AutoRai

7-4-2004

De nieuwe Cadillac STS: andere dimensies

Met de 2005 Cadillac STS lanceert het meest prestigieuze Amerikaanse automerk een compleet nieuw ontworpen opvolger van de Seville. Zeker in Europa verleent die presentatie een nieuwe dimensie aan de renaissance van Cadillac.

Zelfs voor zijn presentatie aan het publiek is al duidelijk dat een hoofdrol voor de STS is weggelegd.

Met andere nieuwe modellen als de crossover SRX en de XLR roadster betreedt Cadillac in ons deel van de wereld compleet nieuwe segmenten, terwijl de 2005 STS in feite het stokje overneemt van de belangrijkste luxe modellen zoals we die nu kennen. Hij is ontworpen om zelfs de meest veeleisende Europese autokoper op zijn wenken te bedienen. De 2005 Cadillac STS is niet alleen een serieus Amerikaans alternatief voor de gangbare prestigemodellen, maar gaat met zijn doelgericht innovatieve techniek, dynamiek, toonaangevende comfort en het unieke eigen karakter van zijn design nog een paar stappen verder.

De hand van ontwerper Kip Wasenko is duidelijk zichtbaar. Het Cadillac STS design sluit perfect aan bij het nieuwe familiegezicht van het Amerikaanse merk, maar is toch meteen als de nieuwe generatie sportsedan herkenbaar door zijn gevoel voor traditionele accenten, stijl en opvallende elegantie.

Ook het compleet nieuw ontwikkelde interieur volgt die koers, met een uitzonderlijk strakke afwerking, harmonieuze vormen, verfijnde techniek en fraaie materialen. Zo valt het gebruik van eucalyptus hout en aluminium op, evenals een zeer fraai en bijzonder zacht aanvoelend type leer.

Overigens is ook bij het koetswerk bijvoorbeeld het kofferdeksel - gebruik gemaakt van aluminium. Zijn speciale vormen werden mogelijk door een uniek productieprocédé met een kunststof mal. De speciale LED achterlichten zijn ook al een verhaal apart. Dertig lichtgevende diodes werken met een indirect optisch systeem om het typische puntjespatroon van klassieke LEDs te voorkomen, een primeur in de automobielindustrie.

De 2005 STS krijgt een dynamisch profiel mee en oogt mede daardoor compacter dan hij in feite is. Met een lengte van 4986 milimeter hoort de nieuwe Cadillac immers in de eredivisie van de automobielwereld thuis. Zijn zeer grote wielbasis van 296 centimeter onderstreept nog eens dat de STS solide rijeigenschappen en een uitzonderlijk ruim en comfortabel interieur biedt. Onderstel en bodemgroep zijn ontwikkeld op basis van het nieuwe achterwiel aangedreven Sigma platform zoals dat ook onder de CTS wordt toegepast.

De rijeigenschappen vormen een zeer geslaagde synthese van sportiviteit, handelbaarheid en comfort. Zo is bij de STS voorwielophanging en de multilink achterwielophanging veel aandacht besteed aan de optimale afstelling en werking. Naast geavanceerde systemen als Magnetic Ride schokdemper- en niveauregeling (met een Sportstand) en StabiliTrak actieve stabiliteitsregeling vallen bijvoorbeeld details op als het gebruik van lichtmetaal in zowel de wielophanging als de remmen, de keuze van Duitse Sachs schokdempers voor, Nivomat niveauregeling achter, gewichtbesparende holle stabilisatorstangen en een fraai snelheidsafhankelijk werkend ZF Servotronic II stuurmechanisme.

De 2005 Cadillac STS legt zodoende een solide basis met voortreffelijke rijeigenschappen. Daarnaast heeft hij intelligente techniek aan boord die in extreme situaties binnen een duizendste van een seconde ingrijpt wanneer de koersvastheid onverhoopt toch in het gedrang dreigt te komen. Bijvoorbeeld omdat het oppervlak van het wegdek onverwacht verandert. Saillant detail in dat opzicht: de werking van de schokdempers wordt duizend maal per seconde gecontroleerd en indien nodig aangepast. Het spreekt vanzelf dat ook technieken als ABS, tractiecontrole, noodstop rembekrachtiging en elektronische remkrachtverdeling onderdeel van het systeem uitmaken.

Met de presentatie van deze nieuwe 2005 Cadillac STS is vrijwel de complete modellenlijn van Cadillac op achterwielaandrijving overgeschakeld. De STS speelt daarbij een extra speciale rol. Niet alleen is hij de eerste luxury sportsedan sinds een kwart eeuw die met aangedreven achterwielen wordt afgeleverd, maar de STS is ook de eerste vierwielaangedreven Cadillac sedan aller tijden. Die AWD keuzemogelijkheid bestaat in combinatie met de V8 krachtbron.

Op welke motor de keus ook valt, de prestaties zijn in ieder geval indrukwekkend. De 3.6 liter V6 levert 255 pk en staat bijvoorbeeld al borg voor een indrukwekkende sprint naar 100 kilometer per uur in minder dan 7 seconden. Opmerkelijk genoeg onderscheidt hij zich tegelijkertijd ook door de rust en souplesse waarmee dat alles gebeurt. Dankzij bijzonder moderne techniek als een variabele timing van de in- én uitlaatnokkenas plus een variabel inlaatspruitstuk heeft de geavanceerde V6 over een ongekend groot bereik trekkracht beschikbaar. Om precies te zijn 90 procent van de maximale waarde (339 Nm) over het volledige gebied van 1.600 tot 5.800 omwentelingen per minuut.
De prestaties van de 4.6 liter Northstar V8 zijn nog indrukwekkender: 320 pk, 459 Nm trekkracht en een acceleratie naar 100 kilometer per uur binnen zes tellen. Ook de V8 beschikt over toonaangevende techniek, onder andere variabele klepbediening.

De Europese versie van de Cadillac STS krijgt aan de dynamische rijstijl in ons deel van de wereld aangepaste
overbrengingsverhoudingen mee. Zowel de V6 als de V8 bieden een zeer moderne Hydro-Matic vijfversnellingsautomaat met de mogelijkheid van sequentiële handmatige bediening. In de automaatstand profiteert de transmissie van intelligente techniek die zich voortdurend aanpast aan de actuele rijstijl van de bestuurder, maar bijvoorbeeld ook inspeelt op dynamisch aanremmen voor een bocht door de juiste versnelling vast te houden.

Die enorme krachtontplooiing speelt zich in een opvallende rust af. Naast allerhande maatregelen aan de motoren, motorophanging en het uitlaatsysteem speelt daarbij ook de toepassing van een speciaal gelamineerd tussenschot tussen motorruimte en cabine mee. Evenals de bijna drie centimeter dikke binnenbekleding van het paneel. Maar ook de geluiddempend geconstrueerde voorruit met een extra isolatielaagje tussen het glas en de gelamineerde zijramen houden rijgeluiden effectief buiten. Evenals de drievoudige afdichting van de deuren en geluiddempende maatregelen aan de tunnel van de aandrijfas, de bagageruimte en een voor een deel vol met dempend materiaal geschuimde structuur van de STS.

Doelgerichte innovatie loopt als een rode draad door het hele ontwerp van deze compleet nieuwe generatie Cadillac STS. Het Easy Key systeem maakt openen en starten van de auto zonder klassieke sleutel mogelijk, met het Smart Remote systeem is de auto op afstand te starten om het interieur afhankelijk van de buitentemperatuur te verwarmen en ontwasemen of juist af te koelen, adaptieve cruise control met radartechniek betekent een stap vooruit in comfort en veiligheid en dat geldt zeker ook voor Xenon verlichting met automatische hoogte regeling. Zelfs het automatisch dimmen van de koplampen bij naderende tegenliggers behoort tot de mogelijkheden. Een intelligent mini camerasysteem in de spiegels herkent de lampen van tegemoetkomende autos. Het systeem schakelt zelfs op dimlicht over wanneer de Cadillac STS de achterlichten van een voorganger op dezelfde rijbaan nadert. De naar eigen smaak instelbare projectie van de belangrijkste informatie op de voorruit draagt s nachts eveneens bij aan rijcomfort en veiligheid.

Het spreekt vanzelf dat de STS de meest verfijnde infotainment technieken meekrijgt. Onder welke een Dolby 5.1 surround geluidssysteem van Bose, een van de eerste ter wereld. Ronduit uniek is de mogelijkheid om de nieuwe generatie DVD Audio schijfjes in de wisselaar te spelen. Zelfs in de huiskamer is dat allesbehalve alledaagse high end audiotechniek. Het surround systeem beschikt over 15 luidsprekers en is voorbereid voor de introductie van digitale satelliet radio zoals die in Amerika al bestaat. Het navigatiesysteem maakt gebruik van een DVD. Veel bedieningshandelingen zijn naast het aantippen van het touch screen ook per stem uit te voeren. Alweer zon aspect dat zowel veiligheid als comfort naar een hoger niveau brengt. Dat geldt zeker ook voor de Bluetooth techniek die het mogelijk maakt om de eigen mobiele telefoon via de handsfree installatie van de STS te gebruiken. Waarbij de telefoon zelfs gewoon in de binnenzak kan blijven zitten.

De 2005 Cadillac STS wordt eind dit jaar in Europa aan pers en publiek voorgesteld.