat
ingrijpende fiscale verschuivingen op onvoldoende draagvlak kunnen rekenen als
daarmee niet meer dan relatief bescheiden administratieve lastenreducties kunnen
worden gerealiseerd. Het plan van aanpak zoals hierna beschreven richt zich
vooral op het verder gaan op het pad dat de afgelopen jaren tot een omvangrijke
reductie heeft geleid. Die aanpak betreft het zoveel mogelijk benutten van
informatie- en communicatietechnologie. Het gaat hier om ingrijpende
aanpassingen die vaak een lange voorbereidingstijd vergen. Bij deze aanpassingen
worden de grenzen van de mogelijkheden ook bepaald door de noodzakelijke
investeringskosten en door de capaciteit van de Belastingdienst. Een en ander
betekent dat de inzet ook is gericht op resultaten na de periode 2003-2007.
Ten behoeve van de uitwerking van de kabinetsbrede afspraken inzake de reductie
van administratieve lasten zijn op het beleidsterrein van het toezicht op de
financiële markten ingesteld een bestuurlijke Gemengde Commissie, een
projectgroep en werkgroepen met marktpartijen en financiële toezichthouders. In
deze projectstructuur is uitvoering gegeven aan de ontwikkeling van zo concreet
mogelijke reductievoorstellen. De reductievoorstellen die door de Gemengde
Commissie zijn geadviseerd worden door alle betrokken partijen zowel wenselijk
als haalbaar geacht. In de Gemengde Commissie vindt nog een nadere afweging
plaats ten aanzien van enkele verdergaande reductievoorstellen waaraan meer
haken en ogen zitten. Er is naar gestreefd om voor iedere relevante doelgroep
van onder toezicht gestelden c.q. wetgebied een reductievoorstel te
ontwikkelen.
Plan van aanpak reductievoorstellen
Fiscaal terrein
Zoals wij hiervoor hebben aangegeven is op fiscaal terrein al een tiental jaren
een proces aan de gang waarbij het reduceren van administratieve lasten voor het
bedrijfsleven een speerpunt van beleid is. De nulmeting naar het niveau van
31-12-2002 heeft daarom plaatsgevonden op een moment waarop het dossier
administratieve lasten op verschillende punten "onderhanden werk" betreft. Een
van de belangrijkste reducties uit dit "onderhanden werk" betreft de
samenvoeging van de heffing van de loonbelasting en de premies voor de
werknemersverzekeringen die samen met ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid tot stand wordt gebracht.
Uitgaande van de nulmeting per 31-12-2002 zijn inmiddels al veel
reductiemaatregelen gerealiseerd. Het gaat hierbij voornamelijk om
belastingplannen en andere wettelijke maatregelen (besluiten en ministeriële
regelingen daaronder begrepen) die na 31-12-2002 zijn tot stand gebracht.
Een overzicht per fiscaal wetgevingsblok van de stand voor de jaren 2003 en 2004
laat het volgende beeld zien.
overzicht maatregelen op fiscaal terrein 2003-2004
AdministratieveReductie ReductieVerzwaring Reductie
lasten per 2003 2004 2003-20042003-2004 in %
31-12-2002 in ¤ in ¤ in ¤ bruto netto
Inkomstenbelasting
en
vennootschapsbelasting 834 mln 21,5 mln 27,3 mln 1,75 mln 5,9% 5,6%
Loonbelasting en
afdrachtvermindering 730 mln51,05 mln 27,45 mln 12,25 mln 10,8% 9,1%
Omzetbelasting 1428 mln 16,0 mln 25,0 mln 0,25 mln 2,9% 2,9%
Douane en Accijnzen 243 mln 0,05 mln 24,5 mln 0 mln 10,1% 10,1%
Algemene en
bijzondere wetten 392 mln 2,1 mln 1,95 mln 1,0 mln 1,4% 0,8%
totaal 3627 mln 90,7 mln 106,2 mln 15,35 mln 5,4% 5,0%
De aanpak van de reductie in de komende periode tot en met 1 januari 2007
bestaat uit voorgenomen maatregelen van verschillende aard. In de eerste plaats
gaat het om maatregelen die al in voorbereiding zijn of op korte termijn in 2004
in voorbereiding zullen worden genomen. Het gaat daarbij vaak om
wetgevingsvoorstellen die niet of niet alleen op grond van de beoogde
administratieve lasten reductie worden nagestreefd. De belangrijkste voorstellen
uit een oogpunt van reductie van administratieve lasten zijn in deze categorie
de eerdergenoemde samenvoeging van loonbelasting en premies voor de
werknemersverzekeringen en de verbetervoorstellen met betrekking tot de WOZ.
Vervolgens zijn voorstellen geformuleerd die nog een ontwikkelingstijd vergen
maar naar verwachting wel binnen deze kabinetsperiode tot reductie kunnen
leiden. Beide categorieën maatregelen zijn samengevat in onderstaande tabel.
Overzicht in voorbereiding en ontwikkeling zijnde maatregelen op fiscaal terrein
Adminis-tratiReductie inReductie in Reductie in
lasten pervoorbereidinontwikkelinvoorbereiding/ontwikkeling
31-12-2002 zijnde zijnde zijnde
maatregelenmaatregelen maatregelen
in ¤ in ¤ in %
Inkomstenbelasting en
vennootschapsbelasting 834 mln. 0 mln. 0 mln. 0 %
Loonbelasting en
afdrachtvermindering 730 mln. 184,9 mln. 0 mln. 25,3 %
Omzetbelasting 1428 mln. 10,0 mln. 0 mln. 0,7 %
Douane en Accijnzen 243 mln. 0 mln. 0 mln. 0 %
Algemene en bijzondere wetten 392 mln. 7,8 mln. 24,3 mln. 8,2 %
totaal 3627 mln. 202,7 mln. 24,3 mln. 6,3 %
Voor de langere termijn zijn er perspectieven voor verdere reducties. Deze
reducties voorzien wij op terreinen als douane, accijnzen en de
aangifteproblematiek in het algemeen. ICT-oplossingen in combinatie met
standaardisering zullen daarbij de rode draad zijn. Verzwaringen zijn op fiscaal
terrein niet voorzien.
Toezicht op de financiële markten
De reductie bij het toezicht op de financiële markten zal worden gerealiseerd op
de beleidsterreinen gedragstoezicht (ca. ¤ 94 mln.), prudentieel toezicht (ca. ¤
49 mln.), toezicht op integriteit (ca. ¤ 28 mln.) en de Wet financiële
betrekkingen buitenland (ca. ¤ 38 mln.). De geplande fasering van deze reducties
is: 2003 ¤ 55 mln., 2004 ¤ 33 mln, 2005 ¤ 111 mln, 2006 ¤ 9 mln en 2007 ¤ 1 mln.
Enkele grote reductievoorstellen zijn:
- aanpassing van de vorm van de Financiële Bijsluiter (FB) door deze
bijvoorbeeld alleen elektronisch en op aanvraag te verstrekken. Daarnaast kan de
FB worden verkort en gestandaardiseerd. Streefwaarde voor reductie is 40% onder
voorbehoud dat de uitkomsten van de evaluatie van de FB in 2004 dit toelaten;
- verminderen van het aantal en de frequentie van
solvabiliteitsrapportages voor kredietinstellingen;
- beperken van de frequentie van het bijdragemodel (self assessment)
voor effecteninstellingen;
- alleen apert ongebruikelijke (c.q. verdachte) transacties melden;
- nieuw rapportagekader voor de Wet financiële betrekkingen buitenland
(steekproefsgewijze en geaggregeerde rapportage, die beter aansluit op eigen
bedrijfsadministratie en niet langer via banken verloopt).
Uitgangspunt bij het toezicht op de financiële markten is goed en efficiënt
toezicht, waarbij nieuwe administratieve lasten in een vroegtijdig stadium
zoveel mogelijk worden voorkomen of beperkt. Belangrijk aandachtspunt is wel dat
voor het toezicht op de financiële markten de voorziene toename van
administratieve lasten na 31 december 2002 thans wordt geschat op ca. ¤ 100 mln.
als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving zoals onder meer het toezicht op
financiële dienstverlening, accountants en trustkantoren alsmede de uitbreiding
van de identificatieplicht naar juridische beroepsgroepen (zie ook onderstaand
overzicht). Het voornemen is om op het terrein van het financiële toezicht in de
Gemengde Commissie nog aanvullende reductievoorstellen te ontwikkelen.
Overzicht maatregelen op het terrein van het toezicht op financiële markten
AdministratieReductie Verwachte Netto Reductie
toename reductie
lasten per 2003-2007 2003-2007 in %
2003-2007 2003-2007
31-12-2002 in ¤
in ¤ in ¤ Bruto netto
Gedragstoezicht 398 mln. 94 mln. 76 mln. 18 mln. 23,6 % 4,5 %
Prudentieel
toezicht 161 mln. 49 mln. 0 mln. 49 mln. 30,4 % 30,4 %
Integriteitstoezicht 64 mln. 28 mln. 21 mln. 7 mln. 43,8 % 10,9 %
Wet financiële
betrekkingen
buitenland 75 mln. 38 mln. 0 mln. 38 mln. 50,7 % 50,7 %
Totaal 698 mln. 209 mln. 97 mln. 112 mln. 30,0% 16,0 %
Reductiedoelstelling
De bijdrage die het ministerie van Financiën levert aan de reductiedoelstelling
van het Hoofdlijnenakkoord blijkt uit navolgend totaaloverzicht van bruto
gerealiseerde reducties en nog te realiseren reducties. Deze reducties zijn
tevens opgenomen in bijlage 1 van het plan van aanpak administratieve lasten
reductie bedrijven 2003-2007 (brief van de minister van Financiën en de minister
van Economische Zaken van 8 april 2004).
Overzicht bruto reductie
Administratieve Bruto Bruto
lasten per reductie reductie
31-12-2002 2003-2007 in 2003-2007
---
fiscale
regelgeving 3627 mln. 424 mln. 11,7 %
Financiële
toezicht-regelgeving 698 mln. 209 mln. 30,0 %
Totaal 4325 mln. 633 mln. 14,6 %
De Minister van Financiën,
Drs. G. Zalm
De Staatssecretaris van Financiën,
Mr. Drs. J. Wijn
Bijlage: overzicht maatregelen 2003-2007
Overzicht van alle (voor een deel al gerealiseerde) reductieplannen met een
omvang van meer dan 1 miljoen euro en alle (voor een deel gerealiseerde)
verzwaringen.
OVERZICHT VERMINDERINGEN EN VERZWARINGEN ADMINISTRATIEVE LASTEN
Effect vermindering voor Maatregel Vermin- Verzwa-ringen
ondernemer deringen
in mln.¤ in mln.¤
Algemeen
Afschaffen eis Via Belastingplan 2003,
accountantsverklaring voor Wijziging van de
de willekeurige afschrijving inkomstenbelasting en de
en de vennootschapsbelasting
milieu-investeringsaftrek,
vervallen afgifte
fietsverklaring en vervallen
controle fietsgedrag 21,5
Elektronische winstaangifte Via Belastingplan 2004,
door ondernemer in plaats Wijziging van de
van papieren aangifte, inkomstenbelasting en de
vervallen scholingsaftrek en vennootschapsbelasting
aflopen pakket
filmmaatregelen 27,3 1,75
Afschaffen Via Belastingplan 2003,
afdrachtverminderingen, Wijziging van de loonbelasting
afschaffen premiesparen, en de Wet vermindering afdracht
afschaffen loonbelasting en premie voor de
feestdagenregeling volksverzekeringen
(gedeeltelijk heringevoerd
m.i.v. 2004) 51,0 0,25
Vereenvoudiging behandeling Belastingplan 2004, Wijziging
woon-werkverkeer en van de loonbelasting en de Wet
vervallen vermindering afdracht
afdrachtvermindering loonbelasting en premie voor de
scholing non-profit volksverzekeringen 27,5 12,0
Invoering elektronische Belastingplan 2004,
aangifte omzetbelasting omzetbelasting 25,0
Vervallen belastingafdracht Implementatie richtlijn
voor elektronische diensten e-commerce (omzetbelasting)
naar derde-landen 16,0
Vervallen bepaalde Belastingplan 2003, overige
bunkerverklaringen bij fiscale wetten
accijns, aanscherping
stimulering
warmtekrachtkoppeling en
afschaffen verplichte
procesvertegenwoordiging 2,1 0,35
Vervallen Belastingplan 2004, overige
stimuleringsregeling fiscale wetten
laagzwavelige brandstof en
omzetting brandstofbelasting
in tariefmaatregel 2,0 1,0
Wetsvoorstel WALVIS (uniform Wetsvoorstel Walvis/SUB
loonbegrip) en samenvoeging
heffing loonbelasting en
premies voor de
werknemersverzekeringen 180,0
Wegvallen werkgeverslasten Wetsvoorstel basisvoorziening
door afschaffing kinderopvang
afdrachtvermindering
kinderopvang 2,9
Minder aangiften loonheffing Wijziging Wet op de
door vermindering van het loonbelasting 1964
aantal inhoudingsplichtigen
(via de fiscale eenheid) 2,0
Minder administratie door Vereenvoudiging Besluit
collectieve in plaats van uitsluiting aftrek
individuele aanpak van omzetbelasting 1968
personeelsverstrekkingen 10,0
Vereenvoudiging Wijziging van het Douanebesluit
douaneprocedures door het en de Douaneregeling
gebruik van elektronische
gegevensuitwisseling en door
het vervallen van
verklaringen 24,5
Vereenvoudigingen Wijzigingen Algemene wet inzake
inningsproces, jaaraangiftes rijksbelastingen en
met voorlopige betalingen en Invorderingswet en herziening
stroomlijning procedures van WBM
de Wet belastingen op
milieugrondslag (WBM) 4,4
Vereenvoudigingen Wet Wetsvoorstel
waardering onroerende zaken verbetervoorstellen WOZ
(WOZ) 3,4
Versnellen van procedures en Restant uitvoeringsmaatregelen
vereenvoudiging van Kamerstukken II, 2001-2002,
formulieren 28346 * 10,0
Inkomstenbelastingaangiften Wijziging uitvoeringspraktijk
aanbieden in aangepaste vorm via proefopstelling
ten behoeve van successiememorie via F-biljet
verplichtingen in het kader
van het successierecht 10,0
Successieaangiften aanbieden Wijziging uitvoeringspraktijk
in aangepaste vorm ten via proefopstelling
behoeve van conserverende conserverende aanslag
aanslag in het kader van het (Successiewet)
successierecht 2,0
Opheffen Wijziging
uitzonderingssituatie motorrijtuigenbelasting voor
motorrijtuigenbelasting door autobussen
invoering
houderschapsbelasting voor
bedrijven die autobussen
exploiteren 1,0
Financiële instellingen
Vervallen verplichte Vervallen verplichting in
uitreiking dividendnota's artikel 9, eerste lid, van de
voor instellingen die Wet op de dividendbelasting
dividend uitkeren 1965 1,3
Beperken frequentie en Toezichtpraktijk Wet toezicht
mogelijke aanpassingen van effectenverkeer
het bijdragemodel (self
assessment) voor
effecteninstellingen 13,7
Beperken aantal insiders in Amvb en nadere regelgeving Wet
complianceregeling op het financieel toezicht 5,5
Afschaffen verplichte Amvb Wet toezicht
aanbieding biedingsbericht effectenverkeer 2,7
Beperken frequentie meldingen Amvb Wet toezicht
beurstransacties effectenverkeer 2,7
Elektronische inwinning van Toezichtpraktijk Wet toezicht
inlichtingen effectenverkeer 1,4
Vereenvoudiging Amvb Wet toezicht
vergunningaanvraag voor beleggingsinstellingen
beleggingsinstellingen 4,1
Minder tijd nodig voor Financiële Bijsluiter (onder
opstellen en beschikbaar voorbehoud van uitkomst
stellen Financiële Bijsluiter evaluatie van de Financiële
Bijsluiter) 56,4
Informatie Besluit Amvb Wet financiële
Kredietaanbiedingen dienstverlening
elektronisch beschikbaar
stellen 2,7
Verkorting van de Regels Novaa
bewaarplicht accountants van
10 naar 5 jaar 1,6
Terughoudend zijn met nieuwe Toezichtpraktijk Wet toezicht
rapportages en wijzigingen in kredietwezen
rapportages voor
kredietinstellingen 19,5
Verminderen aantal Amvb Wet op het financieel
rapportages voor toezicht
kredietinstellingen 13,0
Ontwikkelen van nieuw, op Toezichtpraktijk Wet toezicht
internet gebaseerd kredietwezen
rapportage-tool voor
kredietinstellingen 2,6
Verbeteren software, Toezichtpraktijk Wet toezicht
elektronische handtekening verzekeringsbedrijf en Wet
voor assurantiemaatschappijen toezicht
natura-uitvaartverzekeringsbedrijf. 1,2
Minder beleggingsinstellingen Wet toezicht
die moeten rapporteren beleggingsinstellingen 11,8
Alleen apert ongebruikelijke/ Wet melding ongebruikelijke
verdachte transacties melden transacties 21,1
Versoepelen identificatie- en Wet identificatie bij
verificatieplicht bij dienstverlening
dienstverlening 1,2
Inperken gebruik watchlist Sanctiewet 2,0
DNB-tools voor financiële Toezichtpraktijk Wet inzake de
rapportageverplichtingen geldtransactiekantoren
geldtransactiekantoren 1,2
Minder tijd nodig voor Nieuw rapportagekader DNB voor
rapportages voor de Wet Wfbb
financiële betrekkingen
buitenland (Wfbb) 37,7
Extra rapportages Nieuwe regelgeving
gedragstoezicht: Wet financiële
dienstverlening, Wet toezicht
op accountants en
effectentypisch gedragstoezicht 76,0
Extra rapportages Nieuwe regelgeving
integriteittoezicht: toezicht
op trustkantoren en uitbreiding
identificatieplicht juridische
beroepsgroepen 21,0
* De onderwerpen van de lijst bij de brief van 17-4-2002 inzake verlichting van
administratieve lasten voor het bedrijfsleven (kamerstuk 28346) zijn voor een
deel inmiddels gerealiseerd of expliciet opgenomen in de onderwerpen van de
onderhavige lijst. Een aantal onderwerpen is nog in ontwikkeling. Deze laatste
onderwerpen zijn hier samengevat als "restant uitvoeringsmaatregelen".
---
In de tabel zijn de oorspronkelijk aan de Tweede Kamer gemelde cijfers voor
Walvis/SUB (prijspeil 2000) opgenomen. Binnenkort worden aan de Tweede Kamer
geactualiseerde cijfers gemeld.
Ministerie van Financiën