Nationale Vereniging de Zonnebloem

Breda, 6 april 2004

Bedrijvenactie Zonnebloem voor nieuw schip

Nationale Vereniging de Zonnebloem wil een nieuw vakantieschip bouwen. Om dit financieel mogelijk te maken, start de Zonnebloem op 7 april met het schriftelijk en persoonlijk benaderen van bedrijven. Deze bedrijvenactie vormt het begin van de landelijke campagne "Even iets doen voor de Zonnebloem". Daarmee sluit de Zonnebloem aan op de trend van bedrijven om maatschappelijk verantwoord actief te zijn.

"Als bedrijf kun je mensen meer geven dan een product of dienst. Het is juist iets extra's doen dan alleen datgene waarvoor je wordt betaald.", aldus Dorothee van Vredenburch. Zij is lid van het comité van aanbeveling van de actie en managing director van Citigate First Financial.

"Ik ben ervan overtuigd dat meedoen zich dubbel en dwars terugbetaalt. "Wie goed doet, goed ontmoet", lijkt misschien een eeuwenoud cliché, maar het is één van de pijlers waarop onze beschaving rust."

Het comité van aanbeveling, dat de actie voor het nieuwe schip ondersteunt, bestaat verder uit Herman Wijffels, voorzitter Sociaal-Economische Raad (SER), Trude Maas-de Brouwer, president Hay Vision Society en Lid Eerste Kamer namens de PvdA, Gerlach Cerfontaine, President & Chief Executive Officer Schiphol Group, Loek Hermans, voorzitter MKB-Nederland en Ria Lubbers-Hoogeweegen, ambassadeur Nationale Vereniging de Zonnebloem.

Nationale Vereniging de Zonnebloem zet zich in voor mensen met een lichamelijke beperking door ziekte, handicap of leeftijd. Via regelmatig bezoek, excursies zoals boottochten en evenementen als de Zonnebloemtheatertournee, verhoogt de Zonnebloem de kwaliteit van leven voor zieken en gehandicapten. De Zonnebloem is ook de grootste aanbieder van aangepaste vakanties. Jaarlijks maken 6750 zieken en gehandicapten gebruik van het vakantieaanbod. De vaarvakanties vormen de meest populaire en meest comfortabele manier van vakantie vieren.

Ruim twintig jaar geleden bracht de 1-2-3-show van Rudi Carell, dankzij het Nederlands publiek en bedrijven als Shell en Albert Heijn, geld binnen voor het vakantieschip MPS de Zonnebloem. Inmiddels is het hard aan vervanging toe. Voor de bouw is zo'n 14 miljoen euro nodig. Daarvoor benadert de Zonnebloem het bedrijfsleven. Buiten het bedrijfsleven worden ook het Nederlands publiek en de 37.000 vrijwilligers van de Zonnebloem nauw betrokken bij de landelijke campagne.

Als eerste actie benadert de Zonnebloem ruim 2200 bedrijven. Gevraagd wordt naar een gezamenlijke actie of de sponsoring van een (onder)deel van het schip.

Informatie: de Zonnebloem, (076) 564 63 62, ietsdoen@zonnebloem.nl

Actiewebsite: www.ietsdoenvoordezonnebloem.nl