donderdag 8 april 2004
Fontys Pedagogisch Technische Hogescholen gevisiteerd
Fontys Pedagogisch Technische opleidingen van wisselende kwaliteit
De Fontys PTH opleidingen in Eindhoven en Zwolle zijn goed en ruim
voldoende, de opleiding in de randstad vertoont tekortkomingen. Dit
blijkt uit het vandaag gepubliceerde kwaliteitsonderzoek dat in
opdracht van de HBO-raad is uitgevoerd.
Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Eindhoven
De PTH Eindhoven heeft een goed resultaat behaald in deze visitatie.
Van de 25 beoordeelde aspecten zijn volgens de visitatiecommissie er
twee goed, 20 aspecten zijn voldoende en slechts drie aspecten zijn
onvoldoende. De commissie trof bij deze opleiding betrokken en
enthousiaste medewerkers, die samen voortvarend een nieuwe koers
uitzetten. Vanaf 2002 werken ze aan de implementatie van een nieuw
opleidingsconcept bestaande uit een flexibel opleidingssysteem en
geheel nieuwe curricula. Een sterk punt vindt de commissie de externe
gerichtheid van het instituut. De goede contacten met de scholen en
het bedrijfsleven versterken de beroepsgerichtheid van de opleidingen
en door het werkplekleren is de betrokkenheid van het werkveld bij het
instituut aanzienlijk vergroot. De commissie doet aanbevelingen voor
de verdere ontwikkeling van het nieuwe opleidingsconcept, het
rendementsbeleid, het toetsbeleid en de kwaliteitszorg.
Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Eindhoven verzorgt zeven
technische tweedegraads lerarenopleidingen in voltijd, deeltijd en
duaal. Dit zijn Bouwkunde, Bouwtechniek, Beschermings- en
Afwerkingstechnieken, Consumptieve Techniek, Elektrotechniek,
Werktuigbouwkunde, Mechanische Techniek en Motorvoertuigentechniek.
Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Zwolle
De PTH Zwolle krijgt een overwegend positieve beoordeling van de
visitatiecommissie. Van de 25 beoordeelde aspecten scoort de
hogeschool 21 voldoendes en 4 onvoldoendes. De PTH heeft volgens de
commissie een redelijk innovatieve visie op werkveld, beroep en
didactiek. De balans tussen beroep en vak staat in de samenwerking
tussen instituut, onderwijswerkveld en bedrijfsleven voorop. De PTH
streeft naar uitdagend en activerend onderwijs. De visitatiecommissie
is positief over de integratie van vak, beroep en maatschappelijke
verantwoordelijkheid in de afstudeerscriptie. Ook het werkveld is
positief over het functioneren van afgestudeerden. De studenten zijn
positief over het opleidingsklimaat, zij noemen kleinschaligheid, goed
contact tussen studenten onderling en met docenten, betrokkenheid,
flexibiliteit bereikbaarheid, vakbekwaamheid en beroepsgerichtheid van
docenten, klantvriendelijkheid door maatwerk voor studenten en
innovatieve gerichtheid. Implementatie van de onderwijsvisies kan
volgens de commissie verbeterd worden door goede interne en extern
afstemming en samenwerking. De commissie adviseert verbetering van de
voorlichting over de verschillende opleidingstrajecten, studenten
beter voor te bereiden op werken in het vmbo, en het vak en de
beroepscomponent in het curriculum beter te integreren.
Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Zwolle verzorgt tien
technische tweedegraads lerarenopleidingen in voltijd, deeltijd of
duaal. Dit zijn de opleidingen Bouwkunde en bouwtechniek, Consumptieve
Techniek, Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde en Mechanische Techniek,
Motorvoertuigentechniek, Techniek, wiskunde, Natuurkunde.
Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Amsterdam/Rotterdam
De PTH Amsterdam/Rotterdam scoort op een groot aantal punten onder de
maat van de visitatiecommissie. De commissie constateert bij het
docententeam veel inzet, motivatie en arbeidssatisfactie. De studenten
noemen als sterke punten van de opleidingen de kleinschaligheid en
flexibiliteit en de mogelijkheid om individuele wensen ingewilligd te
krijgen. Er is een goede visie op de ontwikkelingen in het werkveld en
het beroep. Het zelfontwikkelde 'Rammerdamse' onderwijsmodel baseert
zich op zes centrale elementen; de learning community, de student als
ontwerper van zijn eigen loopbaan, opleiding is groot in
kleinschaligheid, de praktijk die de competenties en eindtermen
bepaalt, de beroepsgerichte werkvormen en de didactische structuur van
de onderwijsarrangementen Het model is volgens de visitatiecommissie
nog onvoldoende ontwikkeld. Zo adviseert de commissie om dit
Rammerdamse onderwijsmodel een meer onderwijskundige invulling te
geven. Daarnaast adviseert de commissie een verdere ontwikkeling van
de studievoortgangsregistratie en de elektronische leeromgeving en
meer sturing door het management.
Fontys Pedagogisch Technische Hogeschool Amsterdam/Rotterdam verzorgt
elf tweedegraads lerarenopleidingen in voltijd deeltijd en duaal. Dit
zijn de opleidingen Mechanische techniek, Werktuigbouwkunde,
Motorvoertuigentechniek, Installatietechniek, Bouwkunde, Bouwtechniek,
Elektrotechniek, Grafische techniek, Consumptieve techniek, Wiskunde
en Natuurkunde.