P E R S B E R I C H T
MIX TV-COMMERCIAL EN INTERNET MEEST SUCCESVOL
Blauw Research: de combinatie TV en online advertising is het meest
effectief gebleken in de recente campagne van Amicon Zorgverzekeraar.
8 april 2004 In opdracht van Share of Mind, Amicon en Tiscali heeft
Blauw Research een crossmedia-onderzoek uitgevoerd naar de effectiviteit
van de campagne van Amicon Zorgverzekeraar. In dit onderzoek keek Blauw
Research naar de effectiviteit van TV, internet, radio, print en Direct
Marketing. Speciale aandacht ging uit naar de effectiviteit van de
Mediamix. Uniek aan het onderzoek is dat het de eerste keer is dat een
crossmedia-onderzoek in Nederland op deze schaal is uitgevoerd.
Uit het onderzoek bleek de combinatie TV en internet uiterst effectief
in het verhogen van de spontane bekendheid, de voorkeurspositie, en in
het aanzetten tot actie. De groep die met zowel de TV-commercial als
met reclame- uitingen op het internet van Amicon werd geconfronteerd,
liet uiteindelijk een drie keer zo grote toename in spontane bekendheid
met de zorgverzekeraar zien ten opzichte van de groep die alleen de
TV-commercials had gezien. Ook ten opzichte van de groep die met zowel
de radio- als TV commercial werd geconfronteerd bleek de toename 2 keer
zo groot.
Amicon startte in 2003 met de crossmediacampagne om haar naams- en
propositiebekendheid te vergroten. Naast TV en radio werd fors gebruik
gemaakt van het internet. Samen met Share of Mind is gekeken hoe
internet ten behoeve van de marketing communicatie campagne van Amicon
ingezet kon worden. De internetcampagne in de vorm van banners,
pop-ups, en DHTML vond met name plaats op de internetsite van Tiscali.
Volgens Blauw Research is de campagne van Amicon zeer succesvol geweest.
De campagne heeft een enorm bereik gehad en heeft zowel bijgedragen aan
een forse stijging van de bekendheid en voorkeurspositie, als het verder
invullen en verbeteren van het imago. Het gezamenlijk inzetten van
radio, TV en internet is het meest effectief.
Effect campagne op bekendheid
Uit onderzoek blijkt de TV-campagne het meest bij te dragen aan de
toename van de bekendheid van Amicon. De totale landelijke bekendheid is
gestegen van 47% naar 71%. De combinatie TV en internet, of TV, internet
en radio is het meest effectief bij het verhogen van de spontane
bekendheid. Confrontatie met deze mediacombinaties betekent dat men 2
tot 3 keer vaker spontaan bekend was met Amicon, dan wanneer men alleen
de TV-reclame heeft gezien.
Effect campagne op imago
De multi-mediale aanpak is ook effectief geweest bij het invullen en
verbeteren van het bedrijfsimago. Met name de groep die met zowel de
TV-, radio- als internetcampagne werd geconfronteerd kreeg een beter en
positiever beeld van Amicon. Het beeld van Amicon werd vooral meer
aansprekend, vernieuwend, onderscheidend en pro-actiever.
Effect campagne op overweging en voorkeur
Het gecombineerd inzetten van TV en radio is met name sterk gebleken in
het verhogen van de mate waarin men Amicon overweegt. De mix TV en
internet weet juist de voorkeurspositie bij de consument te verbeteren.
Hierin speelt de direct-response mogelijkheid van de internetcampagne
een belangrijke rol: de banners op o.a. het Tiscali-netwerk wisten de
consument te overtuigen om actie te ondernemen.
Ondernomen actie n.a.v. de campagne
Het bezoek aan de website van Amicon is sinds de start van de campagne
flink gestegen. Voorafgaand aan de campagne gaf 2% van de internetters
aan de site wel eens bezocht te hebben. Na de campagne is dit percentage
opgelopen tot 8%. De combinatie TV en internet heeft de Nederlander het
meest tot actie weten te verleiden in de vorm van een offerte opvragen,
meer informatie aanvragen, de website bezoeken danwel een verzekering
afsluiten.6% van de groep die met beide media is geconfronteerd heeft
actie ondernomen. Dit ten opzichte van 4% die actie ondernam naar
aanleiding van alleen de TV-campagne. De combinatie TV en radio is goed
voor 5%.
Perscontacten:
Babs van Baggem
Tel. 030 60 20 180
Fax. 030 60 20 181
e-mail babs.van.baggem@shareofmind.com
www.shareofmind.com
Over Share of Mind
Share of Mind is opgericht in 1998, en levert strategie, concept en
realisatie in interactieve media. Kern van de expertise is de
verbetering van marketing-, verkoop- en dienstverleningsprocessen en de
vergroting van klantloyaliteit. Share of Mind werkt voor onder andere
Essent, Amicon, Heineken, Rabobank, Robeco, en dokterdokter.nl.
Over Blauw Research
Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst groeiende
bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in Nederland,
met 90 medewerkers en een omzet van ¤ 9 mln. Blauw Research ondersteunt
bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot
verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van
middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten
op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid
en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te
helpen.
Over Amicon Zorgverzekeraar
Amicon is een ziektekostenverzekeraar met ruim 1,1 miljoen verzekerden,
voornamelijk in Midden- en Oost-Nederland. Vanuit de twee
gezichtsbepalende hoofdgebouwen in Wageningen en Enschede zetten ruim
1.100 medewerkers zich dagelijks in voor onze verzekerden.
Amicon Zorgverzekeraar is onderdeel van Menzis. Hieronder vallen ook
Geové Zorgverzekeraar, het Arbo- en reïntegratiebedrijf Ardyn en Prové
en Menzis Rotterdam (voorheen DKV) en Menzis Zorg. Menzis behoort tot de
top 3 van all-care verzekeraars in Nederland en heeft een sterke positie
in het Noorden, Midden en Oosten van Nederland. Het heeft daarnaast de
concessies voor drie zorgkantoren in Groningen, Twente en Arnhem. De
werkmaatschappijen die onder de groep vallen, zijn familie van elkaar.
En juist die familieband biedt de diverse werkmaatschappijen een basis
voor onderlinge samenwerking in zaken als ketendienstverlening en
zorginkoop.
Over Tiscali
Tiscali S.p.A., (Nuovo Mercato, Milan: TIS; Nouveau Marché, Paris:
005773), 'the Internet Communication Company', biedt breedband- en
inbelinternettoegang voor consumenten en zakelijke doeleinden,
innovatieve communicatiediensten en content. Op 31 december 2003 had
Tiscali 7,8 miljoen actieve gebruikers waarvan 840.000
breedbandabonnees, een gestage groei. In de eerste maanden van 2004 werd
het aantal van 1 miljoen ADSL abonnees bereikt. De corporate website van
Tiscali is www.tiscali.com
Tiscali