06-04-2004
Pilot Tailoring Huishoudens (PITH)
Pilot Tailoring Huishoudens (PITH)
Het programma PITH, Pilot Tailoring Huishoudens, richt zich op de
ontwikkeling van een systeem waarmee consumenten via internet op hun
eigen computer op maat worden geïnformeerd en geadviseerd over
huishoudelijk energiegebruik en besparingsopties. Op dit moment
verkeert het project in de voorbereidende fase. In 2004 zal het
systeem zijn getest en geëvalueerd.
Computer-tailoring is meer dan het verpersoonlijken van informatie.
Bij tailoring wordt de informatie aangepast aan individuele motieven,
gedragsfactoren en omstandigheden waarin het gedrag uitgevoerd wordt.
Ook feedback is een belangrijk onderdeel hiervan. In feite wordt een
persoonlijk energieadviseur bij de consument thuis gebracht.
PITH zal de informatie zodanig aanbieden dat het de bereidheid van
consumenten om hun gedrag te veranderen vergroot. Het succes hangt
samen met een groot aantal factoren die dan ook een belangrijke rol
zullen spelen bij de verdere ontwikkeling van het computersysteem.
Novem voert PITH uit in opdracht van het ministerie van Economische
Zaken. Andere betrokken partijen zijn Tappan en Pink Roccade (Everest)
als ontwikkelaar van het systeem, Rescon Research & Consultancy als
uitvoerder van het gedragsonderzoek en EBM als leverancier van de
energiegegevens.
Beleid en achtergronden
Huishoudens vormen één van de doelgroepen in het beleid van de
rijksoverheid om de productie van CO te reduceren. Hierover zijn
afspraken gemaakt tijdens klimaatconferenties in Kyoto en Bonn.
Tot nu toe is energiebesparing bij huishoudens vooral gerealiseerd
door technische maatregelen (isolatie, efficiëntere en energiezuinige
apparatuur, en dergelijke). Het wordt echter steeds duidelijker dat
het inzetten van techniek alleen niet voldoende is. Ook
gedragsverandering is noodzakelijk.
Om consumenten te informeren zijn tot nu toe vooral massamediale
campagnes ingezet. Het bereik hiervan is weliswaar groot, het effect
blijft echter beperkt. Onderzoek toont aan dat het effect groter is,
wanneer informatie op maat wordt aangeboden. Internet blijkt hiervoor
een goed medium te zijn. In PITH worden de mogelijkheden hiervan nader
onderzocht.
Projecten
In de voorbereidingsfase zijn er twee onderzoeken parallel naast
elkaar uitgevoerd: het gedragsonderzoek en het marketingonderzoek. De
resultaten hiervan worden bij de bouw van het systeem meegenomen.
Subsidie
Op dit moment zijn bij Novem geen subsidiemogelijkheden. Wel blijft
Novem graag op de hoogte van verwante initiatieven.
Meer Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henk van Elburg van
Novem, 030 239 36 15.
Factoren
Praktijkervaring leert dat mensen eerder bereid zijn hun gedrag te
veranderen als:
- De consequenties van deze verandering voor henzelf voordeel
oplevert;
- Het soort verandering dat gevraagd wordt inpasbaar is in en
toegesneden kan worden op het dagelijkse levensritme;
- De (gedrags)verandering die gevraagd wordt niet te moeilijk is om
uit te voeren;
- Het nieuwe gewenste gedrag eerst uitgeprobeerd kan worden;
- Men positieve terugkoppeling krijgt over de gevolgen van het
veranderde gedrag.
Terug naar de tekst
aanvragen Pilot Tailoring Huishoudens (PITH)
Novem