08-04-2004
Openbare kennisgevingen week 15
Ingediende bouwaanvragen
Burgemeester en wethouders hebben aanvragen om een bouwvergunning
ontvangen voor:
-Vogelzand 2238, voor het plaatsen van een dakkapel in het
voorgeveldakvlak van de woning (ontvangen 26 maart 2004);
-Koperslagersweg, voor het bouwen van een bedrijfsgebouw met kantoren
(ontvangen 26 maart 2004);
-Rembrandtstraat 16, voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 26
maart 2004);
-Mercurius 23, voor het plaatsen van een aanlegsteiger voor vaartuigen
achter de woning (ontvangen 29 maart 2004);
-Wierbalg 1507, voor het plaatsen van een tuinhuisje achter de woning
(ontvangen 30 maart 2004);
-De Ruyterstraat 34B, voor het verbouwen en uitbreiden van de woning
(ontvangen 30 maart 2004);
-Jan de Jongstraat 7, voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 30
maart 2004);
-Industrieterrein Kooypunt, voor het bouwen van een bedrijfspand
(ontvangen 30 maart 2004);
-Kruiszwin 3314, voor het plaatsen van een dakkapel in het voor- en
achtergeveldakvlak van de woning (ontvangen 30 maart 2004);
-J.A. Prinsstraat 5, voor het plaatsen van een dakkapel in het
achtergeveldakvlak van de woning (ontvangen 31 maart 2004);
-Vogelzand 2123, voor het uitbreiden van de woning (ontvangen 1 april
2004);
-Wierbalg 1302, voor het plaatsen van een dakkapel in het
zijgeveldakvlak van de woning (ontvangen 1 april 2004);
-Schoolweg 28, voor het verbouwen en uitbreiden van de woning
(ontvangen 1 april 2004).
Het gaat hier om een bekendmaking als bedoeld in artikel 41 van de
Woningwet. De bouwplannen zijn in behandeling en liggen mogelijk om
advies bij verschillende afdelingen en/of diensten. Ze liggen dus niet
ter inzage. Wenst u informatie over een van deze bouwplannen, maak dan
eerst een telefonische afspraak met het team Vergunningen van de
afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving, telefoon (0223)
678623.
Verleende bouwvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben bouwvergunning verleend voor:
-Breeuwersweg 5, voor het verbouwen en uitbreiden van het
kantoorgebouw aan/bij het bedrijfspand (verzenddatum 26 maart 2004);
-Huygensstraat 10, voor het uitbreiden van de woning (verzenddatum 30
maart 2004);
-Boerhaavestraat 51, voor het uitbreiden van de woning (verzenddatum
30 maart 2004);
-Hoogstraat 186, voor het herinrichten van een garage/berging tot
winkelruimte (verzenddatum 30 maart 2004);
-H.A. Lorentszstraat 61a, voor het uitbreiden van de praktijkruimte
(verzenddatum 1 april 2004).
Bent u door het verlenen van de bouwvergunningen rechtstreeks in uw
belangen getroffen, dan kunt u binnen zes weken na de dag waarop de
beslissing is toegezonden aan de aanvrager bezwaar indienen bij
Burgemeester en Wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den
Helder. Doet u dit tijdig dan kunt u bij de Voorzieningenrechter van
de rechtbank in Alkmaar (Postbus 251, 1800 BG) schorsing van dit
besluit aanvragen.
Aanlegvergunning
Burgemeester en wethouders hebben vergunning verleend voor het
aanleggen van een natuurgebied ten oosten van de Zanddijk, aan de
noordzijde grenzend aan het recreatiegebied Mariëndal (verzenddatum 30
maart 2004).
Sloopvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben vergunning verleend voor:
-Fort Erfprins, voor het slopen van gebouw 063 op marinekazerne Fort
Erfprins;
-Koningstraat 6 t/m 14 en Prins Hendriklaan 3 t/m 11, voor het slopen
van deze panden.
Agenda welstandscommissie
Op donderdag 15 april 2004 beoordeelt de commissie de volgende
bouwplannen:
-Duinweg 14a, voor het verbouwen en uitbreiden van de woning;
-Keteldiepstraat 24, voor het bouwen van een schuur;
-Wierbalg 1507, voor het bouwen van een berging bij de woning;
-J.A. Prinsstraat 5, voor het plaatsen van een dakkapel in het
achtergeveldakvlak van de woning;
-Vogelzand 2238, voor het plaatsen van een dakkapel in het
voorgeveldakvlak van de woning;
-Hertzogstraat 29, voor het maken van een extra verdieping van de
woning;
-Koperslagersweg, voor het bouwen van een bedrijfspand;
-Badhuisstraat 16, voor het bouwen van een woning;
-Parallelweg 9 voor het uitbreiden van het hotel/restaurant;
-Badhuisstraat 16, voor het bouwen van een woning;
-Fazantenstraat 57, voor het uitbreiden van de woning;
-Zwanenbalg 1314 voor het maken van een aanbouw en het plaatsen van
een dakkapel in het zijgeveldakvlak van de woning;
-P.W.A. Singel 73, voor het bouwen van een berging bij de woning;
-Dijkschouwerslaan 118, voor het uitbreiden van de woning;
-J. Swaenstraat 17, voor het plaatsen van een dakkapel in het voor-en
achtergeveldakvlak van de woning;
-Ruyghweg 211, voor het plaatsen van een dakkapel in het
achtergeveldakvlak van de woning;
-Van der Duijn van Maasdamstraat 24, voor het uitbreiden van de
woning;
-De la Reystraat 40, voor het bouwen van een berging achter de woning;
-Koperslagersweg, voor het bouwen van een bedrijfsruimte.
N.B.: de welstandstoets is een van de facetten van de
bouwplanbeoordeling. Behandeling van een bouwplan door de
welstandscommissie houdt niet in dat reeds aan de overige
toetsingscriteria is voldaan. Aan de behandeling in de vergadering van
de welstandscommissie kunt u dan ook geen rechten ontlenen.
Bouwplannen/Vrijstellingen
Burgemeester en wethouders hebben de volgende aanvraag om
bouwvergunning ontvangen:
1. Wierbalg 2114, voor het bouwen van een garage;
2. Marsdiepstraat 44, voor het uitbreiden van de woning.
Burgemeester en wethouders kunnen hieraan alleen meewerken door het
verlenen van vrijstelling op grond van het bepaalde in artikel 19 lid
3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Burgemeester en wethouders
zijn van plan deze vrijstellingen te verlenen. Heeft u op dit bouwplan
zienswijzen, dan kunt u deze vanaf dinsdag 13 april 2004 gedurende
vier weken schriftelijk indienen bij Burgemeester en Wethouders van
Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den Helder. De bouwplannen liggen
gedurende deze termijn ter inzage in bij de afdeling Ruimte, Wonen en
Ondernemen aan de Drs. F. Bijlweg 1, op werkdagen van 08.00 uur tot
14.00 uur.
Verordening Wet Voorzieningen Gehandicapten
Burgemeester en wethouders maken bekend dat de gemeenteraad in zijn
vergadering van 17 maart 2004 de Verordening voorzieningen
gehandicapten 2004 heeft vastgesteld. Het besluit ligt ter inzage bij
het Centraal Informatiepunt in de hal van het stadhuis, op werkdagen
van 8.00 tot 17.00 uur en op donderdag tot 19.30 uur.
In de Verordening voorzieningen gehandicapten 2004 is vastgesteld, dat
het vervoersbudget per 1 januari 2004 voor iedereen gelijk is en
gebaseerd is op 1774 km per jaar. Tevens is vastgesteld dat
uitbetaling van het vervoersbudget niet meer afhankelijk wordt gesteld
van het inleveren van een vervoersverklaring per kwartaal, maar dat
één maal per jaar een vervoersverklaring moet worden ingeleverd.
Met betrekking tot het hiervoor bekendgemaakte raadsbesluit heeft het
college vastgesteld dat daarover in beginsel krachtens de Tijdelijke
referendumwet een raadgevend correctief referendum kan worden
gehouden. Gedurende zes dagen na publicatie van dit besluit, kan een
belanghebbende tegen het besluit van het college ten aanzien van de
referendabiliteit beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak
van de Raad van State.
Binnen drie weken na de publicatie van dit besluit, kan iedere
kiesgerechtigde voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad
met betrekking tot het raadsbesluit waarvan is vastgesteld dat
daarover een referendum kan worden gehouden, een verzoek tot het
houden van een gemeentelijk referendum indienen. Het verzoek dient in
persoon op het stadhuis te worden ingediend.
Wet geluidhinder
De gemeenteraad heeft in de vergadering van 19 februari jl. de
conclusie van rapportnummer 1564 van adviesbureau Omegam, met het
projectnummer 1106927 van 15 maart 2002 vastgesteld. De conclusie van
het adviesbureau Omegam houdt in dat geen van de onderzochte woningen
aan de Binnenhaven en de Zuidstraat in de gemeente Den Helder voldoet
aan de criteria om in aanmerking te komen voor aanvullende
gevelmaatregelen in het kader van de sanering industrielawaai voor het
industrieterrein Nieuwe Haven, Nieuwe Diep, Visafslag, etc.. Uit het
onderzoek is gebleken dat de huidige gevelwering van de woningen
voldoende is om aan het vereiste binnenniveau van 40 dB(A) in de
dagperiode en/of 35 dB(A) in de avondperiode en/of 30 dB(A) in de
nachtperiode, vanwege het industrielawaai, te kunnen voldoen. De
conclusie van het onderzoek is dan ook dat geen aanvullende
maatregelen noodzakelijk zijn.
Bent u belanghebbende, dan kunt u tegen dit besluit bezwaar maken. Op
grond van artikel 6:7 van de Algemene wet bestuursrecht moet u een
bezwaarschrift indienen binnen zes weken na publicatie. Het bezwaar
moet ondertekend zijn en bevat in ieder geval naam en adres van
indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen
het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. U moet uw
bezwaarschrift richten aan Burgemeester en Wethouders van Den Helder,
Postbus 36, 1780 AA Den Helder. Heeft u vragen heeft over dit
onderwerp, dan kunt u contact opnemen met de heer E.S. Sjoerdsma,
telefoonnummer (0223) 678816.
Kapvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben een kapvergunning verleend aan:
Meidoornstraat 1, voor het kappen van een populier, voor de woning;
- Vlamingstraat 68, voor het kappen van een wilg, achter de woning;
- Brakkeveldweg 49, voor het kappen van een kronkelwilg, achter de
woning;
- Middelzand 2406, voor het kappen van een wilg, achter de woning.
Bezwaar tegen het verlenen van deze vergunning kunt u schriftelijk tot
zes weken na de datum van publicatie van de vergunning indienen bij
Burgemeester en Wethouders van Den Helder, Postbus 36, 1780 AA Den
Helder. De stukken liggen bij de afdeling Ruimte, Wonen en Ondernemen,
team beleidsontwikkeling, Drs. F. Bijlweg 1. Wilt u de stukken inzien,
maak dan eerst een afspraak met mevrouw J. van Dijk, telefoon (0223)
678628.
Ondermandaatsbesluit over beslissings- en/of handelingsbevoegdheid van
ambtenaren publiekszaken
Gelet op de bepalingen bij of krachtens de Vreemdelingenwet 2000 en de
Algemene wet bestuursrecht, waarvan in het bijzonder hoofdstuk 10,
afdeling 10.1.1, overwegende dat de gemeentelijke taken in de
reguliere toelatingsprocedures van vreemdelingen vanaf 13 april 2004
worden uitgevoerd door de afdeling Publiekszaken en dat het in dat
verband wenselijk is ambtenaren van de afdeling Publiekszaken te
belasten met de hierna genoemde beslissingsbevoegdheid en / of
uitvoeringshandelingen, die verband houden met de uitoefening van de
bij of krachtens de Vreemdelingenwet 2000 aan de burgemeester
toegekende bevoegdheden, heeft de burgemeester op 1 april 2004
besloten:
I. dat de manager van de afdeling Publiekszaken ondermandaat wordt
verleend om namens de burgemeester het rechtmatig verblijf op grond
van art. 8 van de Vreemdelingenwet 2000 vast te stellen;
II. dat de manager van de afdeling Publiekszaken ondermandaat wordt
verleend om namens de burgemeester de aanvragen als bedoeld in artikel
3.10 van het Voorschrift Vreemdelingen 2000, in ontvangst te nemen;
III. dat de manager van de afdeling Publiekszaken ondermandaat wordt
verleend om namens de burgemeester de verschuldigde leges te innen als
bedoeld in de artikelen 3.34 en 3.34a van het Voorschrift
Vreemdelingen 2000;
IV. dat de manager van de afdeling Publiekszaken ondermandaat wordt
verleend voor het uitreiken van de verblijfsdocumenten, conform de
modellen van bijlage 7 bij het Voorschrift Vreemdelingen 2000, aan die
vreemdelingen aan wie het is toegestaan in Nederland te verblijven op
grond van artikel 8 van de Vreemdelingenwet 2000 (artikel 3.9
Voorschrift Vreemdelingen 2000);
V. dat de manager van de afdeling Publiekszaken de uitvoering van de
hiervoor genoemde werkzaamheden kan opdragen aan door hem aangewezen
ambtenaren van de afdeling Publiekszaken. De aangewezen ambtenaar is
bevoegd om de in dat verband vereiste taken en activiteiten uit te
voeren. Daartoe dient onder andere het aanbrengen van de stickers
Verblijfsaantekeningen algemeen, Verblijfsaantekeningen voor
Gemeenschapsonderdanen van bijlage 7 bij het Voorschrift Vreemdelingen
2000, het afgeven van het verblijfsdocument aan een slachtoffer van
mensenhandel (Vreemdelingencirculaire 2000-B9) en het uitreiken van
het verblijfsdocument IV (asiel onbepaalde tijd) te worden gerekend;
VI. dat bij de uitvoering van de hiervoor bedoelde werkzaamheden de
aanwijzingen, verstrekt door of namens de burgemeester, in acht worden
genomen;
VII. dat in geval van uitoefening van de in dit besluit genoemde
bevoegdheden krachtens door de mandatering uitgaande stukken als volgt
worden getekend:
de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, namens deze,de
Burgemeester van de gemeente Den Helder, namens deze, gevolgd door de
functieaanduiding, naam en handtekening van de ambtenaar;
VIII. dat dit besluit in werking treedt op 1 april 2004.
Gehandicaptenparkeerplaatsen
Burgemeester en wethouders hebben besloten dat een gereserveerde
gehandicaptenparkeerplaats wordt aangelegd:
- aan de Brakkeveldweg ter hoogte van nummer 178;
- aan de Marsdiepstraat ter plaatse van de Uijterton.
De gehandicaptenparkeerplaatsen worden aangegeven met borden E6 van
Bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met
onderbord waarop het kenteken van een motorvoertuig staat. Bezwaren
tegen deze besluiten kunt u tot 20 mei 2004 indienen. Het
bezwaarschrift stuurt u naar Burgemeester en Wethouders van Den
Helder, Postbus 36, 1780 AA te Den Helder. De stukken liggen vanaf
vandaag tot 13 mei 2004 ter inzage bij de afdeling Stadsbeheer, Drs.
F. Bijlweg 1, op werkdagen van 8.00 tot 14.00 uur.
Kandidaatstelling verkiezing van de leden van het Europees Parlement
De voorzitter van het hoofdstembureau in de kieskring 11 ( Den Helder)
maakt het volgende bekend:
1. Op woensdag 28 april 2004 zal de kandidaatstelling voor de
verkiezing van de leden van het Europees Parlement plaatshebben.
2. Op de dag van de kandidaatstelling (28 april) kunt u bij het
centraal stembureau (de Kiesraad)
van 9.00 tot 15.00 uur lijsten van kandidaten (model H 1) inleveren.
De Kiesraad is
gevestigd in het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, Schedeldoekshaven 200,
2511 EZ s-Gravenhage.
3. Op deze lijsten kunnen ook onderdanen van andere lidstaten als
kandidaat worden opgenomen. Hebt u niet de Nederlandse nationaliteit,
dan moet u bij de kandidaatstelling een schriftelijke verklaring van
de daartoe bevoegde autoriteit van de lidstaat van herkomst
overleggen. Uit deze verklaring blijkt dat u niet bent uitgesloten van
het recht om gekozen te worden.
4. De formulieren die benodigd zijn voor de kandidaatstelling zijn tot
en met de dag van de kandidaatstelling voor politieke groeperingen
kosteloos verkrijgbaar bij de afdeling Publiekszaken, Bureau
Verkiezingen, Drs. F. Bijlweg 20. De formulieren kunt u ook downloaden
via www.kandidaatstelling.nl en www.kiesraad.nl.
5. Voor de kandidaatstelling moet een waarborgsom van
elfduizendtweehonderdenvijftig euro worden betaald, tenzij bij de
laatstgehouden verkiezing van de leden van het Europees Parlement één
of meer zetels aan de politieke groepering is/zijn toegekend. Betaling
van de waarborgsom moet door overmaking van dit bedrag op
rekeningnummer (Rabobank) 192323256 ten name van Ministerie van
BZK/DGCZK, HV 11, Postbus 20011, kamer H1002, 2500 EA Den Haag onder
vermelding van 'waarborgsom kandidaatstelling EP gevolgd door de naam
van de politieke partij.
Nadere inlichtingen over de wettelijke voorschriften voor de
inlevering van kandidatenlijsten kunt u krijgen bij de Kiesraad,
telefoon (070) 4266266. Voor algemene informatie kunt u contact
opnemen met de afdeling Publiekszaken, Bureau Verkiezingen,
telefoonnummer (0223) 678580.
Monumentenvergunning
Burgemeester en wethouders beschikkende op het verzoekschrift van 4
oktober 2003 van de heer L.J.H. Poortvliet om vergunning tot het
samenvoegen en restaureren van de woningen aan de Janzenstraat 73 en
75 (kadastraal bekend gemeente Den Helder, sectie C, no. 6637),
overwegende, dat
- het perceel op grond van de gemeentelijke Monumentenverordening 1990
is aangewezen als gemeentelijk monument;
- het op grond van artikel 5 van genoemde verordening verboden is een
beschermd monument te beschadigen, te vernielen of af te breken;
- het op grond van het tweede lid van genoemd artikel mogelijk is een
vergunning te verlenen voor het afbreken, verplaatsen of in enig
opzicht wijzigen van een beschermd monument, alsmede voor het
herstellen of gebruiken op een wijze waardoor het beschermde monument
wordt ontsierd of in gevaar wordt gebracht;
- de aanvrager op grond van dit artikel voor de gevraagde wijzigingen
over een monumentenvergunning dient te beschikken;
- het plan voorziet in het samenvoegen en restaureren van de woningen
Janzenstraat 73 en 75;
- het restaureren van de woningen bestaat uit:
*het reinigen en impregneren van de voorgevels;
*het opnieuw voegen van de voorgevels met een snijvoeg;
* het schilderen van kozijnen, deuren en dakkapel in de kleuren
Gelders Blauw en Bentheimer Geel;
*het schilderen van de tegels in de ronde ontlastingsbogen boven de
vensters;
*het vervangen van de regenpijpen;
*het repareren van de kozijnen;
*het aanbrengen van dubbelglas;
*het veranderen van de bestaande dakkapellen, dat wil zeggen het
aanbrengen van timpanen en zijwangen;
*het verwijderen van vloertegels in portiek en het aanbrengen van
bronzen deurkruk en brievenbus;
- het bouwplan overeenkomstig het bepaalde in artikel 6, lid 5, van
genoemde verordening vanaf 5 januari 2004 gedurende twee weken ter
visie heeft gelegen;
- met betrekking tot het plan geen bedenkingen zijn ingediend;
- de gemeentelijke Monumentencommissie in haar adviezen van 1 november
2002, 16 oktober 2003 en 18 december 2003 heeft laten weten in te
stemmen met het plan onder de volgende voorwaarden:
*gevel: de werkzaamheden worden uitgevoerd conform offerte van B.J.
Spigt d.d. 6 november 2003;
*impregneren: alleen toegestaan bij halfsteens muur;
*kleurstelling: vanwege inbreuk op de uniformiteit door Gelders Blauw
te hanteren, dient in plaats van blauw Monumenten Groen gehanteerd te
worden;
*dubbel glas: wijzigingen mogen niet leiden tot wijziging in het
aanzicht van de woningen;
- met dit advies kan worden ingestemd, met uitzondering van het
gestelde ten aanzien van het kleurgebruik;
- het college met de Monumentencommissie van mening is dat de
historische waarde van de monumentale woningen in de Janzenstraat
voornamelijk bepaald wordt door de uniformiteit van de woningen;
- een eerdere toezegging van een lid van de Monumentencommissie,
tevens ambtenaar bij de gemeente Den Helder, in dit geval het
gebruiken van Gelders Blauw in plaats van Monumenten Groen
rechtvaardigt;
- het plan tot het wijzigen van de woningen Janzenstraat 73 en 75 met
inachtname van het vorenstaande aanvaardbaar kan worden geacht;
- gelet op het bepaalde bij en krachtens de Monumentenwet 1988 en de
gemeentelijke Monumentenverordening 1990;
besluiten:
1. op grond van artikel 5 van de gemeentelijke Monumentenverordening
1990 de gevraagde monumentenvergunning te verlenen overeenkomstig de
bijgevoegde gewaarmerkte offerte van B.J. Spigt, de toelichting
Behorende bij aanvraag monumentenvergunning Janzenstraat 73 en 75 en
foto 5;
2. aan de monumentenvergunning de volgende voorwaarden te verbinden:
a. impregneren van de gevel is alleen toegestaan indien het een
halfsteens muur betreft; bij een steensmuur kan het vocht vanuit de
woning niet naar buiten en kan de steen kapot vriezen;
b. het uiterlijk van de kozijnen mag door het aanbrengen van dubbel
glas niet wijzigen, waarbij het aanbrengen van een grotere glaslat aan
de binnenzijde akkoord is.
N.B.
1. De vergunning wordt verleend behoudens rechten van derden.
2. Wanneer op grond van andere wetten, verordeningen of regelingen nog
vergunningen, ontheffingen dan wel andere toestemmingen noodzakelijk
zijn, dienen deze afzonderlijk te worden aangevraagd.
3. Op grond van de bepalingen van de gemeentelijke
Monumentenverordening 1990 treedt deze vergunning niet eerder in
werking dan nadat deze onherroepelijk is geworden.
4. Bent het niet eens met deze monumentenvergunning en bent u
belanghebbende, dan kunt u binnen zes weken na verzending van deze
vergunning schriftelijk op grond van de Algemene Wet bestuursrecht een
bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Een
bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en dient onder meer te
bevatten:
a. naam en adres van de indiener van het bezwaarschrift;
b. de dagtekening;
c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
d. de gronden van het bezwaar.
Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Indien u
van mening bent dat onverwijlde spoed, gelet op uw belangen, het
treffen van een voorlopige voorziening vereist, kunt u deze
voorziening aanvragen, gelijktijdig met of na het indienen van uw
bezwaarschrift, bij de President van de Arrondissementsrechtbank in
Alkmaar, Postbus 252, 1800 AG Alkmaar.
Op grond van de gemeentelijke verordening op de heffing en invordering
van leges bedraagt het verschuldigde bedrag aan leges 86,-.
DEN HELDER, 8 april 2004.
drs. J.M. Staatsen, burgemeester.
drs. A.J. van der Berg, loco-secretaris
Gemeente Den Helder