Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 Telefax (070) 333 40 33 2513 AA 's-GRAVENHAGE

Uw brief Ons kenmerk
SV/F&W/2004/22835c

Onderwerp Datum
sollicitatieplicht in de WW 7 april 2004

Op 16 maart 2004 heeft uw Kamer twee moties aangenomen met betrekking tot de herinvoering van de sollicitatieplicht voor ouderen: de motie Noorman-Den Uyl/Smilde (Kamerstukken II, 2003/04, 28 862, nr. 31) en de motie Smilde/Noorman-Den Uyl (Kamerstukken II, 2003/04, 28 862, nr. 32).

Vrijwilligers en mantelzorgers
De motie Smilde/Noorman-Den Uyl vraagt om een regeling om oudere werklozen, nadat ze langdurig hebben gesolliciteerd, vrij te stellen van de sollicitatieplicht, gedurende de periode dat ze substantiële vrijwilligers- en/of mantelzorgtaken verrichten. Ik heb sympathie voor deze motie. Tijdens het debat op 11 maart 2004 heb ik aangegeven dat ik eerst in de praktijk wil nagaan of het mogelijk is een structureel goed uitvoerbare en handhaafbare regeling te realiseren. Ik heb daarom toegezegd om tot 1 oktober 2004 een pilot te laten uitvoeren door het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV). Met deze brief wil ik u hierover nader informeren.
De pilot is bedoeld om ervaring in de praktijk op te doen met een dergelijke vrijstellings- regeling. De pilot moet met name inzicht bieden in de randvoorwaarden waaraan een goed uitvoerbare en handhaafbare vrijstellingsregeling voor vrijwilligerswerk en mantelzorg moet voldoen.

De eerste fase van de pilot, de oriëntatie- en voorbereidingsfase, is inmiddels in gang gezet. Bij het overleg met het UWV over de vormgeving van de proef zijn ook de Centrale organisatie werk en inkomen (als ketenpartner) en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport betrokken. Deze fase van de pilot wordt gebruikt om de doelgroep voor de regeling te specificeren, de verkregen informatie nader in te vullen en de inhoudelijke en juridische vormgeving van de pilot te regelen.


---

Hoewel deze eerste fase van de pilot nog niet is afgerond, kan ik de belangrijkste contouren van de pilot inmiddels weergeven. De Regeling vrijstelling verplichtingen WW (Staats- courant 2003, 241) wordt zodanig aangepast dat het UWV werklozen van 57,5 jaar en ouder die vóór 1 januari 2004 reeds een WW-uitkering ontvingen, vrijstelt van de sollicitatieplicht, als zij gemiddeld ten minste 20 uur per week vrijwilligerswerk en/of mantelzorgtaken verrichten.1 In het belang van een goede structurele regeling wil ik eerst in een beperkte proef in de praktijk ervaring opdoen. De pilot zal plaatsvinden in de Regio Noord (Groningen, Friesland en Drenthe) en de Regio Zuid-West (Rijnmond, Zeeland en West- Brabant).

Het UWV houdt op dit moment geen gegevens bij of werklozen vrijwilligerswerk en/of mantelzorg verrichten. Het UWV gaat via de normale kanalen oudere werklozen attenderen op de mogelijkheid om zich te melden als zij gemiddeld 20 uur per week aantoonbaar vrijwilligerswerk en/of mantelzorg verrichten. Een groot aantal oudere werklozen met sollicitatieplicht zal zich sowieso melden bij CWI of UWV voor een (hernieuwd) intake- gesprek en kunnen op die manier geattendeerd worden op de pilot. Daarnaast wordt via een persbericht en op de SZW-, UWV-, en CWI-website melding gemaakt van de proef met de vrijstellingsregeling.

Mevrouw Noorman-Den Uyl bracht in het voortgezet algemeen overleg over de herin- voering van de sollicitatieplicht voor ouderen op 11 maart 2004 in het kader van de ingediende motie over vrijwilligers en mantelzorgers het punt van sociale activering naar voren. Sociale activering in de WW is een onderdeel van een reïntegratietraject en is in die hoedanigheid een eerste stap in een proces dat terugkeer naar de arbeidsmarkt tot doel heeft. Een onderdeel van sociale activering kan vrijwilligerswerk zijn.
Daar in deze situatie vrijwilligerswerk een ander doel heeft dan het vrijwilligerswerk en de mantelzorgtaken waar het in het kader van de motie over gaat, vind ik het niet opportuun deze doelgroep in de pilot op te nemen.

De verwachting is dat de implementatiefase medio mei aanstaande kan starten. In deze fase worden de aanvragen voor vrijstelling verzameld en, na een eventueel verzoek om nadere informatie, beoordeeld. De beoordeling van de aanvraag leidt, indien aan de criteria wordt voldaan, tot vrijstelling van de sollicitatieplicht, vooralsnog voor de periode van de proef.

In het evaluatierapport zullen de praktijkervaringen over de invulling van de begrippen vrijwilligerswerk en mantelzorg en de knelpunten waar het UWV in de pilot tegenaan is gelopen wat betreft uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid worden besproken. Daarnaast is het van belang te weten hoeveel aanvragen voor een vrijstelling er in de periode van de pilot zijn gedaan, hoeveel daarvan zijn toegewezen en wat de redenen waren bij afwijzing.


1 Gelijktijdig met de wijziging van de Regeling vrijstelling verplichtingen WW in verband met vrijwilligers en mantelzorgers wordt ook de wijziging in verband met afgeschatte WAO'ers in het overgangsrecht van de rege- ling opgenomen, zoals aangekondigd in mijn brief van 3 februari 2004 (Kamerstukken II, 2003/04, 28 862, nr. 28). Werkloze werknemers van 57,5 jaar en ouder die op 31 december 2003 een WW-uitkering ontvingen en voorafgaand aan deze WW-uitkering een uitkering op grond van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzeke- ring (WAO) hadden, blijven door deze verruiming vrijgesteld van de sollicitatieplicht, ook als zij op die datum korter dan een jaar een WW-uitkering hadden. Aan deze regeling wordt terugwerkende kracht verleend tot en met 1 januari 2004.

3

Na afloop van de pilot zal ik u berichten over de uitkomsten en de definitieve invulling van een structureel goed uitvoerbare en handhaafbare regeling.

Vakantierechten WW
De motie Noorman-Den Uyl/Smilde vraagt om een zodanige aanpassing van de Vakantie- regeling WW dat het werklozen die ouder zijn dan 57,5 jaar en om individuele reden een ontheffing van de sollicitatieplicht hebben, is toegestaan maximaal 65 dagen per jaar vakantie te hebben.

Er zijn twee categorieën oudere werklozen die recht hebben op 65 vakantiedagen. Het betreft:

· werknemers die 64 jaar of ouder zijn op de eerste dag van werkloosheid, en;
· werknemers van 57,5 jaar of ouder die onder het Besluit vrijstelling verplichtingen WW vrijgesteld waren van de sollicitatieplicht en door de overgangsregeling in de Regeling vrijstelling verplichtingen WW deze vrijstelling behouden.

Ten aanzien van de uitvoering van de motie merk ik op dat de Werkloosheidswet (WW) slechts categorale vrijstellingen van de verplichtingen gericht op arbeidsinpassing kent. Werklozen die ouder zijn dan 57,5 jaar kunnen dus, evenals andere werklozen, geen individuele ontheffing van de sollicitatieplicht hebben. Oudere werklozen die op bovengenoemde gronden zijn vrijgesteld van de verplichtingen gericht op arbeidsinpassing hebben dus recht op 65 vakantiedagen.

De minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)