Ingezonden persbericht


Persbericht:

IJsselstein, 8 april 2004

MOLENAAR RACING TEAM 2004: EEN MIX VAN RUIME ERVARING EN JONG TALENT

RIJKE GP-ERVARING VAN TEAM EN JAKUB SMRZ PRIMA BASIS VOOR RAYMOND SCHOUTEN

Het enige Nederlandse team in het mondiale wegrace Grands Prix, Molenaar Racing GP, heeft voor wegraceseizoen 2004 duidelijk voor een nieuwe structuur gekozen. Teameigenaar Arie Molenaar, chef monteur en ex-TT-winnaar Hans Spaan en teammanager Martin van Genderen in het 11e jaar dat Molenaar Racing GP bestaat gekozen voor een seizoen waarin zij kunnen vertrouwen op de ruime ervaring van het 21-jarige Tsjechische talent Jakub 'Kuba' Smrz en het jonge en nog 'prille' Nederlandse talent van Raymond Schouten. Zo zal het door de Honda fabriek ondersteunde team met Jakub Smrz, die met 45 GP-starts al vier jaar in de GP's bekend is, op zeker met grote regelmaat WK-punten kunnen scoren en de sponsors en fans méér dan tevreden houden. Tegelijkertijd biedt dat voor Brabander Raymond Schouten perfect de mogelijkheid om in de schaduw van zijn ervaren teammaat aan een tweejarige opbouw in de GP's te werken, om als vaste Nederlandse waarde in de GP's te blijven opereren.

Teambaas Arie Molenaar is verguld met zijn nieuwe pupillen. "Met Jakub Smrz hebben we al een aantal jaren goed contact. Hij heeft zowel in 2002 als 2003 enkele GP's voor ons team gereden en ook steeds WK-punten behaald. Ondanks zijn 21 jaar is hij al heel ervaren in de GP's en een echte vechtjas. Hij heeft een aantal goede mensen om hem heen, maar regelt al zijn zaken zelf, sponsoring, contracten etc. Dat spreekt me aan. Het is geen verwend nest of zo, maar en coureur die op deze jonge leeftijd al het klappen van de zweep kent, maar bovenal enorm getalenteerd is. Als 3-voudig Tsjechisch kampioen heeft hij in ruim 3 jaar GP's al 73 WK-punten bij elkaar gereden in de 125cc en 250cc klasse, dat toont de kwaliteiten van 'Kuba' aan. Nog meer als je ziet dat hij tijdens de IRTA-tests veruit als snelste Honda A-kit rijder naar voren kwam. Hij rijdt zijn Honda gewoon binnen de Top 10! Je mag weten dat zo'n prestatie een enorme opsteker is voor het hele team", glundert Molenaar, die met Raymond Schouten wéér een Nederlandse coureur in de GP's afvaardigt. "Raymond is een van de talenten die er in Nederland rond lopen. We kennen zijn vader en 'Ray' al jaren en hij reed ook al bij teammanager Martin van Genderen in het jeugdteam. Er is een tweejarige strategie uitgestippeld om Raymond een vaste Nederlandse waarde in de GP's te kunnen laten worden. 2004 Wordt een hard leerjaar, maar e zien het ook echt als leerjaar. Raymond zal veel ervaring en wedstrijdritme op dit hoge GP-niveau moeten opdoen. We rekenen op een steeds stijgende lijn van Raymond, zodat hij in 2005 'volwassener' zijn 2e GP-jaar in kan gaan en dan met regelmaat punten kan pakken", aldus Molenaar.

Business Related Partners

Naast sponsors Akuna Nature Products en Sent Waninge zijn vanzelfsprekend ook 's werelds grootste motorfabrikant Honda en de raceafdeling HRC nauw bij het team betrokken, net als Case Electronics Telecom & Computers, ABM Special Bikeparts, Shell Advance, Dunlop en de motorzaak van Arie Molenaar. Daarnaast heeft het team een 20-tal Business Related Partners aan zich weten te binden, bedrijven die het GP-team met materialen of financieel ondersteunen. "Roelof Waninge, Marcel van der Ende en Wout van Nunninkhoven zijn drie trouwe sponsors en betrokkenen vormen een nieuwe advies commissie, die samen met Arie en mij de lijnen hebben uitgezet en de contacten met het bedrijfsleven hebben aangeknoopt. En dan blijken er heel veel bedrijven in Nederland te zien die op een of andere manier bij de GP-racerij betrokken willen zijn, zonder daarbij groot op de stroomlijn te hoeven staan", meldt teammanager Martin van Genderen. "Voor hen hebben we een uitgekiend relatiemarketing project opgezet, waarbij de BRP's naar diverse GP's met gasten een VIP-arrangement bij het team genieten en diverse andere activiteiten waar het team bij betrokken is. Een nieuwe formule die werkt en aanslaat, want nog steeds melden zich bedrijven bij ons aan om bij het team betrokken te worden. Ook is er nog plaats voor een extra hoofdsponsor, daarover zijn we in onderhandeling!"

Boven verwachting

De 19-jarige Raymond Schouten uit het slechts 50 huizen tellende Waardhuizen is ondanks de grootte van zijn dorp niet kneuterig opgevoed. Vader Mar Schouten racete al bij zijn geboorte en 'junior' was ver voordat hij zelf zijn eerste meters op een circuit maakte met grote regelmaat op de circuits aanwezig. Hij kreeg de racerij letterlijk en figuurlijk met de paplepel ingegoten. "Al die jaren dat ik met 'ons pa' meeging naar de race droomde ik er al van om zelf te racen. Op mijn 4e kreeg ik al een crosser, maar het asfalt bleef trekken. Vijf jaar geleden, in 1998, mocht ik switchen naar de scooterraces, een jaar later naar de KNMV-cup, in 2000 deed ik mee aan het 125cc Nederlands kampioenschap en in 2002 was ik met 17 jaar de jongste Nederlandse deelnemer aan de Dutch TT met een wildcard. En net anderhalf jaar later word ik klaargestoomd voor het grote werk, de Grands Prix", somt Raymond zijn loopbaan in een notendop op. "Het is enorm snel gegaan, maar ik heb niet het gevoel dat het te snel gaat. Met de ervaring van het team en de aanwezigheid van ook mijn vader als een van de monteurs voel ik me als een vis in het water. Ik ken Arie, Hans en Martin al van kleins af aan en dat voelt goed. Niet alleen in de pitbox, maar ook op de baan. Ik voel me echt zeer bevoorrecht om als 19-jarige jongen mijn levensdroom waarheid te zien worden: Grand Prix-coureur", vervolgt Schouten 'junior', die in zijn examenjaar op de MTS nog vóór de Dutch TT op 26 juni zijn diploma constructie bankwerker hoopt te halen.

Tijdens de drie testsessies die Raymond afgelopen maanden maakte, nestelde hij zich zonder problemen tussen de ervarener coureurs in de 125cc klasse. Zowel tijdens de IRTA-test in Barcelona als Jerez prijkte zijn startnummer 16 op de 28e plaats, en dat zonder een gat van 1 of meer seconden achter zijn concurrenten. "De tests verliepen goed met Raymond", opent Hans Spaan tevreden. "Natuurlijk moet hij nog enorm veel leren, en die tijd gunnen we hem ook in zijn eerste GP-seizoen. We hebben geen hoge verwachtingen gesteld, maar zo dicht bij de concurrentie zitten is erg bevredigend". Zelf heeft Schouten er, zoals hij zegt: 'super veel zin in'. "De eerste tests gingen boven mijn verwachting goed. Ondanks dat het weer soms slecht was en niet hele dagen hebben kunnen trainen, maakte ik iedere dag fikse stappen voorwaarts. De lijn was stijgend, zowel qua tijden als het rijden van een steeds sneller tempo. En voor mijn gevoel zit ik nog lang niet om mijn limiet. Ik heb geen druk van het team en ken met Assen, Barcelona, Jerez en Valencia maar vier van de 16 GP-circuits. Het zal een zwaar leerjaar worden, maar ik weet me gesteund door een hele groep ervaren mannen, waaronder teammaat Jakub Smrz. In de vier dagen dat we samen de pitbox deelden heeft hij me al enorm veel geleerd. Van het rijden van bepaalde lijnen op de circuits tot kleine tips over afstellen van versnellingsbak, remhandels en zitpositie. Het klikt met de hele groep. Een betere basis voor een sprong in het 'diepe' van de GP's kan ik me niet bedenken", aldus Schouten, die op paasmaandag met het team naar Zuid Afrika vliegt, waar op zondag 18 april de openings Grand Prix wordt verreden op het circuit van Welkom.

Smrz staat op scherp

In zijn vijfde WK-seizoen, Smrz reed op 17-jarige leeftijd al zijn eerste volledige GP-seizoen in de 125cc klasse, wil de gisteren 21 jaar geworden Jakub 'Kuba' Smrz een gooi doen naar de Top 15 of méér in de 250cc klasse. Met zijn 10e tijd tijdens de IRTA-tests in Jerez liet hij er al geen twijfel over bestaan dat hij tot grote dingen in staat is. Het was de teamspirit en gedrevenheid van de monteurs die het Tsjechische talent naar Nederlandse bodem trokken. "In 2002 en 2003 heb ik al een paar keer voor het Molenaar Racing GP team gereden, en dat beviel beide partijen heel goed. Toen waren het invalbeurten, maar nu heb ik een vaste plaats in het team. Ik heb er enorm veel zin in en de voortekenen zijn goed, en dat terwijl ik in tegenstelling tot de meeste andere coureurs dit voorseizoen slechts 3,5 dag heb getraind. De Honda A-kit presteert echt op goed niveau en ik kan niet wachten totdat we volgende week in Zuid Afrika rijden", opent de Tsjech, die na het afronden van zijn gymnasium opleiding vorige zomer, in september aan een driejarige universiteitsstudie in Bedrijfsmanagement is gestart. "Maar ook in Tsjechië hebben ze een topsport regeling op scholen, zoals ook Raymond Schouten nu heeft in zijn eindexamen jaar. Ik zet de studie graag even op een zijspoor voor de GP's, want dat is mijn échte liefde. Ik kijk nu al uit naar de race in Welkom. Ik heb er al drie keer eerder gereden, maar nooit echt veel geluk gekend met machine pech en een crash. Meer geluk had ik altijd op het TT Circuit Assen. Daar behaalde ik zowel in de 125cc als in de 250cc mijn beste GP-resultaat. In 2001 werd ik er 5e in de 125cc race en vorig jaar 12e bij de kwartliters. Dat is nog een reden waarom ik het zo goed kan vinden in Nederland...!, besluit Jakub.

Teameigenaar Arie Molenaar meldt tot slot nog dat deze teamsamenstelling mede tot stand is gekomen dankzij TT-voorzitter Jos Vaessen. "Dankzij Vaessen's uitmuntende relatie met Dorna, is het eind vorig jaar al mogelijk geworden dat we voor Raymond een vaste GP-startplaats hebben kunnen krijgen. De geëigende weg zou zijn dat Raymond eerste een seizoen EK's zou moeten rijden. Maar wat goed is komt snel, dus we wilden al zonder die normale procedure de GP's in met Raymond. En nu heeft Raymond al eind vorig jaar en aan het begin van dit seizoen met Hans Spaan kunnen samenwerken en testen. Zo hebben we na Jurgen van den Goorbergh, Jarno Janssen en Henk van de Lagemaat, die allemaal in ons team in de GP's actief waren, wederom een vaste Nederlandse deelnemer in de GP's", besluit Arie Molenaar, die met de komst van de 125cc klasse in zijn team weer terug gaat naar zijn 'roots', waarin hij zelf geracet heeft, waarin zijn 'maatje' Hans Spaan 9 GP's en de Dutch TT heeft gewonnen en waarin Haruchika Aoki in 1995 en 1996 het team de wereldtitel bezorgde.

************************



Ingezonden persbericht