Scania.NL / Beers.NL
Zoeken Dealers Contact
Disclaimer
R-serie - veilig om te kopen, veilig om in te rijden
04/04/2004
Bij de R-serie is veiligheid al op de tekentafel ingebouwd (klik voor
grotere foto) Met de nieuwe vrachtautoserie bevestigt Scania opnieuw
haar uitstekende reputatie op veiligheidsgebied. Scania kent hoge
prioriteit toe aan het ontwikkelen van actieve veiligheidssystemen die
de chauffeur helpen om zo veilig mogelijk te rijden. Mocht er
onverhoopt toch iets gebeuren, dan komen de passieve
veiligheidssystemen in actie om de gevolgen te verzachten. Dankzij de
vele nieuwe systemen, functies en verbeteringen behoren de R-serie
modellen tot de veiligste op de markt.
"Ons streven is om Scania's koppositie op veiligheidsgebied te
versterken en onze klanten grondig geteste veiligheidsoplossingen aan
te bieden, die in alle transportbehoeften voorzien," vertelt Hasse
Johansson, hoofd Research & Development bij Scania. "Door de chauffeur
zo goed mogelijk te helpen om veilig te rijden, creëren wij het beste
uitgangspunt voor veilig en winstgevend transport.
Wij doen er alles aan om voorwaarden te scheppen die de chauffeur
helpen om een ongeluk te voorkomen. Zo dragen het zicht, de wegligging
en het rijgedrag, de remmen en de ergonomische eigenschappen alle bij
tot een actieve, "communicatieve" rijervaring.
Mocht er desondanks een ongeluk gebeuren, dan komen de passieve
systemen in actie om letsel zoveel mogelijk te voorkomen - zowel voor
de inzittenden van de vrachtauto als voor de andere weggebruikers.
De R-serie zit boordevol kleine, goed doordachte details, intuïtieve
functies en geavanceerde ondersteuningssystemen." Bij de ergonomische
eigenschappen draait alles om veiligheid en rijgemak - al decennia
lang een heel sterk punt van Scania.
Zicht
Grote spiegels met een royaal zicht rondom (klik voor grotere foto)
Het zicht is op verschillende manieren verbeterd. De chauffeur kan
beter zien wat zich vlak vóór het voertuig bevindt doordat het
dashboard onder een andere hoek is geplaatst. De trottoirspiegel aan
de bovenkant van het bijrijdersraam is groter.
Kleine spoilers op de A-stijlen helpen om de zijramen zo schoon
mogelijk te houden.
Als optie zijn er Xenon koplampen (gasontladingslampen) leverbaar,
vooralsnog alleen op de V8 modellen met zeer uitgebreide
specificaties. Deze optie is beperkt tot vrachtauto's met luchtvering
om automatische niveau-instelling mogelijk te maken en de kans op
verblinding van tegenliggers te reduceren.
Wegligging en rijgedrag
De tuning van de besturing en het chassis zorgen voor een zeer goede
wegligging en een uitstekend rijgedrag. De nieuwe vierbalgs
luchtvering achter levert hieraan een belangrijke bijdrage en zorgt
tegelijkertijd voor een hoog veiligheids- en comfortniveau.
Scania heeft de truck zo ontworpen dat hij als het ware met de
chauffeur "communiceert" zodat deze intuïtief aanvoelt wat er met het
voertuig staat te gebeuren. Dankzij deze interactie kan de chauffeur
zich ook gemakkelijker uit lastige situaties redden.
De geavanceerde elektronisch geregelde schijfremmen behoren op alle
voertuigen met luchtvering tot de standaarduitrusting en zijn op de
meeste andere optioneel. Het nieuwe systeem levert nog betere
remprestaties en zorgt voor een beter pedaalgevoel. Zie het
persbericht over het remsysteem.
Scania Opticruise, het automatische schakelsysteem, is verder
verfijnd, waardoor de noodzaak van "interventie" door de chauffeur nog
verder is afgenomen. Zie voor meer informatie het persbericht over de
aandrijflijn.
ESP
De R-serie is uitgebreid getest met ESP (klik voor grotere foto) De
elektronische stabiliteitsregeling (ESP) is als optie leverbaar op 4x2
trekkers met luchtvering. Het systeem gebruikt sensoren die
koersafwijkingen en de rol- en wielbeweging (ABS) registreren om zo
wielslip of andere onverwachte bewegingen of krachten te detecteren.
Het systeem kan ingrijpen om slippen en kantelen te voorkomen - dit
alles binnen de grenzen van de natuurwetten natuurlijk.
Er zijn uitgebreide tests uitgevoerd om te waarborgen dat het systeem
in alle omstandigheden goed functioneert. De afgelopen 7-8 jaar zijn
er zomers en 's winters tests gehouden met verschillende combinaties
van trekkers en getrokken materieel.
De door Scania geïntroduceerde versie is verder ontwikkeld vergeleken
met de eerste systemen die op de markt kwamen en voldoet b.v. aan de
eisen van chauffeurs ten aanzien van een iets hogere
activeringsdrempel.
Beveiliging en veiligheid van de chauffeur
De afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling wordt gebruikt
om het alarm in en uit te schakelen en heeft tevens twee
verlichtingsfuncties.
Door het lichtsymbool één keer in te drukken, wordt de
instapverlichtingsfunctie geactiveerd - handig wanneer de chauffeur in
het donker naar zijn vrachtauto toe moet lopen.
Bij twee keer indrukken vindt een controle van alle
voertuigverlichting plaats. Alle lampen van zowel de vrachtauto als
het getrokken materieel lichten achtereenvolgens verschillende keren
op, zodat de chauffeur om de truck heen kan lopen om te controleren of
alle lampen werken voordat hij wegrijdt.
Het alarm is uitgerust met sensoren op alle cabine-ingangen en op de
accudeksel. De bewegingssensor in de cabine kan worden uitgeschakeld
wanneer de chauffeur in het voertuig gaat slapen. Ook is het alarm
voorzien van een "soft-start" functie om de chauffeur niet te laten
schrikken waneer het onbedoeld afgaat. In de afstandsbediening is ter
vergroting van de veiligheid van de chauffeur een functie ingebouwd
waarmee de chauffeur bij onraad alarm kan slaan.
De belangrijkste alarmfuncties kunnen via het display op het dashboard
worden gecontroleerd. Het alarmsysteem van de vrachtauto kan worden
uitgebreid met sensoren voor de opbouw.
Passieve veiligheid
Het dashboard is over de gehele breedte ontworpen om bij een
aanrijding in verschillende stappen optimale bescherming te bieden.
De gebruikte materialen zijn soepel genoeg om bij een aanrijding te
kunnen meegeven, maar sterk genoeg om niet te barsten. De hardere
delen bevinden zich ver achter de structuur, achter een balk die de
knieën van de chauffeur beschermt.
De stuurkolom is ontworpen om mee te geven om letsel van de chauffeur
zo veel mogelijk te beperken. Bij een frontale aanrijding zal het
stuur zo bewegen dat het stuur de chauffeur ter hoogte van zijn
borstbeen raakt - één van de sterkste delen van het bovenlichaam - om
vervolgens op gecontroleerde wijze te vervormen om zo veel mogelijk
energie te absorberen.
De veiligheidsgordels zijn aan de stoel bevestigd zodat zij altijd
goed over het lichaam passen, ongeacht het postuur van de chauffeur.
Hierdoor kan in het rolmechanisme een lagere veerdruk worden gebruikt,
hetgeen het draagcomfort vergroot. Een waarschuwingslampje op het
dashboard herinnert de chauffeur eraan wanneer hij vergeten is om zijn
gordel om te doen. De gordel kan worden uitgebreid met een
gordelspanner. Voor extra bescherming is er ook een stuur met airbag
leverbaar. Alle cabines kunnen optioneel worden voorzien van rode
veiligheidsgordels, die van buitenaf duidelijk zichtbaar zijn.
Het veiligheidsnet voor het bed kan keurig worden opgeborgen in het
matras. Op die manier zit het nooit in de weg en komt de chauffeur
niet in de verleiding om het maar helemaal te verwijderen, zoals bij
de vorige ontwerpen.
Een gelijmde voorruit vergroot de stabiliteit van de cabine en
voorkomt dat de inzittenden via de voorruit naar buiten worden
geslingerd wanneer de truck bij een aanrijding zou kantelen.
Botstests
Impacttest met een snelheid van 40 km/uur (klik voor grotere foto) De
cabines van de R-serie zijn met vlag en wimpel geslaagd voor Scania's
unieke nieuwe botstests, waarbij niet alleen frontale aanrijdingen
maar ook aanrijdingen tegen de achterkant van een trailer
plaatsvinden.
Zo moest een Scania met een snelheid van 40 km/uur frontaal inrijden
op een betonnen obstakel om alle passieve veiligheidssystemen in een
fractie van een seconde op de proef te stellen. De stuurkolom
vervormde daarbij om ervoor te zorgen dat het stuur precies zo bewoog
als de bedoeling was - d.w.z. de rand van het stuur raakte het
borstbeen van de chauffeur om daarna progressief te vervormen. De
gordels, gordelspanners en airbag werden geactiveerd en werkten
precies zoals beoogd was. De knieën van de dummy raakten het
dashboard, dat meegaf zonder te barsten.
Ook liet men een Scania met een snelheid van 35 km/uur tegen de
achterkant van een trailer aan rijden. Bij deze test wordt de cabine
op een kwetsbaardere plaats geraakt dan bij de test met het betonnen
obstakel. Alle passieve veiligheidssystemen functioneerden goed. De
beschermingsbalken in de voorkant van de cabine zorgden ervoor dat de
deformatie binnen de hiervoor vastgestelde limieten bleef.
Aanrijdingen tussen personenauto's en vrachtauto's
De onderrijbeveiliging vóór is nu volledig geïntegreerd in de bumper,
die tegelijkertijd als spoiler fungeert om de luchtstroming aan de
voorkant te optimaliseren.
Scania heeft met het onderrijbeveiligingssysteem vóór aparte
crashtests uitgevoerd. Hierbij rijdt een Audi A3 met een snelheid van
60 km/uur schuin op een Scania vrachtauto in, waarbij in dit geval de
personenauto over 75% van de breedte vóór wordt geraakt.
Dit soort aanrijdingen stelt extra hoge veiligheidseisen aan zowel de
personenauto als de vrachtauto. Dankzij Audi's robuuste
veiligheidskooi en goede beschermingssystemen en Scania's
geïntegreerde onderrijbeveiliging vóór, stonden de inzittenden van de
personenauto aan zeer lage krachten bloot en zouden zij zelf uit de
auto hebben kunnen klimmen. De vrachtautochauffeur had op zijn beurt
nog kunnen sturen en remmen om op een veilige plaats te stoppen.
Gebruik van chemicaliën
In het kader van Scania's voortdurende onderzoek naar materialen en
stoffen hebben de ontwerpers van het nieuwe cabine-interieur alle
gebruikte materialen nader onderzocht om te kijken of er alternatieven
met betere recycling-eigenschappen mogelijk waren. Dit heeft onder
meer geleid tot andere oplossingen voor alle verchroomde moeren, leer
dat gelooid is zonder het gebruik van chroom en nieuwe, vuurvaste
materialen voor de bekleding.
© Copyright Scania 2004 All rights reserved.
Beers Bedrijfsauto