Fontys


donderdag 8 april 2004

Fontys Pedagogisch Technische Hogescholen gevisiteerd

Fontys Pedagogisch Technische opleidingen van wisselende kwaliteit

De Fontys PTH opleidingen in Eindhoven en Zwolle zijn goed en ruim voldoende, de opleiding in de randstad vertoont tekortkomingen. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde kwaliteitsonderzoek dat in opdracht van de HBO-raad is uitgevoerd.

Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Eindhoven De PTH Eindhoven heeft een goed resultaat behaald in deze visitatie. Van de 25 beoordeelde aspecten zijn volgens de visitatiecommissie er twee goed, 20 aspecten zijn voldoende en slechts drie aspecten zijn onvoldoende. De commissie trof bij deze opleiding betrokken en enthousiaste medewerkers, die samen voortvarend een nieuwe koers uitzetten. Vanaf 2002 werken ze aan de implementatie van een nieuw opleidingsconcept bestaande uit een flexibel opleidingssysteem en geheel nieuwe curricula. Een sterk punt vindt de commissie de externe gerichtheid van het instituut. De goede contacten met de scholen en het bedrijfsleven versterken de beroepsgerichtheid van de opleidingen en door het werkplekleren is de betrokkenheid van het werkveld bij het instituut aanzienlijk vergroot. De commissie doet aanbevelingen voor de verdere ontwikkeling van het nieuwe opleidingsconcept, het rendementsbeleid, het toetsbeleid en de kwaliteitszorg.

Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Eindhoven verzorgt zeven technische tweedegraads lerarenopleidingen in voltijd, deeltijd en duaal. Dit zijn Bouwkunde, Bouwtechniek, Beschermings- en Afwerkingstechnieken, Consumptieve Techniek, Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde, Mechanische Techniek en Motorvoertuigentechniek.

Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Zwolle De PTH Zwolle krijgt een overwegend positieve beoordeling van de visitatiecommissie. Van de 25 beoordeelde aspecten scoort de hogeschool 21 voldoendes en 4 onvoldoendes. De PTH heeft volgens de commissie een redelijk innovatieve visie op werkveld, beroep en didactiek. De balans tussen beroep en vak staat in de samenwerking tussen instituut, onderwijswerkveld en bedrijfsleven voorop. De PTH streeft naar uitdagend en activerend onderwijs. De visitatiecommissie is positief over de integratie van vak, beroep en maatschappelijke verantwoordelijkheid in de afstudeerscriptie. Ook het werkveld is positief over het functioneren van afgestudeerden. De studenten zijn positief over het opleidingsklimaat, zij noemen kleinschaligheid, goed contact tussen studenten onderling en met docenten, betrokkenheid, flexibiliteit bereikbaarheid, vakbekwaamheid en beroepsgerichtheid van docenten, klantvriendelijkheid door maatwerk voor studenten en innovatieve gerichtheid. Implementatie van de onderwijsvisies kan volgens de commissie verbeterd worden door goede interne en extern afstemming en samenwerking. De commissie adviseert verbetering van de voorlichting over de verschillende opleidingstrajecten, studenten beter voor te bereiden op werken in het vmbo, en het vak en de beroepscomponent in het curriculum beter te integreren.

Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Zwolle verzorgt tien technische tweedegraads lerarenopleidingen in voltijd, deeltijd of duaal. Dit zijn de opleidingen Bouwkunde en bouwtechniek, Consumptieve Techniek, Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Mechanische Techniek, Motorvoertuigentechniek, Techniek, wiskunde, Natuurkunde.

Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Amsterdam/Rotterdam De PTH Amsterdam/Rotterdam scoort op een groot aantal punten onder de maat van de visitatiecommissie. De commissie constateert bij het docententeam veel inzet, motivatie en arbeidssatisfactie. De studenten noemen als sterke punten van de opleidingen de kleinschaligheid en flexibiliteit en de mogelijkheid om individuele wensen ingewilligd te krijgen. Er is een goede visie op de ontwikkelingen in het werkveld en het beroep. Het zelfontwikkelde 'Rammerdamse' onderwijsmodel baseert zich op zes centrale elementen; de learning community, de student als ontwerper van zijn eigen loopbaan, opleiding is groot in kleinschaligheid, de praktijk die de competenties en eindtermen bepaalt, de beroepsgerichte werkvormen en de didactische structuur van de onderwijsarrangementen Het model is volgens de visitatiecommissie nog onvoldoende ontwikkeld. Zo adviseert de commissie om dit Rammerdamse onderwijsmodel een meer onderwijskundige invulling te geven. Daarnaast adviseert de commissie een verdere ontwikkeling van de studievoortgangsregistratie en de elektronische leeromgeving en meer sturing door het management.

Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Amsterdam/Rotterdam verzorgt elf tweedegraads lerarenopleidingen in voltijd deeltijd en duaal. Dit zijn de opleidingen Mechanische techniek, Werktuigbouwkunde, Motorvoertuigentechniek, Installatietechniek, Bouwkunde, Bouwtechniek, Elektrotechniek, Grafische techniek, Consumptieve techniek, Wiskunde en Natuurkunde.