Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij
de start van de regionale voorlichtingscampagne voor 30km-gebieden
Jongens en meisjes, dames en heren,
Wat een prachtig verkeersbord was dat. Er zaten trouwens nog veel meer
mooie ontwerpen tussen, maar ja, er kan er maar eentje winnen. In
Nederland staan straten en wegen vol met allerlei verkeersborden. Die
hebben we nodig om iedereen te vertellen wat wel en wat niet mag in
het verkeer. Ik geloof dat hier in Tuindorp al volop
dertig-kilometer-borden staan.
En dat vind ik hartstikke goed. Ik weet wel dat het voor chauffeurs
héél moeilijk is de rechtervoet in bedwang te houden bij die snelheid.
Dat blijkt wel uit metingen die 3VO in heel het land heeft gedaan.
Daar zal Benno Buddeke van 3VO direct vast meer over zeggen. Ik moet
me zelf ook altijd erg inhouden. 30 kilometer per uur lijkt soms wel
een slakkengangetje. Maar door harder te rijden, boek je over een
kilometer nauwelijks een minuutje tijdwinst. Nog geen minuut! Dat is
helemaal niks.
En dat terwijl dertig kilometer per uur in een woonwijk echt véél
veiliger is dan vijftig. En het is de maximum-snelheid: meestal rijd
je dus zachter. Als een auto dertig rijdt, staat die bij een noodstop
dertien meter verderop stil. Bij vijftig kilometer per uur is dat al
33 meter. Dat is dus meer dan twee-en-half keer zo veel! Ik wil er
niet heel dramatisch over doen, maar dat kan voor een spelend kind of
een oudere met rollator wel het verschil uitmaken tussen leven en
dood.
Daarom is het heel goed dat de gemeente deze wijk heeft ingericht als
dertig-kilometer-gebied. Dat is dus gewoon veel veiliger. Vooral voor
de kinderen die hier buiten spelen. De mensen die hier rijden moeten
wel op de hoogte worden gebracht van de nieuwe maximum snelheid. Dat
kunnen ze natuurlijk aan de verkeersborden zien, maar het kan geen
kwaad de autogebruikers daar nog eens extra op te wijzen. Daarom
hebben we samen met het ROV Utrecht dat is het Regionaal Orgaan voor
de Verkeersveiligheid - en de gemeente een voorlichtingspakket
gemaakt. Daarin zit bijvoorbeeld ook een leuk knutselpakket waarmee
basisschoolleerlingen hun eigen posters kunnen maken. Gemeentes kunnen
zelf bepalen hoe ze die voorlichtingspakketten gaan gebruiken. Jullie
hebben er vandaag alvast een voorproefje van gehad. Utrecht heeft dus
de primeur!
Het is dus belangrijk dat verkeersdeelnemers weten welke regels
gelden. Dat klinkt als een open deur. Maar kennen jullie alle regels?
En in ingewikkelde situaties? Komende zondag kun je jezelf testen. Dan
zendt SBS het Nationaal Verkeersexamen uit.
In het verkeer moet je niet alleen de regels kennen, maar je er
vervolgens natuurlijk ook aan houden. Het is de taak van de overheid
om de verkeersregels goed te handhaven. Dat gaan we ook doen,
bijvoorbeeld door meer aandacht voor verkeerscontroles en zoiets als
een puntenrijbewijs. Voor zware overtreders helpt alleen een
lik-op-stuk-beleid. Mensen die echt consequent veel te hard rijden en
anderen in gevaar brengen, moeten we flink aanpakken. Die zullen
straks eerder dan voorheen hun rijbewijs kwijtraken. Want wie niet
horen wil, die moet maar voelen.
Maar ja, onveilige verkeerssituaties worden niet alleen veroorzaakt
door deze notoire agressievelingen. Ik ben bang dat velen onder ons
wel eens een tikkeltje te hard rijden, net iets te dicht op de
voorganger rijden of op de fiets nog snel even door rood glippen. Maar
wat niet mag, dat mag niet en om goede redenen. Niet alleen voor de
veiligheid, maar ook om stank en lawaaioverlast te beperken. Zo simpel
is het. Iedereen, ook jij en ik, heeft dus de verantwoordelijkheid om
zich aan de regels te houden en ook anderen daar op aan te spreken.
Maar er is meer. Net als de meeste Nederlanders erger ik me groen en
geel aan ongemanierde weggebruikers. Asociaal gedrag in het verkeer
staat in de top tien van dagelijkse ergernissen. Bumperklevers,
snijden, opgestoken middelvingers: we kennen de voorbeelden allemaal.
Dit gedrag is niet alleen buitengewoon ergerlijk, maar ook nog eens
levensgevaarlijk. Als we met zijn allen een beetje meer begrip voor
elkaar hebben, zorgen we er dus niet alleen voor dat het een stuk
prettiger wordt in het verkeer, maar ook een stuk veiliger.
Het is deze week de internationale Week van de Verkeersveiligheid.
Niet voor niks is het thema dit jaar respect is safety, oftewel
respect is veiligheid. Het gaat er dus niet alleen om of we ons met
zijn allen netjes aan de verkeersregels houden, maar ook of we een
beetje respectvol, relaxed en verdraagzaam met elkaar omgaan in het
verkeer. En dat zit tussen de oren. Want in het verkeer is nog altijd
het hoofd de baas, niet de voet die het gaspedaal intrapt. Vandaar dat
ik zeg: tel eens wat vaker tot tien. Dat is prettiger en veiliger voor
iedereen. Daar kun je mee thuiskomen!
Dank je wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat