RECLAME CODE COMMISSIE: VLEESRECLAME MISLEIDEND
Persbericht - 08 april 2004
De Reclame Code Commissie vindt de reclame van de varkenssector in
landelijke dagbladen misleidend. Dit stelt zij naar aanleiding van een
klacht die Stichting Wakker Dier samen met een biologische
varkenshoudster indiende. De vleesindustrie liet in de reclame ten
onrechte mooie plaatjes zien van dieren in een dik pak stro. In de
bio-industrie zitten varkens bijna altijd in kale betonnen hokken
zonder stro en treedt meer milieuvervuiling op dan in de reclames werd
gesuggereerd, zo stelt de Commissie.
Het is de tweede keer in korte tijd dat de reclame van de
varkenssector als misleidend is beoordeeld. Wakker Dier is woedend dat
de vleesindustrie in een miljoenen kostende reclamecampagne kiest voor
misleiding van consumenten in plaats van dit geld te steken in
verbetering van de leefomstandigheden van varkens. Biologische
varkenshoudster Irene Peters is blij met de uitspraak: Consumenten
moeten weten waarvoor zij iets extras betalen als ze vlees kopen met
Eko-keurmerk: stro, ruime hokken met uitloop en behoud van de
krulstaart en dat krijg je dus niet met industrievlees.
De zaak is uniek omdat Wakker Dier met de Wet Openbaarheid Bestuur een
intern document van de vleessector boven tafel had gekregen waarin zij
zelf al aangeven dat varkens in de bio-industrie te slecht worden
behandeld om een geloofwaardige positieve reclamecampagne te kunnen
voeren.
In 2003 startte de PVE (Productschap) met een reclamecampagne voor de
varkenssector. Met meer dan 1 miljoen aan reclamebudget werd via
krantenadvertenties en radiospotjes mensen verteld dat de
varkenshouderij sinds de varkenspest een stuk diervriendelijker is
geworden. Dat stelde een door de PVE ingehuurd reclamebureau in duur
betaalde reclames die in december te lezen waren in onder andere de
Volkskrant, het Algemeen Dagblad en het NRC. In een intern
evaluatierapport uit de PVE een andere mening: gaande de campagne
bleek dat er onvoldoende feitelijke bewijzen zijn die aantonen dat en
op welke onderdelen veel veranderd is in de Nederlandse varkenssector.
De feitelijke onderbouwing van de goede intenties en aanpak van de
sector bleek te mager. Met name bij de heikele onderwerpen
(leefoppervlak, castratie, transport) blijkt er weinig verweer te
zijn.De fase in het veranderingsproces en andere omstandigheden zijn
niet optimaal om op grote schaal te uiten dat de varkenshouderij zo
goed bezig is. Bovendien is gebleken op welke onderdelen extra
inspanningen moeten worden gedaan om tot een geloofwaardige
representatie van de sector te komen. . Wakker Dier wil dat de
varkensindustrie naar aanleiding van deze uitspraak haar geld steekt
in verbetering van de omstandigheden in plaats van misleidende
reclames.
Stichting Wakker Dier