Ingezonden persbericht


Schoep & Van der Toorn ontwikkelt publiekscampagne voor het Vondelpark

Amsterdam, 8 april 2004 - Marketing- en communicatieadviesbureau Schoep & Van der Toorn ontwikkelt voor het Amsterdamse stadsdeel Oud-Zuid een publiekscampagne voor het Vondelpark. Het doel van de campagne is om geld in te zamelen voor de renovatie van het park. Schoep & Van der Toorn verwierf de opdracht na een pitch met de bureaus Koeweiden Postma en Thonik. De Amsterdamse wethouder Hester Maij en stadsdeelwethouder Joep Blaas gaven gisteren het startsein voor de campagne.

De campagne is bedoeld om het resterende geld in te zamelen dat nodig is voor de renovatie van het Vondelpark. Het Vondelpark heeft jaarlijks te maken met 10 miljoen bezoeken. Om ervoor te zorgen dat het park behouden blijft voor toekomstige generaties wordt sinds 1999 gewerkt aan de renovatie van het Vondelpark. De kosten van de hele renovatie zijn geraamd op 25 miljoen euro. Hiervan wordt ongeveer 20 miljoen bij elkaar gebracht door de gemeente Amsterdam en andere subsidiënten. Voor het resterende bedrag doet stadsdeel Amsterdam Oud Zuid een beroep op sponsors én de vele bezoekers van het Vondelpark.

Schoep & Van der Toorn ontwikkelt hiervoor een scala aan campagne-activiteiten, die het hele jaar door zullen plaatsvinden. Iedereen die het Vondelpark een warm hart toe draagt kan hieraan meedoen. De campagne zal op Koninginnedag van start gaan met het uitdelen van ballonnen in het Vondelpark. Voor de campagne ontwierp het bureau een speciaal Vondelpark-logo dat op alle mogelijk uitingen gebruikt zal worden.

Over Schoep & Van der Toorn
Schoep & Van der Toorn voegt als creatief marketing en communicatieadviesbureau voor opdrachtgevers effectieve waarde toe op het snijvlak van markt, omgeving en organisatie. We doen dit door op onconventionele wijze verbanden te leggen, consequenties te overzien en betekenisvolle oplossingen te ontwikkelen. Door deze aanpak zijn we in staat - volstrekt middelenvrij - inspirerende concepten te bedenken en verrassend werk te maken.

Als full-servicebureau kunnen we die belofte waarmaken, omdat we alle belangrijke disciplines onder een dak hebben; corporate communicatie, branding en marketing. maar ook interactieve communicatie, public relations en onderzoek.

Wij doen dit voor Aedes, ABN AMRO, Amsterdam Rai, Baan, Boertien Groep, Cable & Wireless, CenE Bankiers, Connexxion, Corus Colors, Freeler, Funda, Gemeente Amsterdam, Gemeente Haarlemmermeer, Heijmans IBC Vastgoedontwikkeling, HSL-Zuid, IBM, ING bank, Iomega, KPMG, KPN Telecom, Ministerie van Buitenlandse Zaken, Ministerie van Economische Zaken, Ministerie van Justitie, Noord/Zuidlijn, Novell, Novem, Orange, Palm, Philips, Projectbureau IJburg en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

Onderstaand tevens het persbericht dat het stadsdeel Amsterdam Oud Zuid gisteren uitstuurde.

Voor meer informatie:

Anja Verheij of Maurits Blok
Telefoon: 020 487 40 00
Fax: 020 669 72 65
E-mail: anja.verheij@svdt.nl / maurits.blok@svdt.nl

Amsterdamse wethouder Hester Maij en stadsdeelwethouder Joep Blaas geven startsein campagne Vondelpark

Financiële bijdragen van bedrijfsleven en bezoekers nodig voor succesvolle renovatie Vondelpark

Amsterdam, 7 april 2004 - De wethouder Openbare Ruimte en Groen van de Gemeente Amsterdam Hester Maij en stadsdeelwethouder Openbare Ruimte Joep Blaas
(stadsdeel Amsterdam Oud Zuid) geven het startsein voor de publiekscampagne voor het Vondelpark. De campagne is bedoeld om het resterende geld in te zamelen dat nodig is voor de renovatie van het Vondelpark. Het Vondelpark heeft jaarlijks te maken met 10 miljoen bezoeken. Het intensieve gebruik van dit fraaie Rijksmonument midden in Amsterdam zorgt, samen met de huidige waterhuishouding, voor grote slijtage. Om ervoor te zorgen dat het park behouden blijft voor toekomstige generaties wordt sinds 1999 gewerkt aan de renovatie van het Vondelpark.

De kosten van de hele renovatie zijn geraamd op 25 miljoen euro. Hiervan wordt ongeveer 20 miljoen bij elkaar gebracht door de gemeente Amsterdam en andere subsidiënten. Voor het resterende bedrag - zo'n 5 miljoen euro - doet stadsdeel Amsterdam Oud Zuid een beroep op sponsors én de vele bezoekers van het Vondelpark. Met dit geld kan het Vondelpark volgens plan in 2009 in oude luister zijn hersteld en aangepast aan de toegenomen bezoekersdruk. Om dit bedrag bij elkaar te brengen zullen het hele jaar door sympathieke activiteiten plaatsvinden waaraan iedereen kan meedoen die het Vondelpark een warm hart toe draagt. Zo zal er bijvoorbeeld een picknick worden georganiseerd maar kan men ook Vondelparkcertificaten aanschaffen. De campagne zal op Koninginnedag van start gaan. De eerste activiteitenkalender zal in mei worden gepresenteerd. Ook kan men een bijdrage storten op een gironummer dat speciaal hiervoor geopend wordt.

Het park blijft gedurende de hele renovatie open. Er wordt zo veel mogelijk gewerkt buiten het zomerseizoen. Inmiddels zijn verschillende onderdelen succesvol afgerond, zoals de omgeving rond het Vondelmonument, de Speelweide, het Rosarium en de bruggen. Op dit moment worden de vijvers rondom de muziektent gebaggerd en voorzien van nieuwe beschoeiingen. De renovatie herstelt de cultuurhistorische waarden van het oorspronkelijke negentiende-eeuwse ontwerp. De toegangspoorten en bruggen worden gerestaureerd, en komen er nieuwe paden, parkmeubilair en ondergrondse afvalbakken. Een belangrijk onderdeel van de renovatie is de verbetering van de waterhuishouding. De renovatie moet duurzaam beheer van het park mogelijk maken. Voor de vele bezoekers die er jaarlijks wandelen, fietsen, sporten, iets drinken, hun kinderen laten spelen, openlucht voorstellingen bijwonen of genieten van de zon, moet het Vondelpark het groene hart van Amsterdam kunnen blijven.


---