IP/04/467
Brussel, 7 april 2004
Commissie doet aanbevelingen voor concrete maatregelen om de groei en
werkgelegenheid in de uitgebreide EU te bevorderen
Vandaag heeft de Europese Commissie haar goedkeuring gehecht aan de
eerste actualisering van de globale richtsnoeren voor het economisch
beleid (GREB). Daarin wordt aangegeven dat moet worden vastgehouden
aan de strategie voor het economisch beleid die de Europese Raad
afgelopen juni heeft vastgesteld, en dat deze strategie ook geschikt
is voor de toetredende landen. Daarnaast zal de Commissie haar
goedkeuring hechten aan werkgelegenheidsaanbevelingen op basis van de
tijdens de Europese Raad van maart 2004 vastgestelde beleidslijnen en
de bevindingen van de Europese task force voor werkgelegenheid onder
het voorzitterschap van Wim Kok. Daarbij wordt het in 2003 herziene
kader, namelijk de Europese werkgelegenheidsstrategie en de
richtsnoeren voor de werkgelegenheid, instandgehouden. De problemen
waarvoor de nieuwe lidstaten zich geplaatst zien, zijn identiek aan,
maar in een aantal gevallen wel veel omvangrijker dan die in de EU-15.
De werkloosheid en het begrotingstekort zijn tweemaal zo hoog als in
de EU-15, terwijl het inkomen per hoofd van de bevolking slechts de
helft van dat in de EU-15 bedraagt. Wel loopt de situatie per nieuwe
lidstaat sterk uiteen. Aan elk land worden aanbevelingen gedaan
waarbij rekening wordt gehouden met zijn prestaties.
Voorzitter Prodi: "Het pakket van vandaag versterkt de economische
integratie in het nieuwe Europa van 25 lidstaten en vormt een
alomvattende strategie die gericht is op hetgeen Europa zo dringend
nodig heeft: meer groei en werkgelegenheid en een ambitieuze blik op
de toekomst."
Commissaris Solbes´ commentaar op de aanbeveling van de Commissie: "De
integratie van de nieuwe lidstaten in het economische beleidskader van
de EU via de GREB vormt een belangrijke stap voorwaarts. In deze
landen kan een economische dynamiek worden ontwikkeld die door hun
feitelijke economische integratie en door de uitvoering van de agenda
van Lissabon zal worden versterkt."
Stavros Dimas, Europees Commissaris voor werkgelegenheid en sociale
zaken: "Door deze aanbevelingen op te volgen, moeten de lidstaten
laten zien dat zij zich in zullen blijven zetten voor meer en
hoogwaardigere werkgelegenheid in de Europese Unie. In deze
aanbevelingen worden de waardevolle adviezen van Wim Kok en de andere
leden van de task force voor werkgelegenheid overgenomen. Deze
aanbevelingen moeten nú in de praktijk worden gebracht."
GREB: Aan de algemene strategie wordt vastgehouden
In deze actualisering ligt vooral de nadruk op de integratie van de
nieuwe lidstaten in het bestaande kader voor de coördinatie van het
economisch beleid. Hoewel de structurele problemen in de nieuwe
lidstaten niet fundamenteel verschillen van die in de huidige
EU-landen, zijn soms wel grotere inspanningen vereist omdat:
* de werkloosheid bijna tweemaal zo hoog is als in de EU-15;
* de begrotingstekorten zo´n zes procent van het BBP bedragen;
* het inkomensniveau meer dan de helft lager ligt dan in de huidige
lidstaten.
De richtsnoeren blijven rond drie hoofdonderwerpen geconcentreerd:
op groei en stabiliteit gericht macro-economisch beleid, hetgeen dus
ook inhoudt dat de nieuwe lidstaten een feitelijke en duurzame
nominale convergentie moeten realiseren; gezonde begrotingen;
terugdringing van de tekorten op de lopende rekening; nominale
loonstijgingen die niet schadelijk zijn voor de prijsstabiliteit en
productiviteit;
economische hervormingen om het Europese groeipotentieel te
versterken. Daartoe moeten de toetredende landen een
werkgelegenheidsbeleid ten uitvoer leggen dat de huidige structurele
verschuivingen op de arbeidsmarkt kan ondervangen, en moeten ze de
productiviteit bevorderen door de concurrentie te stimuleren, de
regelgeving terug te dringen, onderzoek en ontwikkeling te verbeteren
en de kapitaalmarkten beter te laten functioneren;
versterking van de duurzaamheid: economische stabiliteit, met name om
de gevolgen van de vergrijzing op te vangen, sociale duurzaamheid
(banen zijn van essentieel belang om mensen van armoede te bevrijden)
en ecologische duurzaamheid (investeringen in de vervoers- en
energiesector kunnen een belangrijke rol spelen).
Gezien de omvang van de problemen is het duidelijk dat de nieuwe
lidstaten een aantal moeilijke politieke keuzes moeten maken. De GREB
houden rekening met de specifieke omstandigheden van de toetredende
landen door bijvoorbeeld in de landenspecifieke aanbevelingen langere
aanpassingsperioden op te nemen dan die voor de huidige lidstaten.
Voor de huidige lidstaten blijven de tijdens de Europese Raad van juni
2003 vastgestelde aanbevelingen in de GREB tot 2005 volledig van
kracht. De landennotities voor Duitsland, Griekenland, Frankrijk,
Italië, Nederland, Portugal en het Verenigd Koninkrijk zijn op een
beperkt aantal punten aangepast om te wijzen op de noodzaak om het
begrotingsbeleid aan te passen.
Het volledige document is te vinden op internet:
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/publications/broadeconomypol
icyguidelines_en.htm
Werkgelegenheidsaanbevelingen voor 2004
De werkgelegenheidsaanbevelingen geven voor iedere lidstaat
afzonderlijk aan hoe ze de werkgelegenheidsrichtsnoeren uit 2003
kunnen uitvoeren. Omwille van de continuïteit stelt de Commissie geen
wijziging van deze richtsnoeren voor. Wel heeft zij op basis van
ontwikkelingen in het werkgelegenheidsbeleid van de lidstaten en op
basis van de bevindingen van de Europese task force voor
werkgelegenheid de aanbevelingen aangepast. De
werkgelegenheidsaanbevelingen voor 2004 bestaan uit drie delen:
vier gemeenschappelijke aanbevelingen die zijn gericht op de
prioritaire hervormingen, namelijk verbetering van het
aanpassingsvermogen van werknemers en ondernemingen, meer mensen
ertoe bewegen de arbeidsmarkt op te gaan en op de arbeidsmarkt te
blijven, meer en doelmatiger investeren in menselijk kapitaal en
in levenslang leren en daadwerkelijke tenuitvoerlegging van
hervormingen door betere governance;
aanbevelingen aan elk van de huidige lidstaten afzonderlijk,
waarin een groot aantal punten is verwerkt die de task force onder
de aandacht heeft gebracht;
de voornaamste punten waarop de toetredende landen moeten letten
bij de uitwerking van hun nationale actieplannen voor
werkgelegenheid, die voor het eerst worden gebaseerd op de door de
task force vastgestelde prioriteiten en op de gezamenlijke
beoordelingen van de toetredende landen en de Commissie.
Deze aanbevelingen vormen een van de instrumenten voor de uitvoering
van de Europese werkgelegenheidsstrategie omdat ze aangeven wat de
meest urgente problemen zijn waaraan de lidstaten iets moeten doen. Ze
maken duidelijk dat er geen pasklare oplossing bestaat. In plaats
daarvan worden losse maatregelen aan de hand gedaan die het wederzijds
leerproces en de uitwisseling van ervaringen - beide van cruciaal
belang voor de Europese werkgelegenheidsstrategie - bevorderen.
Het volledige document is te vinden op internet:
http://europa.eu.int/comm/employment_social/news/2004/apr/egl2004_en.h
tml
European Commission