7-4-2004
De nieuwe Cadillac STS: andere dimensies
Met de 2005 Cadillac STS lanceert het meest prestigieuze Amerikaanse
automerk een compleet nieuw ontworpen opvolger van de Seville. Zeker
in Europa verleent die presentatie een nieuwe dimensie aan de
renaissance van Cadillac.
Zelfs voor zijn presentatie aan het publiek is al duidelijk dat een
hoofdrol voor de STS is weggelegd.
Met andere nieuwe modellen als de crossover SRX en de XLR roadster
betreedt Cadillac in ons deel van de wereld compleet nieuwe segmenten,
terwijl de 2005 STS in feite het stokje overneemt van de belangrijkste
luxe modellen zoals we die nu kennen. Hij is ontworpen om zelfs de
meest veeleisende Europese autokoper op zijn wenken te bedienen. De
2005 Cadillac STS is niet alleen een serieus Amerikaans alternatief
voor de gangbare prestigemodellen, maar gaat met zijn doelgericht
innovatieve techniek, dynamiek, toonaangevende comfort en het unieke
eigen karakter van zijn design nog een paar stappen verder.
De hand van ontwerper Kip Wasenko is duidelijk zichtbaar. Het Cadillac
STS design sluit perfect aan bij het nieuwe familiegezicht van het
Amerikaanse merk, maar is toch meteen als de nieuwe generatie
sportsedan herkenbaar door zijn gevoel voor traditionele accenten,
stijl en opvallende elegantie.
Ook het compleet nieuw ontwikkelde interieur volgt die koers, met een
uitzonderlijk strakke afwerking, harmonieuze vormen, verfijnde
techniek en fraaie materialen. Zo valt het gebruik van eucalyptus hout
en aluminium op, evenals een zeer fraai en bijzonder zacht aanvoelend
type leer.
Overigens is ook bij het koetswerk bijvoorbeeld het kofferdeksel -
gebruik gemaakt van aluminium. Zijn speciale vormen werden mogelijk
door een uniek productieprocédé met een kunststof mal.
De speciale LED achterlichten zijn ook al een verhaal apart. Dertig
lichtgevende diodes werken met een indirect optisch systeem om het
typische puntjespatroon van klassieke LEDs te voorkomen, een primeur
in de automobielindustrie.
De 2005 STS krijgt een dynamisch profiel mee en oogt mede daardoor
compacter dan hij in feite is. Met een lengte van 4986 milimeter hoort
de nieuwe Cadillac immers in de eredivisie van de automobielwereld
thuis. Zijn zeer grote wielbasis van 296 centimeter onderstreept nog
eens dat de STS solide rijeigenschappen en een uitzonderlijk ruim en
comfortabel interieur biedt. Onderstel en bodemgroep zijn ontwikkeld
op basis van het nieuwe achterwiel aangedreven Sigma platform zoals
dat ook onder de CTS wordt toegepast.
De rijeigenschappen vormen een zeer geslaagde synthese van
sportiviteit, handelbaarheid en comfort. Zo is bij de STS
voorwielophanging en de multilink achterwielophanging veel aandacht
besteed aan de optimale afstelling en werking. Naast geavanceerde
systemen als Magnetic Ride schokdemper- en niveauregeling (met een
Sportstand) en StabiliTrak actieve stabiliteitsregeling vallen
bijvoorbeeld details op als het gebruik van lichtmetaal in zowel de
wielophanging als de remmen, de keuze van Duitse Sachs schokdempers
voor, Nivomat niveauregeling achter, gewichtbesparende holle
stabilisatorstangen en een fraai snelheidsafhankelijk werkend ZF
Servotronic II stuurmechanisme.
De 2005 Cadillac STS legt zodoende een solide basis met
voortreffelijke rijeigenschappen. Daarnaast heeft hij intelligente
techniek aan boord die in extreme situaties binnen een duizendste van
een seconde ingrijpt wanneer de koersvastheid onverhoopt toch in het
gedrang dreigt te komen. Bijvoorbeeld omdat het oppervlak van het
wegdek onverwacht verandert. Saillant detail in dat opzicht: de
werking van de schokdempers wordt duizend maal per seconde
gecontroleerd en indien nodig aangepast. Het spreekt vanzelf dat ook
technieken als ABS, tractiecontrole, noodstop rembekrachtiging en
elektronische remkrachtverdeling onderdeel van het systeem uitmaken.
Met de presentatie van deze nieuwe 2005 Cadillac STS is vrijwel de
complete modellenlijn van Cadillac op achterwielaandrijving
overgeschakeld. De STS speelt daarbij een extra speciale rol. Niet
alleen is hij de eerste luxury sportsedan sinds een kwart eeuw die met
aangedreven achterwielen wordt afgeleverd, maar de STS is ook de
eerste vierwielaangedreven Cadillac sedan aller tijden. Die AWD
keuzemogelijkheid bestaat in combinatie met de V8 krachtbron.
Op welke motor de keus ook valt, de prestaties zijn in ieder geval
indrukwekkend. De 3.6 liter V6 levert 255 pk en staat bijvoorbeeld al
borg voor een indrukwekkende sprint naar 100 kilometer per uur in
minder dan 7 seconden. Opmerkelijk genoeg onderscheidt hij zich
tegelijkertijd ook door de rust en souplesse waarmee dat alles
gebeurt. Dankzij bijzonder moderne techniek als een variabele timing
van de in- én uitlaatnokkenas plus een variabel inlaatspruitstuk heeft
de geavanceerde V6 over een ongekend groot bereik trekkracht
beschikbaar. Om precies te zijn 90 procent van de maximale waarde (339
Nm) over het volledige gebied van 1.600 tot 5.800 omwentelingen per
minuut.
De prestaties van de 4.6 liter Northstar V8 zijn nog indrukwekkender:
320 pk, 459 Nm trekkracht en een acceleratie naar 100 kilometer per
uur binnen zes tellen. Ook de V8 beschikt over toonaangevende
techniek, onder andere variabele klepbediening.
De Europese versie van de Cadillac STS krijgt aan de dynamische
rijstijl in ons deel van de wereld aangepaste
overbrengingsverhoudingen mee. Zowel de V6 als de V8 bieden een zeer
moderne Hydro-Matic vijfversnellingsautomaat met de mogelijkheid van
sequentiële handmatige bediening. In de automaatstand profiteert de
transmissie van intelligente techniek die zich voortdurend aanpast aan
de actuele rijstijl van de bestuurder, maar bijvoorbeeld ook inspeelt
op dynamisch aanremmen voor een bocht door de juiste versnelling vast
te houden.
Die enorme krachtontplooiing speelt zich in een opvallende rust af.
Naast allerhande maatregelen aan de motoren, motorophanging en het
uitlaatsysteem speelt daarbij ook de toepassing van een speciaal
gelamineerd tussenschot tussen motorruimte en cabine mee. Evenals de
bijna drie centimeter dikke binnenbekleding van het paneel. Maar ook
de geluiddempend geconstrueerde voorruit met een extra isolatielaagje
tussen het glas en de gelamineerde zijramen houden rijgeluiden
effectief buiten. Evenals de drievoudige afdichting van de deuren en
geluiddempende maatregelen aan de tunnel van de aandrijfas, de
bagageruimte en een voor een deel vol met dempend materiaal geschuimde
structuur van de STS.
Doelgerichte innovatie loopt als een rode draad door het hele ontwerp
van deze compleet nieuwe generatie Cadillac STS. Het Easy Key systeem
maakt openen en starten van de auto zonder klassieke sleutel mogelijk,
met het Smart Remote systeem is de auto op afstand te starten om het
interieur afhankelijk van de buitentemperatuur te verwarmen en
ontwasemen of juist af te koelen, adaptieve cruise control met
radartechniek betekent een stap vooruit in comfort en veiligheid en
dat geldt zeker ook voor Xenon verlichting met automatische hoogte
regeling. Zelfs het automatisch dimmen van de koplampen bij naderende
tegenliggers behoort tot de mogelijkheden. Een intelligent mini
camerasysteem in de spiegels herkent de lampen van tegemoetkomende
autos. Het systeem schakelt zelfs op dimlicht over wanneer de Cadillac
STS de achterlichten van een voorganger op dezelfde rijbaan nadert.
De naar eigen smaak instelbare projectie van de belangrijkste
informatie op de voorruit draagt s nachts eveneens bij aan rijcomfort
en veiligheid.
Het spreekt vanzelf dat de STS de meest verfijnde infotainment
technieken meekrijgt. Onder welke een Dolby 5.1 surround
geluidssysteem van Bose, een van de eerste ter wereld. Ronduit uniek
is de mogelijkheid om de nieuwe generatie DVD Audio schijfjes in de
wisselaar te spelen. Zelfs in de huiskamer is dat allesbehalve
alledaagse high end audiotechniek. Het surround systeem beschikt over
15 luidsprekers en is voorbereid voor de introductie van digitale
satelliet radio zoals die in Amerika al bestaat.
Het navigatiesysteem maakt gebruik van een DVD. Veel
bedieningshandelingen zijn naast het aantippen van het touch screen
ook per stem uit te voeren. Alweer zon aspect dat zowel veiligheid als
comfort naar een hoger niveau brengt. Dat geldt zeker ook voor de
Bluetooth techniek die het mogelijk maakt om de eigen mobiele telefoon
via de handsfree installatie van de STS te gebruiken. Waarbij de
telefoon zelfs gewoon in de binnenzak kan blijven zitten.
De 2005 Cadillac STS wordt eind dit jaar in Europa aan pers en publiek
voorgesteld.
AutoRai