Utrecht, 8 april 2004
Uitstekend rapport voor Utrechtse lerarenopleiding
Archimedes Lerarenopleiding komt als beste uit de bus bij hbo-visitatie
Vandaag verschijnt het eindrapport van de visitatiecommissie die alle
lerarenopleidingen in ons land heeft doorgelicht. Archimedes
Lerarenopleiding van de Hogeschool van Utrecht komt daarbij als beste
uit de bus. De visitatiecommissie is zeer lovend over het feit dat de
Utrechtse lerarenopleiding studenten in nauwe samenwerking met scholen
in de regio opleidt. Landelijk gezien is de Archimedes
Lerarenopleiding het meest vooruitstrevend in de ontwikkeling van
competentiegericht opleiden. Met dit resultaat voegen de opleidingen
leraar tweedegraad van Archimedes zich bij de andere
lerarenopleidingen van de Hogeschool van Utrecht, ook zij staan
bovenaan in de ranglijsten.
Landelijk beeld
De visitatiecommissie vindt dat het de goede kant opgaat met de
lerarenopleidingen in ons land. Zij zijn allemaal bezig met de
invoering van competentiegericht opleiden. Directe toepassing van het
beroep staat hoog in het vaandel, zonder dat dit ten koste gaat van de
aandacht voor de inhoud van het eigen vakgebied. Vruchtbare
samenwerkingsverbanden en maatwerktrajecten worden door de visitatie
als belangrijke ontwikkelingen aangewezen. Archimedes Lerarenopleiding
van de Hogeschool van Utrecht loopt in deze ontwikkelingen voorop en
baant de weg voor de andere opleidingen, vindt de
visitatiecommissie.
Positief oordeel over Archimedes Lerarenopleiding
Het oordeel van de visitatiecommissie over Archimedes Lerarenopleiding
is op vijf punten bijzonder positief. Hieronder volgt per punt een
korte toelichting.
Heldere visie op het beroep
Het zelfstandig leren door scholieren, het leren in de beroepspraktijk
en de toepassing van ICT geven tegenwoordig kleur en inhoud aan de
school. Archimedes Lerarenopleiding heeft snel en adequaat gereageerd
op de veranderende rol van de docent en de wensen uit de
beroepspraktijk. De ontwikkeling en uitvoering van het 'Utrechts
Model' vormt daarvan het bewijs. Het model is het product van een
intensieve samenwerking van Archimedes met vele partners uit het
voortgezet onderwijs en de BVE-sector (beroepsonderwijs en
volwasseneneducatie).
Goede omgang met het leren van studenten
De 'nieuwe' docent treedt zijn leerlingen heel anders tegemoet dan
voorheen. Hij is minder schoolmeester en meer coach. Dat vraagt om de
juiste didactische en pedagogische competenties (vaardigheden). Om
daaraan invulling te geven, is een opleiding nodig die het ontwikkelen
van deze competenties voorop stelt. Het liefst in een uitdagende
omgeving, waarin studenten samen met docenten verder vorm kunnen geven
aan deze bekwaamheden. De praktijk vormt in de ogen van Archimedes de
meest wezenlijke leeromgeving.
Samenwerking met scholen
De commissie vindt de huidige samenwerking tussen Archimedes en het
werkveld zeer positief. Scholen denken actief mee over de inhoud van
opdrachten en over het curriculum. De meeste studenten hebben een
betaalde baan in het onderwijs. Zo starten de studenten van de voltijd
duaal trajecten in het eerste jaar al met betaald werk in het kader
van het werkplekleren. Het werkveld vindt deze arbeidsrelatie
kenmerkend voor het Utrechts Model.
Positieve cultuur binnen het instituut
De visitatiecommissie toont zich positief over de cultuur en de
studenttevredenheid binnen het instituut. Daarvan plukken zowel de
studenten als de medewerkers de vruchten.
Structurele aard van externe contacten
Archimedes onderhoudt al geruime tijd intensieve contacten met vele
stagescholen. Daarnaast verzorgt Archimedes advies- en
trainingstrajecten op maat. Op bestuurlijk niveau wordt samengewerkt
met vele VO- en BVE-instellingen. In 2001 is met tien scholen gestart
met het opleiden in de school. De directeuren van deze instellingen
vormen samen met Archimedes een stuurgroep, die tevens als
beroepenveldcommissie dient. Sinds 2002 is het aantal
opleidingsscholen gegroeid naar dertig. Archimedes werkt ook samen met
andere tweedegraads lerarenopleidingen, zoals de lerarenopleidingen
van Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven (plus de VMBO's en ROC's uit die
plaatsen). Tenslotte timmert Archimedes ook internationaal aan de weg.
Zo onderhoudt het instituut met meer dan dertig lerarenopleidingen in
twaalf Europese landen contact.