Ingezonden persbericht
Noordzee is geen vuilnisvat
Milieuorganisaties: Scheepswrak 'Assi Eurolink' bergen in plaats van
dumpen
Greenpeace Nederland, Stichting de Noordzee en de Waddenvereniging
sommeren minister Peijs van Verkeer en Waterstaat om het schip de 'Assi
Eurolink' te bergen en niet op de zeebodem te dumpen. Vandaag zouden
werkzaamheden starten om het schip in de zeebodem te 'verzinken'. De
drie milieuorganisaties beraden zich op juridische stappen als de
minister haar besluit niet herziet.
De 'Assi Eurolink' is in januari 2003 gezonken, na een aanvaring 78
kilometer ten Noordwesten van Terschelling. Het schip had geen lading
aan boord. In eerste instantie zegde het ministerie van Verkeer en
Waterstaat toe het schip vóór het najaar van 2003 te bergen om nautische
en milieutechnische redenen. Sindsdien heeft het ministerie een enorme
koerswijziging gemaakt: minister Peijs heeft bevolen om financiële
redenen het schip verder in de zeebodem te verzinken. Volgens de
milieuorganisaties is dit een eufemisme voor dumpen van afval in zee.
Zij vinden het moreel verwerpelijk dat de Noordzee als vuilnisvat wordt
gebruikt.
De 'Assi Eurolink' laat zien dat de aansprakelijkheid op zee niet goed
is geregeld. Nadat het schip verging heeft de eigenaar er afstand van
gedaan; de verzekering keert slechts een beperkt bedrag uit. Ook na de
ramp met de olietanker 'Prestige' in het najaar van 2002 is in de EU en
in Nederland de aansprakelijkheid in de scheepvaart nog steeds niet goed
geregeld. De Nederlandse overheid draait nu deels op voor de kosten van
de 'Assi Eurolink' terwijl de eigenaren van de twee betrokken schepen
bij de aanvaring dat volledig zouden moeten doen.
Een beter aansprakelijkheidsregime is nodig en haalbaar. De
milieuorganisaties pleiten voor een formele regeling van 'onbeperkte
aansprakelijkheid' via de International Maritime Organization (IMO). Een
eerste stap in deze richting is gezet in de Verenigde Staten, die na de
ramp met de 'Exxon Valdez' schepen in Amerikaanse wateren verplichten om
een bankgarantie van een half miljard dollar aan boord te hebben.
Daarmee zijn in elk geval de eerste kosten gedekt. Bovendien gaat er een
preventieve werking van uit - bankgaranties worden alleen gegeven als
schip en bemanning in orde zijn.
De milieuorganisaties bestrijden de legaliteit van het dumpen van de
'Assi Eurolink' op basis van internationale verdragen die in geest en
strekking stellen dat bergen van de 'Assi Eurolink' de sterke voorkeur
verdient. Door het wrak te dumpen, schept Verkeer en Waterstaat
bovendien een precedent voor de toekomst en andere landen. De overheid
kiest simpelweg voor de goedkoopste oplossing, omdat het niet mogelijk
is de volledige bergingskosten te verhalen en zijzelf weigert er voor op
te draaien.