Publicaties TNS NIPO onderzoek
8 april 2004
Twee op vijf Nederlanders schuiven aan voor Paasontbijt
Ruim éénderde van de Nederlanders gaat komend weekend aanzitten
bij het Paasontbijt (37%). Nog eens 29 procent gaat een bezoek aan
familie brengen en de kerken kunnen uitzien naar een bezoek van
één op de vijf Nederlanders in de leeftijd van 18 jaar en ouder
(20%). Het traditionele "eieren verven" en "eieren zoeken" wordt
door achttien procent van de Nederlanders ondernomen. Dit en meer
blijkt uit het Paasonderzoek dat TNS NIPO onder ruim 1.100
Nederlanders heeft uitgevoerd.
Net als met Sinterklaas en Kerst is er weer volop snoepgoed in de
winkels te verkrijgen. Hiervan zijn de chocolade eieren favoriet,
74 procent van de Paasvierders koopt deze rond Pasen, gevolgd door
het Paasbrood (62%) en gewone eieren (33%) om wel of niet zelf te
versieren. Het bedrag dat men gemiddeld zegt uit te geven aan de
Paasviering is ongeveer ¤ 50,-.
Van de Nederlanders vindt 58 procent de Paasdagen "leuk", 60
procent vindt Pasen "niet onzinnig" en 56 procent vindt het "echte
familiedagen". Wel vindt 45 procent van de Nederlanders Pasen "te
commercieel".
Bij Pasen denken de meeste mensen aan een religieus feest. Daarna
volgt de associatie met de eieren en de Paashaas. Een enkeling
denkt bij Pasen ook aan het begin van het voorjaar.
C0521 | Methode: TNS NIPObase | Het veldwerk heeft plaatsgeonden
van 1 tot en met 6 april 2004. In totaal zijn 1.126 Nederlanders
van 18 jaar en ouder ondervraagd (n=1.126).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden.
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Wiene Klasema
(tel: 020 522 54 96).
TNS NIPO