Nieuwegeinse uitwerking van de Wet Werk en Bijstand
Het college van B & W doet deze week een voorstel aan de gemeenteraad voor
het beleid waarmee klanten van de afdeling Sociale Zaken en Arbeid aan het
werk worden geholpen. Dit voorstel staat verwoord in de Kadernota
Reïntegratiebeleid, de Nieuwegeinse uitwerking van de per 1 januari 2004
ingevoerde WWB (Wet Werk en Bijstand). In die WWB staat vermeld dat de
gemeenten veel meer vrijheid krijgen voor wat betreft de invulling van onder
meer het reïntegratiebeleid.
Uitgangspunt van de WWB is dat iedereen die kan werken ook moet werken. Werk
maakt de burger zelfstandig en zorgt er voor dat de burger meedoet in de
maatschappij. Als het de burger niet lukt werk te vinden waardoor hij geen
inkomen heeft kan een uitkering worden aangevraagd bij de gemeente. Als
regulier werk nog niet lukt zal de klant werkervaring op gaan doen of
onderhouden binnen een werkstage. De klant heeft recht op ondersteuning door
de gemeente bij zijn terugkeer naar de arbeidsmarkt. Tegenover dit recht op
ondersteuning staat de plicht tot medewerking aan die ondersteuning. In de
Kadernota staat vermeld op welke wijze het college hieraan in Nieuwegein
uitvoering wil geven.
Doelgroepen en Reïntegratieladder
Iedereen heeft recht op ondersteuning bij reïntegratie, maar de middelen
ontbreken om alle klanten tegelijk te ondersteunen. Om daar keuzes in te
kunnen maken wil het college gaan werken met doelgroepen en met de
zogenaamde Reïntegratieladder. Wie het dichtst bij regulier werk staat,
staat hoger op de Reïntegratieladder. De hoogte op de ladder is in beginsel
leidend voor de inzet van de middelen. Elke klant wordt daarbij individueel
beoordeeld. Verder wordt elke klant ingedeeld bij een doelgroep. De indeling
bij de doelgroep bepaalt welke prioriteit de klant krijgt.
Drie doelgroepen krijgen in ieder geval prioriteit, namelijk personen met
een zeer korte afstand tot de arbeidsmarkt, jongeren tot 23 jaar en -
tijdelijk - de deelnemers aan gesubsidieerde arbeid (WIW- en ID-banen) van
voor 1 januari 2004. Deze klanten krijgen alle noodzakelijke
reïntegratie-instrumenten aangeboden om via de kortste weg op de
arbeidsmarkt terug te keren. De overige doelgroepen zijn alleenstaande
ouders, nieuwkomers, overige werkzoekenden jonger dan 57,5 jaar met
arbeidsverplichtingen, niet-uitkeringsgerechtigden (nuggers) en Anw-ers en
werkzoekenden van 57,5 jaar en ouder.
Afbouw gesubsidieerde arbeid
Het college wil een afbouwregeling voor het huidige gesubsidieerde werk. De
belangrijkste redenen hiervoor is de geringe doorstroming van WIW´ers en
ID´ers naar de reguliere arbeidsmarkt en het onevenredige grote beslag op de
beschikbare middelen voor reïntegratie. Dat betekent dat de personen die
momenteel een WIW- of een ID-baan hebben deze kunnen behouden tot uiterlijk
1 januari 2006 en dat er geen nieuwe personen tot deze regelingen worden
toegelaten. De komende tijd zal de gemeente er zo veel mogelijk aan doen om
de huidige WIW´ers en ID´ers alsnog aan een reguliere baan te helpen.
Relatie met uitkering
Het recht op een uitkering is niet afhankelijk van het verrichten van werk
of het lopen van stage. Maar de klant moet zich wel maximaal inzetten voor
zijn terugkeer op de arbeidsmarkt, en de gemeente doet dat ook. De klant is
verplicht gebruik te maken van een voorziening die het college biedt. Iemand
die weigert gebruik te maken van een aangeboden voorziening wordt gekort op
zijn uitkering.
Instrumenten
Het college wil de volgende reïntegratie-instrumenten inzetten: 1. het
stellen van de diagnose van de werkloosheid en plaatsing op de
reïntegratieladder, 2. het opdoen van kennis en het verwerven van
vaardigheden, 3. integrale trajecten, 4. arbeidsbemiddeling en ten slotte 5.
flankerende instrumenten.
Er zal een experiment "Klant aan de Slag" worden ontwikkeld. Dit moet een
vorm van werkstage worden waarbij de klant 20 uur per week aan de slag gaat
met reïntegratieactiviteiten, waaronder werk, sociale activering en
vrijwilligerswerk. Dit instrument zal op termijn aan alle nieuwe klanten
aangeboden gaan worden zodra zij zich laten registreren bij het Centrum voor
Werk en Inkomen (CWI).
Klantmanagement
De gemeente is bezig met de invoering van klantmanagement bij de afdeling
Sociale zaken en arbeid. In de loop van 2004 krijgt elke klant één
contactpersoon, die verantwoordelijk is voor de bewaking van de samenhang
tussen werk, zorg en inkomen, voor de bewaking van de voortgang van de
processen, gericht op uitstroom, en die aanspreekpunt is voor de klant. Dit
levert voor de gemeente en voor de klanten meer duidelijkheid op.
Scholing niet langer een instrument
Scholing wordt niet langer nodig geacht. Immers, iedere klant dient elk
soort werk te aanvaarden. Als éénmaal een baan is aanvaard kan hij zich een
betere positie verwerven door zich te scholen. Een uitzondering wordt
gemaakt voor jongeren en voor hen die, naar het oordeel van de gemeente, een
kwalificerende vakgerichte scholing nodig hebben om op de arbeidsmarkt aan
de slag te kunnen.
Kosten
Het rijk stelt in 2004 in totaal ¤ 2.428.681 beschikbaar voor
reïntegratie-doeleinden. Hiervan wordt ¤ 1.716.750 besteed aan ongeveer 90
personen die een gesubsidieerde baan hebben. Het resterende bedrag,
aangevuld met een overschot uit voorgaande jaren, samen ¤ 662.930, is
beschikbaar voor de reïntegratie-activiteiten voor de overige 1230 klanten.
Reactie Cliëntenraad en verdere procedure
De Cliëntenraad heeft aangegeven het belang van aanscherping van het beleid
ten opzichte van het Abw-beleid te onderkennen. De Cliëntenraad vraagt wel
expliciet aandacht voor individueel maatwerk. De opmerkingen van de
Cliëntenraad worden meegenomen bij de uitwerking van de nota.
Naar verwachting bespreekt de commissie Sociale omgeving en cultuur (SOC) de
kadernota op 15 april en de Gemeenteraad op 13 mei. De uitgangspunten in de
kadernota worden dan door het college nog voor de zomer uitgewerkt in
concrete maatregelen en door de raad vastgelegd in een
reïntegratieverordening.
Invoerdatum 7-4-2004
Gemeente Nieuwegein