Nieuwe structuur in aanpak sociale veiligheid openbaar vervoer
7 april 2004 - Lisa Neves Gonçalves/Stefan Rutte
Het college heeft ingestemd met het aanbrengen van een nieuwe
structuur in de aanpak van sociale veiligheid door het onderscheiden
van drie pijlers, zoals omschreven in de notitie
`Verantwoordelijkheden en geldstromen binnen het beleidsterrein van
sociale veiligheid openbaar vervoer':
* infrastructuur (verantwoordelijkheid: de gemeente als eigenaar van
de infrastructuur, Dienst Infrastructuur, Verkeer & Vervoer)
* kaartcontrole (verantwoordelijkheid: vervoerder, het GVB) en
* toezicht en handhaving van de openbare orde en veiligheid
(gezamenlijke verantwoordelijkheid: Burgemeester, het OM, politie
en de opdrachtgever voor het OV).
Om meer duidelijkheid te krijgen over de rol die alle partijen in het
openbaar vervoer in Amsterdam moeten spelen - de gemeente, de
vervoerders (GVB, Connexxion, NS), politie en Openbaar Ministerie- in
de laatste pijler heeft het college opdracht gegeven voor een
haalbaarheidsonderzoek naar de instelling van een OV-politie. Het
onderzoek moet de verschillende modellen hiervoor in kaart brengen,
met de voor- en nadelen in juridische, organisatorische en financiële
zin.
Wethouder van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur): `We gaan
de komende jaren hard aan de slag met het verder verbeteren van de
veiligheid van het openbaar vervoer. Het is van groot belang dat alle
partijen goed samenwerken en daarbij duidelijk voor ogen hebben wie
waarvoor verantwoordelijk is. Met OV-politie is voor de reiziger
duidelijk bij wie hij/zij moet zijn als het gaat om veiligheid".
Het benoemen van de drie pijlers is één van de acties die volgen uit
het Beleidskader Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer uit 2003. Het
College van B&W heeft ingestemd met de belangrijkste punten uit dit
Beleidskader. Uitgangspunt is dat de sociale veiligheid in en rond het
openbaar vervoer even goed moet zijn als de sociale veiligheid in de
openbare ruimte. Het openbaar vervoer mag nooit de zwakste schakel in
de gehele verplaatsingsketen van de reiziger (voor- en natransport,
looproutes) zijn.
Het Beleidskader is opgesteld in samenwerking met het Regionaal Orgaan
Amsterdam (ROA), de regiopolitie Amsterdam-Amstelland, NS
Randstad-Noord, het Openbaar Ministerie van Amsterdam, het GVB en
Connexion. Het Beleidskader zal ook in de regioraad van het ROA worden
vastgesteld.
Behandeling in de raadscommissie is op 21 april, in de gemeenteraad op
28 april.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam