Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
AAN Postbus 90801
2509 LV Den Haag
colleges van Burgemeester en Wethouders Anna van Hannoverstraat 4
i.a.a. Telefoon (070) 333 44 44
Telefax (070) 333 40 33
Directeuren Sociale Dienst
Hoofden Sociale Zaken
Hoofden Financiën
Directeuren/hoofden I&A
Gemeenteraadsleden p/a griffier
Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor en regiokantoren IWI
Uw brief Ons kenmerk
Intercom/2004/24233
Onderwerp Datum
Verzamelbrief april 2004 7 april 2004
Door middel van deze brief informeer ik u over enkele relevante ontwikkelingen op het
terrein van werk en inkomen.
1. Bijstelling macrobudget WWB 2004 (bijlage: pagina 1-2)
Zoals aangegeven in de verzamelbrief van februari ontvangt u hierbij nadere informatie over
de bijstelling van het macrobudget WWB 2004. De bijstelling vloeit voort uit de
financieringssystematiek, zoals die in de wet is vastgelegd. Als gevolg van de doorwerking
van het lagere aantal bijstandsuitkeringen in 2003 dan geraamd en gewijzigde inzichten in
de conjunctuur wordt een minder sterke stijging van het bijstandsvolume in 2004 verwacht
dan bij de ontwerpbegroting 2004 is geraamd. Als deze ontwikkelingen doorvertaald
worden naar het macrobudget voor 2004 dan komt dat neer op een verlaging van ongeveer
400 miljoen (8% van het budget). In de bijlage van de verzamelbrief ga ik uitvoerig in op de
achtergronden.
2. Onderzoek verdeelmodellen WWB bijna klaar
Het onderzoek naar de verbetering en plausibiliteit van het verdeelmodel voor het
inkomensdeel van de WWB en het onderzoek naar de toepasbaarheid van het verdeelmodel
voor het werkdeel van de WWB verkeren in de eindfase. Eind april zullen de uitkomsten
worden besproken in het bestuurlijk overleg met de VNG. Ik streef er naar zo spoedig
mogelijk daarna mijn voornemens over de verdeelmodellen 2005 aan u bekend te maken en
aan de Tweede Kamer te doen toekomen.
2
3. Verantwoordingsdocumenten over het vergoedingsjaar 2003 zijn aangepast (bijlage:
pagina 3)
In de verzamelbrief van december 2003 bent u geïnformeerd over mijn besluit van 28
november 2003 om over het vergoedingsjaar 2003 geen financiële maatregelen op te leggen
voor tekortkomingen die betrekking hebben op voorschriften die met de invoering van de
WWB vervallen of die worden omgezet van een verplichting in een bevoegdheid voor
gemeenten. Daarbij heb ik tevens aangegeven dat gemeenten zich over de bedoelde aspecten
niet hoeven te verantwoorden. Daarom zijn de verantwoordingsdocumenten 2003 aangepast.
In de bijlage bij deze brief vindt u uitgebreidere informatie. Daarnaast is (uitsluitend) bij het
exemplaar van deze brief dat is gericht aan de colleges van burgemeester en wethouders een
complete set van verantwoordingsdocumenten 2003 meegezonden. U vindt deze
documenten ook op het gemeenteloket (www.gemeenteloket.szw.nl) in het dossier
Verantwoording.
4. Rangorde heffingskortingen (bijlage: pagina 4)
Door de WWB en de invoering van nieuwe heffingskortingen is de rangorde van de
heffingskortingen opnieuw vastgesteld. De rangorde is van belang in situaties waarin het
bedrag aan heffingskortingen waarop aanspraak bestaat hoger is dan de verschuldigde
belasting, zodat niet het volledige bedrag aan heffingskortingen kan worden vergolden. De
rangorde zorgt ervoor dat de ontvangen belastingteruggaaf bij voorrang wordt toegerekend
aan de heffingskortingen die niet tot de middelen worden gerekend. U vindt de nieuwe
rangorde in de bijlage van deze brief.
5. Bedragen WWB, IOAW, IOAZ en WIK per 1 april 2004 aangepast (bijlage:
pagina 5 - 13)
In de verzamelbrief van februari heb ik aangekondigd dat per 1 april 2004 nieuwe
loonbelastingtabellen zouden worden vastgesteld. In deze tabellen zijn de onderdelen
verwerkt die tijdens de parlementaire behandeling van het Belastingplan 2003 zijn
gewijzigd en die niet in de tabellen per 1 januari 2004 konden worden verwerkt. In de
nieuwe tabellen zijn de verschillen over de eerste drie maanden van het jaar zoveel mogelijk
ongedaan gemaakt.
Voor het in de WWB gedefinieerde netto minimumloon is de groene tabel relevant. Omdat
de groene tabel per 1 april is gewijzigd, is het netto minimumloon per 1 april eveneens
aangepast. Uiteraard heeft dit gevolgen voor de aan het netto minimumloon gerelateerde
bijstandsnormen, netto uitgangspunten IOAW en IOAZ, grondslagen IOAW en IOAZ en
WIK-bedragen. Meer informatie en de nieuwe bedragen vindt u in de bijlage van deze brief.
U vindt de bedragen ook op het gemeenteloket (www.gemeenteloket.szw.nl).
6. Loonkostensubsidie en Europese regelgeving: beleidsaanbeveling (bijlage:
pagina 14 19)
Gesubsidieerde arbeid kan als één van de voorzieningen worden ingezet om de
arbeidsinschakeling te bevorderen. In de WWB zijn geen specifieke eisen opgenomen voor
gesubsidieerde arbeid. Ondanks het vervallen van de landelijke regelgeving op dit punt blijft
de Europese regelgeving gelden. Op grond van de EU-regelgeving worden
overheidssubsidies onder bepaalde omstandigheden aangemerkt als staatssteun.
3
In de bij deze brief als bijlage opgenomen beleidsaanbeveling is aangegeven in welke
situaties loonkostensubsidie buiten de Europese regelgeving vallen. Tevens kunt u lezen
waarop gelet moet worden wanneer loonkostensubsidie wel als staatssteun moet worden
aangemerkt. De beleidsaanbeveling is vooral bedoeld om de administratieve last voor u te
beperken.
Wanneer u:
a. deze beleidsaanbeveling incorporeert in uw reïntegratieverordening;
b. voldoet aan de in de beleidsaanbeveling gestelde voorwaarden en
c. in de reïntegratieverordening expliciet verwijst naar deze beleidsaanbeveling
dan hoeft u de subsidieverordening niet ter goedkeuring voor te leggen aan de Europese
Commissie en hoeft u geen samenvatting van de regeling aan de Commissie toe te sturen.
De beleidsaanbeveling is zowel van toepassing op het verstrekken van loonkostensubsidie
als op de financiering van detacheringsbanen.
7. BTW-vrijstelling voor inleenvergoedingen
Ik wil u (misschien ten overvloede) graag op het volgende wijzen. De directeur-generaal
Belastingdienst heeft namens de staatssecretaris van Financiën BTW-vrijstelling verleend
voor het ter beschikking stellen van werknemers die onder de werking vallen van de Wet
werk en bijstand (WWB). Hiermee is niet alleen vrijstelling verleend voor de WIW-
werknemers die langer dan 2 jaar werkloos zijn en die nog in dienst zijn van de gemeente,
maar ook voor personen die de gemeente na 1 januari 2004 in dienst heeft genomen op
grond van de WWB en die langer dan 2 jaar werkloos zijn. Het besluit DGB2003/7179M
"Heffing van omzetbelasting met betrekking tot het ter beschikking stellen van personeel in
het kader van de Wet werk en bijstand (Wwb)" van 19 december 2003 vindt u op
www.minfin.nl/ pagina Actueel >Overige publicaties.
8. Uitvoeringskosten ID-banen kunnen uit vrij besteedbare reïntegratiebudget 2003
In het jaar 2002 konden uitvoeringskosten voor ID-banen gedeclareerd worden tot aan een
maximum bedrag per ID-baan. In het jaar 2003 zijn de regels grondig gewijzigd. De
middelen zijn in 2003 niet meer op basis van declaraties van het aantal gerealiseerde in- en
doorstroombanen beschikbaar gesteld, maar als ongedifferiëntieerd en flexibel besteedbaar
budget. De uitvoeringskosten over 2003 mogen uit dit vrij besteedbare budget bekostigd
worden. De uitvoeringskosten staan echter niet meer expliciet in het Controle- en
rapportageprotocol ID van 2003 vermeld (in tegenstelling tot het jaar daarvoor). Alleen het
bestedingsdoel is van belang, namelijk de arbeidsplaatsen voor langdurig werklozen (code
201) en de andere voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling voor werkzoekenden (code
202). Gemeenten kunnen de uitvoeringskosten voor reïntegratie-activiteiten ten laste van het
ID-budget 2003 dan toeberekenen aan bovenstaande codes 201 en 202. Voor een toelichting
op de voorwaarden over `uitvoeringskosten' samenhangend met voorzieningen in het kader
van de WWB in 2004 verwijs ik u naar paragraaf 2.2.5 van de handreiking "Uit- en
aanbesteden van reïntegratie-activiteiten" die u kunt vinden op het gemeenteloket
(www.gemeenteloket.szw.nl/ pagina WWB>Handleidingen).
9. Overdracht indicatiestelling Wsw naar CWI
Het wetsvoorstel dat voorziet in de overdracht van de Wsw-indicatiestelling naar de CWI
wordt binnenkort in de Tweede Kamer behandeld. Beoogde datum van overdracht is 1
oktober 2004. Als de Tweede kamer instemt betekent dit dat gemeenten tot 1 oktober 2004
---
verantwoordelijk blijven voor de indicatiestelling en hiervoor ook budget zullen ontvangen.
Dit budget (circa 14 miljoen op jaarbasis) is voor de periode vanaf 1 april 2004 (de
oorspronkelijk beoogde overdrachtsdatum) al uit het Wsw-macrobudget gehaald. Het voor
de periode april-oktober 2004 gereserveerde budget zal alsnog, conform de verdeelsleutel
van het Wsw-macro-budget, naar rato over gemeenten en schappen verdeeld worden.
Over de precieze wijze waarop de middelen aan gemeenten/werkvoorzieningschappen
zullen worden verstrekt, wordt u voor de zomer onder meer via de verzamelbrief nader
geïnformeerd.
10. Wsw en intercollegiale ruil (bijlage: pagina 20)
In 2004 krijgen individuele gemeenten/schappen opnieuw de mogelijkheid van
intercollegiale ruil met een gemeente/schap waar sprake is van onderrealisatie. De
mogelijkheid van intercollegiale ruil wordt in 2004 toegestaan onder dezelfde voorwaarden
als in 2003. In de bijlage bij deze verzamelbrief zijn de voorwaarden opgenomen.
11. ESF-subsidie en de Wsw
Het ligt in mijn bedoeling om gemeenten en reguliere werkgevers de mogelijkheid te geven
om voor scholing van Wsw-geïndiceerden ESF-subsidie aan te vragen. Hiervoor wordt de
ESF-regelgeving in april aangepast. Het Agentschap SZW informeert gemeenten hierover.
Er zijn twee mogelijkheden:
a. De gemeente kan de ESF-subsidie aanvragen indien er sprake is van werken in het
sw-bedrijf of detachering;
b. De reguliere werkgever kan (via het O&O-fonds) de ESF-subsidie aanvragen als een
sw-geïndiceerde bij hem in dienst is (begeleid werken).
Alleen de kosten voor scholing zijn subsidiabel. Dus niet de loonkosten; hier krijgen
gemeenten en werkgever al rijkssubsidie voor uit het macrobudget Wsw. Met het mogelijk
maken van ESF-subsidie voor scholing van Wsw-geïndiceerden sluit ik aan bij de
mogelijkheden die sinds juli 2003 al voor WIW'ers en mensen met een ID-baan bestaan.
12. Jeugdwerkloosheid: vrijlaten van bonus bij jongerenstage binnen WWB mogelijk
(bijlag: pagina 21)
In de bijlage treft u een oproep om samen te werken met de Task Force jeugdwerkloosheid.
De Task Force jeugdwerkloosheid heeft onder meer tot taak gemeenten te ondersteunen bij
een voortvarende aanpak van de Jeugdwerkloosheid. Onderdeel van deze aanpak is de JOP -
stage1. Deze stage is bedoeld om schoolverlaters met startkwalificatie arbeidsmarktrelevante
vaardigheden aan te leren en werkervaring te laten opdoen door hen 3 maanden stage te
laten lopen. Dit kan met behoud van uitkering. Na goed functioneren keert de werkgever
een bonus van 450 uit. In een recent aangeboden aanvullend wetsvoorstel ( de
zogenoemde veegwet) wordt verhelderd dat deze bonus kan worden vrij gelaten bij het
vaststellen van de bijstandsuitkering. Deze veegwet zal, na instemming van het parlement,
met terugwerkende kracht ingaan per 1 januari 2004. Indien gemeenten gelet op het belang
van een aanpak van de jeugdwerkloosheid alvast wensen te anticiperen op dit bij de Tweede
Kamer ingediende wetsvoorstel, ontmoet dat van mijn kant geen bezwaar. Dit laat onverlet
dat deze bevoegdheid officieel eerst ontstaat nadat het parlement heeft ingestemd met het
1 Jongeren Ontwikkelings- en ervaringsPlaats
5
wetsvoorstel en de wet is gepubliceerd in het staatsblad. Meer informatie vindt u in de
bijlage van deze verzamelbrief.
13. Wijziging Wet inburgering Nieuwkomers (bijlage: pagina 22)
Ik wil u erop attenderen dat er via de invoeringswet WWB een wijziging is aangebracht in
de Wet inburgering Nieuwkomers (Win). Als gevolg van deze wijziging wordt de Algemene
maatregel van bestuur (Amvb) waarin nadere regels worden gesteld over de hoogte van de
boete die wordt opgelegd bij overtreding van verplichtingen die voor nieuwkomers zijn
verbonden aan een inburgeringstraject, vervangen door een door gemeenten op te stellen
verordening. Deze verordening vervangt hiermee dus de Amvb. Conform het
overgangsrecht hebben gemeenten tot 1 januari 2005 de gelegenheid om deze verordening
op te stellen.
Deze verordening op grond van de Win, met nadere regels over de hoogte van de boetes,
moet worden onderscheiden van de verordening met regels over het verlagen van de
bijstand. In de bijlage van deze brief vindt u meer informatie.
14. Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen: privacy en beveiliging
Het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI) bevordert de samenwerking
tussen de ketenpartners op het gebied van werk en inkomen. Het BKWI doet dit door
afspraken te maken en technische voorzieningen te bieden die betrouwbare en efficiënte
onderlinge gegevensuitwisseling mogelijk maken. BKWI wil hiermee een bijdrage leveren
aan een betere effectiviteit, kwaliteit en doelmatigheid van de dienstverlening naar de
burger.
Gemeenten dragen, net als de overige ketenpartners, zorg voor de beveiliging van deze
technische voorzieningen. Voor meer informatie verwijs ik u naar de website van BKWI
(www.bkwi.nl/BKWI/index.php?c=downloads_Privacy_en_Beveiliging). Daar kunt u onder
andere een handleiding Privacy en Beveiliging downloaden, die u een overzicht geeft van
relevante privacywet en -regelgeving in het algemeen en meer specifiek met het oog op de
verwerking van persoonsgegevens.
15. Versoepeling van de SUWI-aanbestedingsregels
In de verzamelbrief van februari heb ik u geïnformeerd over de versoepeling van de SUWI-
aanbestedingsregels. Voor alle duidelijkheid wijs ik erop dat de versoepeling betrekking
heeft op het gedeelte van het werkdeel dat niet behoeft te worden uitbesteed (beneden
100.000 en 30% van de resterende uitkering zoals bedoeld in artikel 6, lid 4 van de Regeling
WWB). Uit de formulering van de verzamelbrief van februari zou onbedoeld gelezen
kunnen worden dat de 100.000 betrekking heeft op de contractomvang - dat is niet het
geval. Op het gemeenteloket (www.gemeenteloket.szw.nl pagina Activering en
Uitstroom>Aan- en uitbesteding) treft u de volledige en correcte tekst aan.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
6
(M. Rutte)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid